امشب ماه در وضعیت اوج زمینی قرار خواهد گرفت

کارشناس تیم علمی رصدخانه لارستان گفت: ماه جمعه _بیست و دوم بهمن ماه_ ساعت ۰۶:۰۷ به دورترین نقطه در امتداد مدار گردش خود به دور زمین می‌رسد.

فاطمه فخرایی فرد در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، اظهار کرد: ماه جمعه –بیست و دوم بهمن ماه- ساعت ۰۶:۰۷ به دورترین نقطه در امتداد مدار گردش خود به دور زمین می‌رسد و کمی کوچک‌تر از زمان‌های دیگر به نظر می‌رسد. فاصله ماه از زمین متفاوت است زیرا مدار آن کاملاً دایره‌ای نیست و کمی بیضی شکل است. وقتی ماه به صورت ماهانه این مسیر را در اطراف زمین طی می‌کند فاصله آن ۱۴ درصد بین ۳۵۶ هزار و ۵۰۰ کیلومتر در حضیض و ۴۰۶ هزار و ۷۰۰ کیلومتر در اوج تغییر می‌کند. اندازه زاویه‌ای آن نیز متفاوت است و بین ۲۹.۴ دقیقه قوسی تا ۳۳.۵ دقیقه قوسی متغیر است، البته روشنایی آن نیز متفاوت است. اگرچه تشخیص این مسئله بدلیل اینکه همزمان فازهای ماه نیز تغییر می‌کند در عمل دشوار است.

وی افزود: امشب ماه به فاصله ۴۰۴ هزار کیلومتری زمین می‌رسد و با قطر زاویه‌ای ۲۹.۵۰ دقیقه قوسی ظاهر می‌شود و حدود ۷۷ درصد روشن است. سن ماه نیز ۱۰ روز است و در صورت فلکی ثور قرار دارد. امشب ماه بعد از غروب خورشید تا ساعت ۰۳:۲۵ در آسمان قابل رصد است.

عطارد در فاز تربیع

کارشناس تیم علمی رصدخانه لارستان اضافه کرد: سیاره عطارد جمعه _بیست و دوم بهمن ماه_ در صورت فلکی قوس به فاز نیمه روشن می‌رسد و درخشندگی خوبی با قدر صفر خواهد داشت. سیاره تیر قبل از روشنایی آسمان به ارتفاع ۱۷ درجه بالای افق می‌رسد و حدود یک ساعت و نیم قبل خورشید (ساعت ۰۵:۰۲) طلوع می‌کند.

وی تصریح کرد: فازهای سیاره عطارد با توجه به موقعیت آن نسبت به زمین متفاوت است؛ زمانی که از بین زمین و خورشید عبور می‌کند طرفی که به سمت زمین است مانند ماه نو کاملاً بدون نور است. برعکس وقتی در مدار خود مقابل زمین قرار دارد و تقریباً از پشت خورشید عبور می‌کند مانند ماه بدر کاملاً روشن به نظر می‌رسد ولی در فاصله دورتری نسبت به زمین قرار دارد؛ بنابراین در واقع کم‌نورتر از زمان‌های دیگر است.

فخرایی فرد اظهار کرد: سیاره عطارد در فاز میانی که فاز نیمه روشن یا تربیع نامیده می‌شود، تقریباً در دورترین فاصله از خورشید و بیشترین کشیدگی و حداکثر جدایی زاویه‌ای ظاهر می‌شود؛ پدیده‌ای که هفته آینده شاهد آن خواهیم بود. مدار سیاره عطارد به خورشید نزدیک‌تر از زمین است، بدین معنا که این سیاره همیشه نزدیک به خورشید به نظر می‌رسد و بهترین زمان رصد در موقعیت بیشترین کشیدگی‌ها است.

کد خبر 554773

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.