ظهور مناطق زیست‌پذیر ۲۰ دقیقه‌ای در اسکاتلند

گلاسگو، بزرگ‌ترین شهر اسکاتلند و چهارمین شهر پرجمعیت بریتانیا به زودی میزبان مناطقی خواهد بود که امکان دسترسی به تمام خدمات آن تنها از طریق یک سفر ۲۰ دقیقه‌ای، خواه با پیاده‌روی یا استفاده از وسایل حمل‌ونقل عمومی،‌ فراهم می‌آید.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، پس از پیدایش ویروس کرونا، مدیران در بسیاری از شهرهای جهان به ایجاد تحولات زیادی در مناطق شهری روی آوردند تا آن‌ها را از زیست‌پذیری بیشتری برخوردار کنند. یکی از مهم‌ترین جنبش‌هایی که در این میان شکل گرفت، ایجاد مناطق ۱۵ دقیقه‌ای بود که توسط آنه ایلداگو شهردار پاریس مطرح شد و نظر بسیاری از مدیران سایر نقاط جهان را نیز به خود جلب کرد. در مناطق ۱۵ دقیقه‌ای، ساکنان می‌توانند تنها با ۱۵ دقیقه پیاده‌روی یا دوچرخه‌سواری به تمام امکانات مورد نیاز خود دسترسی داشته باشند ضمن این‌که تردد وسایل حمل‌ونقل خصوصی و عمومی در مسیر حرکت آن‌ها ممنوع است. پس از شهرک‌های ۱۵ دقیقه‌ای، ایده ایجاد مناطق یک دقیقه‌ای در سوئد مطرح شد که در آن، خیابان‌های سراسر شهر به پیاده‌راه‌هایی تبدیل شد و به مردم امکان برقراری ارتباط اجتماعی را با تنها یک دقیقه پیاده‌روی می‌داد.

اینک، پس از پیدایش و پیاده‌سازی جنبش‌های فوق، مدیران گلاسگو به ایجاد مناطق ۲۰ دقیقه‌ای در سراسر شهر مشغول شده‌اند که پیش از این، نوید آن را داده بودند. در مجموع، قرار است ۲۸ منطقه زیست‌پذیر ۲۰ دقیقه‌ای در گلاسگو با هدف به حداقل رساندن سفرهای شهری از طریق وسایل نقلیه موتوری و در نتیجه کاهش قابل توجه انتشار گاز کربن به وجود آید. این اقدام، بخشی از یک استراتژی حمل‌ونقل شهری برای کاهش ۳۰ درصدی سفرهای خودرویی در سراسر شهر به حساب می‌آید که قرار است تا سال ۲۰۳۰ محقق شود.

ظهور مناطق زیست‌پذیر ۲۰ دقیقه‌ای در اسکاتلند

طرح‌های پیشنهادی

مدیران گلاسگو به منظور پیاده‌سازی جنبش شهرهای زیست‌پذیر ۲۰ دقیقه‌ای به مشورت با ساکنان در مناطق مختلف شهر پرداختند و در نهایت، ۲۸ طرح پیشنهادی نظیر اقدامات کاهش ترافیک، بهبود پیاده‌روهای شهری، افزایش بوته‌های سبز و محل‌هایی برای استراحت شهروندان در فضاهای عمومی، ایجاد پارکلت‌ها، نصب فیلترهای ترافیک برای برتری بخشیدن به تردد پویا بر استفاده از وسایل حمل‌ونقل موتوری و استفاده دوباره از فضاهای مرده شهری برای اهداف تفریحی را در لیست برنامه‌های اصلی خود قرار دادند.

بسیاری از برنامه‌ریزان گلاسگو در مصاحبه‌های خود با رسانه‌های اجتماعی از سهیم‌سازی ساکنان شهر در ایده‌پردازی برای بازطراحی بزرگ‌ترین شهر اسکاتلند و ایجاد مناطق ۲۰ دقیقه‌ای ابراز خرسندی کردند و مدعی شدند که مردم به آن‌ها کمک کردند به کشف هر چه بیشتر نواقص شهری بپردازند ضمن این که، طرح‌های پیشنهادی شهرنشینان، مدیران را از نیازهای هر منطقه و اعمال اقدامات لازم برای آن آگاه کرد که این امر به سهم خود در کاهش هزینه‌ها برای پیاده‌سازی طرح‌های ناکارآمد نیز نقش مهمی ایفا خواهد کرد.

مدیران بزرگ‌ترین شهر اسکاتلند امیدوار هستند پس از پیاده‌سازی طرح شهرهای زیست‌پذیر ۲۰ دقیقه‌ای نه تنها به کاهش قابل توجه انتشار کربن از طریق به حداقل رساندن تردد به وسیله خودروهای شخصی و عمومی کمک کنند بلکه مردم را به ایجاد ارتباط هر چه بیشتر با یکدیگر سوق دهند تا انزوای اجتماعی ناشی از انتشار ویروس کرونا در زندگی مردم را به حداقل برسانند. علاوه بر این، پیش‌بینی شده است که باز طراحی شهر و ایجاد مناطق ۲۰ دقیقه‌ای به کاهش ترافیک نیز کمک زیادی خواهد کرد که این اتفاق به سهم خود می‌تواند نرخ وقوع تصادفات جاده‌ای را به طور قابل چشمگیری کاهش دهد و در به حداقل رساندن مرگ‌های ناشی از آن نقش مهمی ایفا کند.

ظهور مناطق زیست‌پذیر ۲۰ دقیقه‌ای در اسکاتلند

مزایای اقتصادی ایجاد مناطق زیست‌پذیر ۲۰ دقیقه‌ای در گلاسگو

مدیران گلاسگو در بررسی‌های متعددی که انجام دادند به این نتیجه رسیدند که پیاده‌سازی طرح مناطق زیست‌پذیر ۲۰ دقیقه‌ای، مزایای اقتصادی زیادی برای شهر در پی خواهد داشت. طبق پیش‌بینی‌های انجام شده، ایجاد مناطق زیست‌پذیر تنها در چهار محله اصلی شهر ۲۶۵ میلیون پوند سود اقتصادی برای شهر در بر خواهد داشت که این مبلغ، پنج تا ۱۳ برابر ارزیابی‌های اولیه مدیران در راستای سرمایه‌گذاری لازم برای پیاده‌سازی پروژه‌های شهری در هر منطقه خواهد بود.

مدیران بزرگ‌ترین شهر اسکاتلند ادعا کرده‌اند که در مراحل اولیه پیاده‌سازی پروژه مناطق زیست‌پذیر ۲۰ دقیقه‌ای به سر می‌برند، با این حال در نظر دارند سرعت اجرای آن‌ها را تا حد امکان بالا ببرند تا در کمترین زمان ممکن، کیفیت زندگی را برای ساکنان شهر بهبود ببخشند و نشاط از دست رفته ناشی از شیوع بیماری کووید -۱۹ را یک بار دیگر به شهر بازگردانند.

بدون شک، ایجاد مناطق زیست‌پذیر ۲۰ دقیقه‌ای در سراسر گلاسگو، باعث ایجاد تعادل بهتری میان خودروها و مردم در خیابان‌ها خواهد شد، زیرا تا پیش از این، بخش اعظم حاکمیت خیابان‌ها در دست وسایل حمل‌ونقل موتوری بود و مردم کمترین بهره را از این فضاهای عمومی می‌بردند و همین امر، مشکلات و خطرات زیادی را پیش روی آن‌ها قرار داده بود.

ظهور مناطق زیست‌پذیر ۲۰ دقیقه‌ای در اسکاتلند

کد خبر 555250

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.