ضرورت همکاری مدیریت شهری و اوقاف برای حفظ آثار تاریخی

رئیس مرکز پژوهش‌های شورای اسلامی شهر اصفهان گفت: در حوزه گردشگری و مباحث مربوط به آن مطالبه‌گری و تسهیلگری از طرف شورای اسلامی شهر اصفهان انجام خواهد شد و قرار بر این شده است که در برخی از تهاترها مدیریت شهری و اوقاف به یکدیگر کمک کنند که آثار تاریخی و مذهبی از جمله امامزاده اسماعیل حفظ و مرمت شود.

مصطفی نباتی‌نژاد در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، در خصوص اهمیت پرداختن به حوزه گردشگری و تخصیص اعتبارات به این حوزه در بودجه ۱۴۰۱، اظهار کرد: یکی از سیاست‌های کلان شهرداری و شورای اسلامی شهر اصفهان در این دوره اهتمام به رویکردهای حوزه گردشگری از جهات مختلف است.

وی با بیان این که بعد کالبدی یکی از ابعادی است که باید در حوزه گردشگری به آن توجه شود، ادامه می‌دهد: در حوزه گردشگری از بعد کالبدی تلاش خواهیم کرد که احیای محورهای گردشگری را داشته باشیم؛ چرا که وقتی محورهای مورد نظر احیا شود، به مرور بافت تاریخی نیز توسط بخش‌های مختلف از جمله بخش خصوصی و خود مالکان احیا و مرمت خواهد شد.

رئیس مرکز پژوهش‌های شورای اسلامی شهر اصفهان خاطرنشان کرد: توجه به حوزه گردشگری به تدریج سبب ایجاد رغبت برای بخش خصوصی می‌شود و قطعاً در حوزه گردشگری بیشتر سرمایه‌گذاری می‌کنند، افرادی که مالک هستند، نیز به احیای خانه‌ها، آثار و ابنیه تاریخی می‌پردازند.

وی با اشاره به تخصیص اعتبار برای مرمت آثار تاریخی که تحت تملک شهرداری اصفهان است، تصریح کرد: بخشی از مرمت آثار تاریخی تحت تملک شهرداری نیز در حوزه گردشگری جزو اعتبارات است، زیرا میراث و دارایی است که در حال حاضر مالک آن شهرداری است و تعداد این آثار تاریخی نیز قابل توجه خواهد بود.

نباتی‌نژاد با بیان این که یکی یا دو تا ملک ارزشمند نیز در دارایی‌های شهرداری وجود دارد که جز آثار تاریخی و مذهبی و به آن بی‌توجهی شده است، اضافه کرد: هر روز اتفاقاتی برای این املاک تاریخی و مذهبی شهرداری رقم می‌خورد و بی‌توجهی به این آثار ارزشمند زمینه‌ساز از دست رفتن این املاک خواهد شد.

وی در خصوص لزوم توجه مدیریت شهری به حفظ و نگهداری آثار تاریخی در راستای توجه به حوزه گردشگری، تاکید می‌کند: مسئولیت حفظ، نگهداری و احیای برخی آثار تاریخی که تحت تملک شهرداری است، به عهده مدیریت شهری گذاشته شده است؛ یعنی مدیران شهری با تعریف مسئولیت تاریخی و اجتماعی برای خود در تلاش هستند تا به‌طور ویژه‌ای به حوزه گردشگری بپردازند.

رئیس مرکز پژوهش‌های شورای اسلامی شهر اصفهان افزود: در حوزه گردشگری و مباحث مربوط به آن مطالبه‌گری، پیگیری و تسهیلگری از طرف شورای اسلامی شهر اصفهان انجام خواهد شد و قرار بر این شده است که در برخی از تهاترها مدیریت شهری و اوقاف به یکدیگر کمک کنند که این آثار تاریخی و مذهبی از جمله امامزاده اسماعیل و درب امام مرمت و حفظ شود.

وی با تاکید بر اینکه در بعد گردشگری مرجع اصلی نظارت و مجوز برای مالکان بخش خصوصی سازمان میراث فرهنگی و گردشگری است، تصریح کرد: بودجه خوبی برای ایجاد مراکز جذاب و سرگرمی و توسعه آن و تسهیلاتی نیز برای حضور بخش خصوصی در نظر گرفته شده است، در این زمینه موقعیت‌هایی در حوزه شرق اصفهان و در بخش ناژوان و پارک قائمیه مورد توجه قرار دارد و ارزش افزوده‌ای نیز در حوزه مراکز جذاب خواهیم داشت.

نباتی‌نژاد با اشاره به بعد نرم‌افزاری در حوزه گردشگری، اضافه کرد: در ابعاد نرم‌افزاری نیز بودجه‌های رویدادی وجود دارد و پیشنهاد این است که فضا بیشتر به سمت برگزاری رویدادها، اطلاع‌رسانی و آموزش شهروندان در حوزه فرهنگ مهمان‌پذیری و برگزاری رویدادهایی که برای گردشگران داخلی و خارجی جذاب باشد، برود تا شاهد نتایج کارآمدی در این زمینه باشیم.

کد خبر 555247

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.