از آخرین تصمیم برای گذر آقا نورالله نجفی تا اعتبار ۲۸ میلیاردتومانی بازگشایی گلوگاه‌ها

با توجه به این‌که میدان امام اصفهان در سال‌های اخیر به روی خودروها بسته و به محور پیاده تبدیل شد، نیاز به یک راه فرعی برای تسهیل در تردد شهروندان داشت که با این سیاست‌گذاری، طرح گذر آقا نورالله نجفی مطرح شد و با کش و قوس‌های فراوان به تصویب رسید، اما در نیمه راه با مشکلات فراوان روبه‌رو شد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، گذر آقا نورالله نجفی در فاصله نه‌چندان دور از میدان امام به عنوان باارزش‌ترین پهنه فرهنگی و تاریخی اصفهان قرار دارد، پهنه‌ای که از دیرباز با حواشی متعددی مانند عبور خط دوم مترو، احداث برج جهان‌نما و تردد خودروها در حریم خود مواجه بوده و موجب نگرانی دوستداران میراث فرهنگی شده است.

احداث گذر آقا نورالله نجفی با عرض ۱۴ متر مورد تأیید استاندار، شهردار، مدیرکل میراث فرهنگی، مدیرکل راه و شهرسازی و رئیس شورای اسلامی شهرستان اصفهان قرار گرفت و احداث گذر از سوی استاندار وقت به شهرداری ابلاغ شد.

احداث این گذر اعتراضات زیادی را از سوی علاقه‌مندان به میراث فرهنگی نسبت به عملیاتی شدن طرح به همراه داشت، زیرا آنها معتقدند گذر آقا نورالله نجفی که به صورت L مانند خیابان حافظ را به خیابان نشاط متصل می‌کند، حریم درجه یک میدان امام را نقض خواهد کرد و موجب تخریب بافت تاریخی پشت مسجد شیخ لطف‌الله و بناهای تاریخی ارزشمند و ثبت ملی شده این بافت تاریخی می‌شود. این در حالی است که تا دی‌ماه سال ۹۷ اعتراض و مخالفتی از سوی اداره کل میراث فرهنگی استان با اجرای این پروژه نشده بود.

سال ۹۸ بود که در بازدید مسئولان مقرر و تاکید شد که "هیچ تملک و تخریب جدیدی در گذر انجام نشود تا حقوق مکتسبه بعدی به وجود نیاید"، لذا برای آگاهی از آخرین تصمیمات و برنامه‌ریزی‌ها برای این گذر قا نور الله نجفی و آگاهی از دیگر طرح‌های منطقه سه شهرداری در راستای محله‌محوری، بازگشایی گلوگاه‌ها و رونق‌بخشی به میدان امام علی (ع)، گفت‌وگویی را با حسین کارگر، مدیر منطقه سه شهرداری اصفهان انجام داده‌ایم که مشروح آن را در ادامه می‌خوانید:

آخرین تصمیم برای تعیین تکلیف نهایی گذر آقانورالله نجفی چیست؟

طرح گذر آقانورالله نجفی به سال ۸۹ بازمی‌گردد. طرحی با عنوان "خیابان ۲۴ متری" در طرح تفصیلی شهر اصفهان ارائه شد و پس از اینکه تصمیم به جلوگیری از ورود خودروها به میدان امام گرفته شد، طرح این گذر برای دسترسی محلی مطرح شد. آخرین طرح این گذر سال ۹۱ با عنوان خیابان ۱۴ متری تصویب شد و شهرداری بر اساس آخرین طرح تفصیلی سال ۹۱ آزادسازی گذر را آغاز کرد و قرار بود خیابان از خیابان حافظ به صورت شمالی و جنوبی تا بازارچه حسن‌آباد و سپس به خیابان نشاط منتهی شود.

عقب‌نشینی بعضی از پلاک‌ها انجام شد و عملیات عمرانی رو به پیشرفت بود که سال ۹۷ یگان حفاظت اداره میراث بر اساس شکایتی از شهرداری به دستگاه قضائی، مانع از ادامه انجام کار شد؛ مطلبی مبنی بر این‌که فاصله این گذر با مسجد شیخ لطف‌الله کم بوده و امکان آسیب به این مسجد وجود دارد، مطرح شد و در حالی که شهرداری کار خلافی انجام نداده بود و بر اساس طرح ابلاغی از سوی کمیسیون ماده پنج و استانداری اقدام کرده بود، اما برای احترام به نظرات کارشناسان میراث، فعالیت عمرانی در گذر آقا نورالله را متوقف کرد.

آخرین نظری که از سوی شورای عالی معماری و شهرسازی کشور در رابطه با گذر آقا نورالله نجفی مطرح شده، این است که پلاک‌های تخریب شده به عنوان پیاده‌راه در نظر گرفته شود و به خیابان حافظ اتصال نداشته باشد و تنها به عنوان دسترسی محلی باشد که این طرح مربوط به دو ماه پیش است و هنوز به شهرداری ابلاغ نشده است که به محض ابلاغ، قسمت‌هایی که در شمال خیابان تخریب شده، به صورت پیاده‌راه اصلاح خواهد شد و کف‌سازی و بدنه‌سازی آن انجام می‌شود، البته تخریب دیگری در این گذر نخواهیم داشت.

