افتتاح رسمی سی‌وهفتمین جشنواره موسیقی فجر

سی‌وهفتمین جشنواره موسیقی فجر با اجرای ارکستر سمفونیک صداوسیما در تالار وحدت آغاز شد و در تالارها و سالن‌های دیگر ادامه یافت.

به گزارش ایمنا، شامگاه جمعه بیست‌ودوم بهمن‌ماه ارکستر سمفونیک صداوسیما با رهبری آرش امینی، سی‌وهفتمین جشنواره موسیقی فجر را افتتاح کرد. این اجرا در دو بخش برگزار شد. نوازندگان ارکستر، بخش نخست این اجرا را که به موسیقی کلاسیک اختصاص داشت، روی صحنه بردند. در ابتدا قطعاتی چون سوئیت کوچک برای ارکستر زهی اثر کارل نیلسن به اجرا در آمد و در ادامه این بخش که با سازهای بادی و گروه کر همراه بود، سرناد برای سازهای بادی اثر آنتون دوژاک و والس اندوهناک اثر ژان سیبیلیوس اجرا شد.

رهبر گروه کُر این ارکستر، رازمیک اوحانیان بود که در بخشی از این اجرا با همراهی آرش امینی به روی صحنه آمد و مورد تشویق حاضران در سالن قرار گرفت.

اجرای قطعه پیروزی

بخش دیگر برنامه ارکستر سمفونیک صدا و سیما به اجرای قطعه خاطرانگیز پیروزی، اثر همایون رحیمیان اختصاص داشت که متناسب با فضای جشنواره بود.

بخش ویژه این ارکستر، اجرای آلبوم پوئم سمفونی سرباز اثر آرمان مهربان، ادای احترام و یادی از شهید سردار حاج قاسم سلیمانی بود که در این برنامه منتخبی از این آلبوم با خوانندگی امیرحسین سمیعی به اجرا درآمد.

پوئم سمفونی سرباز شامل شش موومان است که قبل‌تر توسط این ارکستر به اجرا درآمده بود.

امیرحسین سمیعی، تک‌خوان این اجرا در این برنامه گفت: پوئم سمفونی سرباز که قطعاتی از آن به اجرا درآمد، حاصل همکاری راهبردی نهادهای فرهنگی و هنری است. پوئم سمفونی سرباز را بار دیگر در مراسم افتتاحیه جشنواره موسیقی فجر اجرا کردم و هرجا نیاز باشد، حمایت خواهم کرد.

کنسرت مایستر این برنامه، نیما زاهدی بود و سازهایی همچون ویلن، ویولا، ویولنسل، کنترباس، فلوت، اُبوا، کلارینت این ارکستر را همراهی کردند.

میزبانی از مانا و نکیسا تا شبی به یاد یوسف فروتن

دو اجرای موسیقی ایرانی در تالار رودکی و یک تک‌نوازی به یاد قُدمای موسیقی ایران با نام شب یوسف فروتن در سالن تازه تأسیس دهلوی اجرا شد.

سی‌وهفتمین جشنواره موسیقی فجر در سومین روز خود، علاوه بر تالار وحدت، در تالار رودکی و سالن تازه تأسیس حسین دهلوی هم میزبان اجراهایی از موسیقی ایرانی بود و به اجرای دو گروه مانا و نکیسا همچنین و تک‌نوازی امیر شریفی با نام شب یوسف فروتن اختصاص داشت.

گروه موسیقی مانا با خوانندگی مجتبی عسگری ساعت ۱۸:۳۰ در تالار رودکی روی صحنه رفتند و به اجرای برنامه پرداختند. این گروه قطعات تصنیف پایبند خیال، تصنیف سالکان طریق، تصنیف تولای دوست، و تصنیف چراغ یقین را اجرا کردند.

در ادامه و در دومین سانس اجراها، تالار رودکی میزبان گروه نکیسا بود که حسین علیشاپور خوانندگی آن را به عهده داشت. این گروه به اجرای قطعاتی از آلبوم چله نشین پرداختند.

اجرای ویژه افغانستان در جشنواره سی و هفتم

کنسرت گروه قوالی نجم‌الدین متشکل از هنرمندان افغانستانی ساکن ایران، عصر روز جمعه بیست‌ودوم بهمن‌ماه از ساعت ۱۸:۳۰ در قالب سی‌وهفتمین جشنواره موسیقی فجر در سالن فرهنگسرای ارسباران برگزار شد.

