طرح جامع شهر گرمسار؛ دغدغه شورای ششم

شورای اسلامی شهر گرمسار چند طرح و برنامه اساسی را مد نظر دارد که یکی از مهم‌ترین آن‌ها، طرح جامع شهر گرمسار است که احتمالاً تا پایان سال نهایی خواهد شد. قطعاً با اجرایی شدن طرح جامع، شهروندان گرمسار بیش‌ازپیش با اثرات این طرح آشنا و از مزایای این طرح برخوردار می‌شوند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، تعهد، تخصص و شفافیت سه شعار محوری شورای اسلامی شهر گرمسار است و اعضای شورای اسلامی شهر در راستای این شعار، خود را متعهد به پاسخ‌گویی می‌دانند. شورای اسلامی شهر و مجموعه مدیریت شهری از تخصص‌های مختلف بهره می‌گیرند و تخصص‌گرایی در کنار تعامل بین شورای اسلامی شهر و شهرداری، سبب شده تا مدیریت شهری گام‌های بلندی در راستای توسعه شهری بردارد. همچنین تعامل بین شورای اسلامی شهر و شهرداری به اجرایی شدن طرح‌ها و برنامه‌ها کمک خواهد کرد.

شورای اسلامی شهر گرمسار چند طرح و برنامه اساسی را مد نظر دارد که یکی از مهم‌ترین آن‌ها طرح جامع شهر گرمسار است که تاکنون برای اجرایی شدن آن، جلسات متعددی برگزار شده است و احتمالاً تا پایان سال نهایی خواهد شد. قطعاً با اجرایی شدن طرح جامع، شهروندان گرمسار بیش از پیش با اثرات این طرح آشنا و از مزایای این طرح برخوردار می‌شوند و به دنبال آن شاهد رشد و پیشرفت شهر خواهیم بود. علاوه‌بر این مواردی مانند بررسی جزئیات بودجه ۱۴۰۱، ارائه خدمات بهتر به شهروندان، محله‌محوری، گردشگری، توجه به بافت تاریخی و شفافیت از جمله مواردی است که شورای اسلامی شهر گرمسار به دنبال تحقق آن است. درخصوص برنامه‌ها و اقدامات شورای اسلامی شهر گرمسار با فتح‌الله معینیان، رئیس کمیسیون عمران و شهرسازی شورای اسلامی شهر گرمسار گفت‌وگویی انجام داده‌ایم که شرح آن را در ادامه می‌خوانید:

آیا طرح جامع شهر گرمسار به رفع مشکلات شهر کمک خواهد کرد؟

لازم است بدانیم برنامه قبلی و لایحه بودجه سال ۱۴۰۰ توسط شورای اسلامی شهر در دوره گذشته به نگارش درآمده است و شورای ششم نمی‌توانست دخل و تصرف زیادی در آن داشته باشد. البته شورای اسلامی شهر در دوره گذشته شورای موفقی بوده است و در تعامل با مدیریت شهری، اقدامات خوب و ماندگاری انجام داده است؛ لذا به دنبال دخل و تصرف در برنامه‌های شورای اسلامی شهر در دوره گذشته نبوده‌ایم.

شورای جدید به منظور تسهیل در امور مربوط به شهروندان در موارد محدودی بازنگری‌هایی در جهت اصلاح برخی دستورالعمل‌ها داشته است. به طور مثال در گذشته اگر شهروندی می‌خواست یک واحد تجاری ۱۰ متری بسازد، باید به کمیسیون ماده پنج می‌رفت و گاهی یک بازه زمانی شش ماهه طول می‌کشید تا موفق به دریافت مجوز شود. بنابراین با توجه به اینکه این فرآیند طولانی مشکلاتی برای شهروندان ایجاد می‌کرد، شورای اسلامی شهر در این دوره اصلاحاتی ایجاد کرد و در حال حاضر بستری فراهم شده تا مشکلات شهروندان در اسرع وقت رفع شود. در طرح جامع موارد متعددی از این دست داریم که با انجام اصلاحاتی، فرآیند کار برای شهروندان تسهیل شده است؛ البته تمام این اصلاحات و موارد در حد پیشنهاد و تدوین برنامه بوده و اجرایی شدن آن‌ها منوط به تصویب نهایی طرح جامع شهر گرمسار است.‌

