بانوی شاعر

فروغ فرخزاد، هشتم دی‌ماه ۱۳۱۳ از پدری اهل تفرش و مادری اهل کاشان در تهران به دنیا آمد. او از شاعران تأثیرگذار معاصر زبان فارسی است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، فروغ فرخزاد علاوه بر شعر سرایی، در سینما و تئاتر نیز فعالیت داشته است. حاصل عمر ادبی این شاعر؛ پنج دفتر شعر با نام‌های «اسیر»، «دیوار»، «عصیان»، «تولدی دیگر» و «ایمان بیاوریم به آغاز فصل سرد، همراه با مولفه‌هایی فلسفی، نشئت گرفته از نگاه ژرف این شاعره است. مجموعه «ایمان بیاوریم به آغاز فصل سرد» هفت سال پس از درگذشت این شاعر، توسط انتشارات مروارید در تهران در سال ۱۳۵۲ به چاپ رسید.

ضمن این‌که آثار و اشعار فروغ به زبان‌های انگلیسی، ترکی، عربی، چینی، فرانسوی، اسپانیایی، ژاپنی، آلمانی و عبری ترجمه شده‌اند.

سبک هنری

قالب‌های موجود در پنج مجموعه شعر او را، می‌توان به قالب‌های نیمه سنتی، چهار پاره نو، (عامی-آهنگی) نیمایی و نیمایی نو (سبک شخصی فروغ) تقسیم کرد. فروغ فرخزاد از جمله شاعرانی است که حسرت گذشته‌های از دست رفته و یادکرد آن‌ها در اشعارش نمودِ فراوانی دارد. مضامین نوستالژیکی همچون غم غربت، کودکی، معشوق، مرگ و آرمان‌شهر در سروده‌های فروغ بسیار دیده می‌شود.

خانه سیاه است

«خانه سیاه است» یک فیلم مستند شاعرانه و کلاسیک درباره انزوای اجتماعی، بیماری‌ها و تأثیرات نامناسب آن بر بیماران مبتلا به جذام است. فروغ فرخزاد در دهه ۱۳۴۰ به سفارش جمعیت کمک به جذامیان، فیلم مستندی به نام «خانه سیاه است» را به تهیه‌کنندگی ابراهیم گلستان کارگردانی کرد. این فیلم مستند در پی دیدار فروغ فرخزاد از آسایشگاه جذامیان باباباغی تبریز ساخته شد و همان سال جایزه بهترین فیلم مستند را در فستیوال فیلم آلمان غربی، از آن خود کرد. همچنین پایگاه اینترنتی ایندی‌وایر در فهرستی که از بهترین فیلم‌های کارگردانان زن تاریخ سینما تهیه دیده، به «خانه سیاه است اثر فروغ فرخزاد» اشاره کرده است. فهرستی که زنان نام‌آور دیگری همچون اگنیسکا هلند، آیدا لوپینو، کاترین بیگلو، شرلی کلارک، کیمبرلی پیرس، اوا دوورنی، سوفیا کوپولو و مری هارون در آن قرار دارند.

خانه فروغ فرخزاد

خانه فروغ فرخزاد که سال‌های کودکی و نوجوانی او را در آن گذرانده بود، مهرماه امسال به تملک شهرداری منطقه ۱۱ درآمد. قرار است با همکاری مشاور ادبی شهردار تهران، این بنا با حفظ اصالت احیا شده و پس از آن با کاربری موزه برای بازدید علاقه‌مندان و برگزاری نشست‌های ادبی بهره‌برداری شود.

خاموشی...

فروغ فرخزاد بعدازظهر دوشنبه، بیست‌وچهارم بهمن ۱۳۴۵ هنگام رانندگی در اثر سانحه تصادف درگذشت. مراسم خاکسپاری او روز بیست‌وششم بهمن در گورستان ظهیرالدوله تهران انجام شد. در این مراسم شماری از بزرگان عرصه فرهنگ و ادب همچون صادق چوبک، ابوالقاسم انجوی شیرازی، جلال آل‌احمد، مهدی اخوان‌ثالث، احمد شاملو، هوشنگ ابتهاج، سیاوش کسرایی، بهرام بیضایی، نجف دریابندری و احمدرضا احمدی حضور داشتند.

اگر به خانه من آمدی برای من ای مهربان چراغ
بیاور
و یک دریچه که از آن
به ازدحام کوچه خوشبخت بنگرم

کد خبر 555168

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.