افتتاح رسمی سی‌وهفتمین جشنواره موسیقی فجر با اجرای ارکستر سمفونیک صداوسیما

این گروه به سرپرستی هوشنگ جاوید مدت کوتاهی است که با همکاری تعدادی از هنرمندان موسیقی افغانستان فعالیت خود را آغاز کرده است و با توجه به سوابق موسیقیایی هر یک از اعضا که در کار خود کم نظیرند، شکل گرفت.

گروه قوالی نجم‌الدین در این کنسرت در حرکتی نوین، متن‌های شعرهای آئینی شاعران معاصر ایرانی را با آوازهای هراتی در هم آمیخت تا به یک نوآوری تلفیقی در جهت تولید موسیقی معنوی برسد؛ ضمن آنکه گسترش زبان و ادبیات آئینی پارسی معاصر نیز مورد توجه گروه قرار داشت.

قوالی یکی از گونه‌های مرتبط با موسیقی عرفانی است که به نوعی با عبادت آمیخته است و در کشورهایی چون هند، پاکستان و افغانستان رواج دارد. آن‌طور که در منابع مکتوب آمده، موسیقی قوالی ابتدا در زیارتگاه‌های صوفیان اجرا می‌شده و بخش مهمی از مراسم سماع بوده و طی روندی مشخص به موسیقی مذهبی و عارفانه آسیای شرقی تبدیل شده است.

نوای موسیقی نواحی در ارسباران

دومین سانس از اجراهای شب نخست جشنواره موسیقی فجر در فرهنگسرای ارسباران به گروه‌هایی از موسیقی نواحی کرمانشاه، لرستان و جنوب اختصاص داشت.

ابتدا حیدر کاکی، آهنگساز و نوازنده تنبور، تار و سه‌تار به روی صحنه آمد و موسیقی کرمانشاهی را برای علاقه‌مندان اجرا کرد. بخش بعدی این کنسرت به اجرای یوسف باجلاوند، نوازنده کمانچه اختصاص داشت تا این هنرمند با سوز سازش، مخاطبان را با موسیقی لرستانی آشنا کند.

در بخش پایانی این برنامه، اعضای گروه موسیقی سار به سرپرستی امیر تنگسیری به روی صحنه آمدند تا با اجرای موسیقی اصیل و ریشه‌دار بومی و محلی جنوب، مخاطبان را به وجد بیاورند.

آغاز اجراهای بانوان با ستاره قطبی

کنسرت گروه موسیقی بانوان ستاره قطبی به سرپرستی بهار ایلچی و تنظیم و رهبری ارکستر پوریا پیرزاده ساعت ۱۸:۳۰ در فرهنگسرای نیاوران برگزار شد.

افتتاح رسمی سی‌وهفتمین جشنواره موسیقی فجر با اجرای ارکستر سمفونیک صداوسیما

نهال بر صحنه نیاوران رفت

کنسرت گروه موسیقی بانوان نهال به سرپرستی لیلا نجفی، در فرهنگسرای نیاوران ساعت ۲۱:۳۰ برای مخاطبان سی‌وهفتمین جشنواره موسیقی فجر روی صحنه رفت.

اجرای علی یاسینی در سومین شب جشنواره موسیقی فجر

سومین شب جشنواره موسیقی فجر با اجرای خواننده جوان پاپ، علی یاسینی در دو سانس در سالن میلاد نمایشگاه بین‌المللی ادامه پیدا کرد.

شامگاه بیست‌ودوم بهمن‌ماه، ساز و آواز گروه‌های موسیقی در تمامی سالن‌های میزبان کوک شد و در این میان سالن میلاد به عنوان جایگاه گروه‌های موسیقی پاپ با استقبال مخاطبانش روبرو شد.

اجرای سانس اول ساعت ۱۹ با حضور ۳۰ درصدی مخاطبان در سالن آغاز شد و این خواننده اجرایش را با قطعه ماه قشنگم آغاز کرد.

علی یاسینی در ادامه اجرای خود خطاب به مخاطبانی که بی‌وقفه او را تشویق می‌کردند، گفت: به همه شما خوش‌آمد می‌گویم و ممنون شما هستم که از ۱۰ روز گذشته برای من انرژی می‌فرستید، اما از آنجایی که ظرفیت سالن برای کنسرت امشب کم است، پس انرژی خیلی بیشتری بگذارید.

وی سپس قطعه بعدی را با دودوک‌نوازی محمد نائی اجرا کرد، این در حالی بود که اجرای محمدعلی نصری نوازنده گیتار الکتریک هم بسیار مورد توجه مخاطبان قرار گرفت.

این گروه ساعت ۲۲ نیز سانس دوم اجرای خود را روی صحنه برد.

منبع: ایرنا

کد خبر 555054

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.