آیا تقسیم شهر به مناطق مختلف می‌تواند فرآیند خدمات‌دهی به شهروندان را تسهیل و تسریع کند؟

شورای اسلامی شهر برنامه‌هایی برای پهنه‌بندی و منطقه‌بندی شهر دارد که عملیاتی شدن آن‌ها مستلزم تصویب طرح جامع شهر است که امیدواریم با تسریع در تصویب این سند زمینه برای خدمات‌دهی بهتر به شهروندان نیز فراهم شود. از آنجا که گرمسار شهر کوچکی است، بر اساس قوانین نمی‌توان منطقه‌بندی به شکل مرسوم در شهرهای بزرگ را اجرایی کرد؛ منطقه‌بندی به آن شکل نیازمند ایجاد منطقه و ناحیه و انتخاب شهرداران منطقه است که بر اساس قوانین، شهرداری و شورای اسلامی شهر در حال حاضر نمی‌تواند چنین برنامه‌ای را عملیاتی کند.

شهرداری و شورای اسلامی شهر در این مدت بیکار نمانده و به محلات شهر رفته و از طریق برنامه‌های مختلف سطح مشارکت محلات را افزایش داده‌اند. در همین راستا به طور غیررسمی، افرادی در محلات نیز انتخاب و تعیین شدند تا از طریق طرح‌های مختلف بتوانیم مشارکت شهروندان در اداره شهر را افزایش دهیم.

آیا شورای اسلامی شهر گرمسار در راستای محله‌محوری اقداماتی انجام داده است؟

در حال حاضر محلاتی در برخی مناطق شهر گرمسار داریم که سکونت‌گاه غیررسمی محسوب می‌شوند؛ بنابراین اگر به سمت محله‌محوری در این مناطق برویم، قطعاً نمی‌توانیم موفق عمل کنیم و در عین حال ساماندهی سکونت‌گاه‌های غیررسمی منوط به این است که بتوانیم مشارکت شهروندی را جلب کنیم. البته کار ساماندهی بی‌تردید در سایه محله‌محوری انجام خواهد شد، لذا مجموعه شورای اسلامی شهر و شهرداری تمام توان خود را برای بهبود شرایط به کار خواهد گرفت. در این راستا قطعاً همراهی و مشارکت شهروندان به تسریع در خدمات‌دهی تأثیر بسزایی خواهد داشت.

شورای اسلامی شهر در راستای توسعه گردشگری چه اقداماتی انجام داده است؟

یکی از مناطق گردشگری که از مطالبات شهروندان گرمساری نیز بوده، منطقه «بنه‌کوه» است،.شورای اسلامی شهر و شهرداری برای پاسخ‌گویی به این مطالبه بحق شهروندان، اقداماتی را آغاز کرده و در این راستا در گام نخست، زمینی اهدایی در این منطقه تهیه شده است؛ علاوه بر این از طریق اداره منابع طبیعی نیز به دنبال دریافت زمینی دیگر در این منطقه هستیم.

همچنین شهرداری برای زمینی حدود ۴۰ تا ۵۰ هکتار در این منطقه گردشگری برنامه‌ریزی کرده و در نظر دارد ۳۰ هکتار آن را از طریق منابع طبیعی تأمین کند. البته برای شروع، زمینی حدود یک تا دو هکتاری برای توسعه گردشگری در این منطقه اهدا شده و شهرداری در این منطقه به دنبال این است که بستر و زیرساخت‌های لازم را ایجاد کند و از سرمایه‌گذاران بخش خصوصی برای فعالیت‌های گردشگری در این منطقه دعوت کند تا بتوان به توسعه هر چه بهتر گردشگری در این منطقه پرداخت تا شهر گرمسار که از بناهای متعدد تاریخی و جاذبه‌های طبیعی برخوردار است از صنعت پردرآمد گردشگری بیش از پیش بهره‌مند شود.

