تأثیر مخرب ورود انواع پساب به تالاب‌ها بر پرندگان و آبزیان

یک فعال محیط‌زیست با بیان اینکه عوامل انسانی در آلودگی تالاب‌ها تاثیرگذار هستند، اظهار کرد: آلودگی آب تالاب‌ها به طور گروهی پرندگان را نابود می‌کند و جمعیت یک منطقه را از بین می‌برد.

به گزارش ایمنا، رضا نیک‌فلک درباره آلودگی‌های تالاب‌ها اظهار کرد: عوامل آلودگی تالاب‌ها بیشتر عوامل انسانی هستند. به‌طور مثال پساب‌های کشاورزی، فاضلاب‌های بیمارستانی، فاضلاب‌های صنعتی و فاضلاب‌های انسانی وارد رودخانه‌ها می‌شود و چون تالاب‌ها از رودخانه‌ها تغذیه می‌کنند، آلوده می‌شوند و پوشش گیاهی، تنوع زیستی تالاب‌ها و آبزیان از بین می‌رود.

وی درباره تأثیر آلودگی تالاب‌ها بر پرندگان مهاجر و پرندگانی که در تالاب‌ها زندگی می‌کنند، افزود: با ورود پساب‌های کشاورزی و سموم شیمیایی به تالاب‌ها، زیستگاه زادآوری پرندگان آلوده می‌شود و تخم‌های ظریف پرندگان ترک می‌خورد و تبدیل به جوجه نمی‌شود.

این فعال محیط‌زیست درباره تأثیر آلودگی نفتی در تالاب هورالعظیم، تصریح کرد: با انتشار نفت در تالاب‌ها، پرهای پرندگان چرب شده، نفت وارد بدنشان می‌شود که به این صورت تلفات جدی و گسترده‌ای در تالاب‌ها داریم.

وی افزود: آلودگی‌های مربوط به کود شیمیایی و سموم کود، هم در زادآوری و سلامت پرندگان تأثیرگذار است و هم سلامت آبزیان تالاب‌ها را مختل می‌کند؛ این تأثیرات معمولاً در بلندمدت رخ می‌دهد.

نیک‌فلک ادامه داد: آلودگی آب تالاب‌ها می‌تواند با از بین بردن پرندگان گروهی که در یک زیستگاه هستند، جمعیت یک منطقه را به طور کامل نابود کند.

این فعال محیط‌زیست با اشاره به تأثیر خشکی تالاب‌ها بر گرمایش زمین، اظهار کرد: تالاب‌ها در گرمایش زمین تأثیر می‌گذارند و با رطوبتی که آزاد می‌کنند باعث می‌شوند که گرمای زمین از حدی بیشتر نشود.

نیک‌فلک تصریح کرد: با خشک شدن تالاب‌های بزرگ، بادهای گرم و سوزانی که در تابستان می‌وزد، هنگام گذر از سطح تالاب‌ها خنک نمی‌شود. در این شرایط همچون تابستان‌های اخیر گرما و حرارت زیاد و غیرقابل کنترل می‌شود.

منبع: ایسنا

کد خبر 555123

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.