شورای ششم برای طرح شفافیت چه برنامه‌هایی را مد نظر دارد؟

درحال‌حاضر حدود شش ماه از شروع فعالیت شورای ششم می‌گذرد و تاکنون شفافیت موجود آن طور که باید، رضایت‌بخش نبوده است، البته اقداماتی در شوری اسلامی شهر و شهرداری آغاز شده است، اما تا رسیدن به نقطه مطلوب در خصوص شفافیت فاصله داریم. همچنین شفاف‌سازی نه تنها در گرمسار بلکه در تمام کشور، حلال بسیاری از مشکلات خواهد بود. همواره بر شفافیت تاکید ویژه داریم، در گام نخست یک وب‌سایت طراحی شده و تمام مصوبات شورای اسلامی شهر و اقدامات انجام شده در این وب‌سایت بارگذاری می‌شود،.همچنین نرم‌افزاری تحت عنوان «گرمسار من» ایجاد کردیم که می‌تواند خدمات‌دهی به شهروندان را تسهیل کند. اعضای شورای اسلامی شهر و شهرداری در تلاش هستند تا بخش مهمی از اقدامات بدون نیاز به حضور فیزیکی شهروندان در شهرداری از طریق این نرم‌افزار انجام شود. نرم‌افزار «گرمسار من» علاوه‌بر تسهیل در کار شهروندان و ارائه خدمات غیرحضوری در زمینه اطلاع‌رسانی و معرفی ظرفیت‌های شهر نیز فعالیت خواهد داشت.

همچنین در راستای تحقق شفافیت امسال برای نخستین بار تمام هزینه‌ها و درآمدهای شهرداری را در سایت شهرداری قرار می‌دهیم. البته بارگذاری ریزهزینه درآمد شهرداری نیز اقدامی بی‌سابقه در مدیریت شهری بوده است.

چگونه می‌توان از ظرفیت واحدهای صنعتی و معدنی شهر گرمسار برای ارتقای سطح خدمات‌رسانی به شهروندان بهره گرفت؟

بر اساس آمار رسمی بیش از ۵۵ درصد واحدهای صنعتی استان سمنان در شهرستان گرمسار واقع شده، اما این واحدها تنها آلودگی و آلایندگی را برای شهر گرمسار به همراه داشته است. بخش اعظم معادن نمک ایران در شهرستان گرمسار است و بسیاری از معدن‌کاران از شهرها و استان‌های دیگر، در اینجا به معدن‌کاری مشغول هستند؛ اما این فعالیت‌های معدنی و صنعتی هیچ منفعتی را برای شهر گرمسار و شهروندان به همراه نداشته است.

به نظر می‌رسد که با واگذاری بسیاری از دستگاه‌های خدمات‌رسان به شهرداری‌ها، امکان توسعه شهرها بیش از پیش فراهم می‌شود. پیشرفت شهرها در چین از زمانی آغاز شده است که اقدامات و مدیریت شهرها را به خود مردم سپردند، امروزه بسیاری از خدمات زیربنایی و شهری انجام می‌شود؛ اما هیچ کدام در اختیار شهرداری‌ها نیست. معتقد هستم ارائه این خدمات باید ذیل شورای اسلامی شهر و شهرداری‌ها ارائه شود؛ چراکه واگذاری این دستگاه‌های خدمات‌رسان می‌تواند تحول زیادی در مدیریت شهری و سطح خدمات‌دهی ایجاد کند.

شورای اسلامی شهر برای حفظ و احیای بافت تاریخی گرمسار چه برنامه‌ای دارد؟

با برنامه‌ریزی و محله‌محوری می‌توانیم در حوزه بافت فرسوده و تاریخی گام‌های اساسی برداریم؛ بنابراین سامان‌دهی بافت فرسوده و سنتی یکی از برنامه‌های اولویت‌دار شورای اسلامی شهر است. در بافت فرسوده شهر گرمسار با مسئله بغرنج و ناهنجاری خاصی روبه‌رو نیستیم و شهرداری در بافت تاریخی شهر نیز که بیشتر در محدود بازار بزرگ و مسجد جامع است، اقداماتی را آغاز کرده و بازسازی و نماسازی‌ها در حال انجام است؛ البته بخشی از اقدامات نیز نیز در این بخش نیمه‌کاره مانده که شورای اسلامی شهر و شهرداری برای تکمیل آن برنامه‌ریزی خواهد کرد. حفظ و احیای بافت تاریخی از دغدغه‌های شورای اسلامی شهر است.

کد خبر 555149

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.