با توجه به شعار مدیریت جدید شهری مبنی بر محله‌محوری، رویکرد و اقدامات شهرداری منطقه سه در این رابطه چیست؟

معتقدم که فقط نباید خوبی‌ها، زیبایی‌ها و اقدامات انجام شده را به تصویر کشید، منطقه سه شهرداری دارای ۱۴ محله مهم، مرکزی و قدیمی شهر با قدمت ۵۰۰ ساله است که مورد بی‌مهری دستگاه‌ها و نهادهای مختلف قرار گرفته است.

این منطقه دارای ظرفیت‌های گردشگری است، اگر بافت اصلی منطقه را رها کرده و به پوسته مرکزی آن ورود کنیم، معضلاتی را مشاهده می‌کنیم که زیبنده شهر نیست و برای شهروندان دردسرساز می‌شود؛ نمونه بارز آن بافت پیرامونی میدان امام اصفهان است به طوری که در فاصله ۲۰ متری آن بافت فرسوده، خانه‌های مخروبه و انبارهایی است که مسائل مختلف آن، باعث نارضایتی شهروندان شده است.

البته همکاری‌های خوبی با اداره کل میراث فرهنگی و گردشگری استان داریم، به‌عنوان مثال گرچه حفظ و نگه‌داری ابنیه تاریخی از جمله بازار اصفهان بر عهده اداره کل میراث است، اما شهرداری برای سنگ‌فرش، ایمن‌سازی سقف بازار بزرگ و مباحث مربوطه به آتش‌نشانی و امنیتی آن اقدام کرده است؛ بی‌شک شهرداری به تنهایی نمی‌تواند تمام مشکلات را برطرف کند، لذا همکاری نهادهایی همچون اداره اوقاف، اداره مسکن و شهرسازی و اداره میراث با شهرداری لازم و ضروری است.

منطقه سه شهرداری اصفهان با دو رویکرد محله‌محوری و توجه به پروژه‌های محرک توسعه، محلات دردشت (شهشهان) و امامزاده اسماعیل را به‌عنوان شاخص برای سال ۱۴۰۱ جهت اجرای سیاست مدیریت جدید شهری تعیین کرده است و در این راستا بازدیدهای اولیه از این محلات انجام شد و جلساتی نیز با معتمدان محلی برگزار شده است.

بر اساس برنامه‌ریزی انجام شده و اعتبارات در نظر گرفته شده در بودجه سال آینده، در محله دردشت دو اقدام از جمله احداث یک ورزشگاه و احداث خانه کودک و نوجوان در دستور کار قرار دارد؛ در بودجه ۱۴۰۱ برای آزادسازی گلوگاه‌های منطقه سه ۱۸ میلیارد تومان و برای آزادسازی گلوگاه‌های دو محله شهشهان و امامزاده اسماعیل ۱۰ میلیارد تومان اعتبار پیش‌بینی شده است. در این محلات کوچه‌هایی با عرض کمتر از ۸۰ سانتی‌متر وجود دارد که با آزادسازی و تملک این گلوگاه‌ها، روان‌سازی ترددها و ایمنی شهروندان را شاهد خواهیم بود.

در محلات این منطقه حدود ۷۰۰ گلوگاه شناسایی شده و در طرح تفصیلی مورد توجه قرار گرفته است، هر چند آزادسازی این گلوگاه‌ها مطالبه مردم است، اما بعضی از آنها با توجه به شرایط خاص فیزیکی و تاریخی امکان بازگشایی، تخریب و آزادسازی ندارد.

ایجاد فضای سبز و احداث پارکینگ از دیگر مطالبات ساکنان محلات شهشهان و امامزاده اسماعیل است که از یک سو نیاز به تأمین اعتبار دارد و از سوی دیگر اجرای این پروژه‌ها همکاری سایر دستگاه‌ها را می‌طلبد.

در این محله‌ها چه ظرفیت‌های گردشگری وجود دارد؟

در محله دردشت دو عصارخانه "درب زنجیر"و "جماله" وجود دارد که باید برای حفظ، نگه‌داری، اصلاح و مرمت آن اقدام کرد زیرا در صورت توجه می‌تواند به یک قطب گردشگری تبدیل شود؛ همچنین عصارخانه شاهی اصفهان، اثری فراموش شده در قلب میدان امام است.

شهرداری برای انجام اقدامات عمرانی در این مکان‌ها محدودیت دارد، از این‌رو برای مشارکت در مرمت این بناها به میراث فرهنگی اعلام آمادگی کردیم، اما تاکنون اقدام عملی از سوی اداره میراث برای همکاری با شهرداری صورت نگرفته است، حتی برای حل این مشکل جلساتی با نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی برگزار کردیم. همکاری دستگاه‌های اجرایی و نقش‌آفرینی رسانه‌ها و دستگاه‌های ارتباطی می‌تواند در این راستا کارساز باشد تا منطقه تاریخی اصفهان نجات پیدا کند.

در بحث محله‌محوری حدود ۲۰ میلیارد تومان از سوی شهرداری مرکزی برای منطقه سه شهرداری در نظر گرفته‌شده است که علاوه بر آن، اعتباراتی را نیز منطقه برای اجرای پروژه‌ها اختصاص خواهد داد؛ به عنوان مثال دو میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان برای ساماندهی محور خواجه نظام‌الملک به صورت سنگ‌فرش، بدنه‌سازی و آرام‌سازی هزینه خواهد شد.

پروژه‌های عمرانی منطقه بیشتر در کدام بخش اجرا شده است؟

در منطقه سه بیشترین اقدامات در محله‌ها و در محورهای تاریخی و گردشگری انجام شده است، به‌عنوان مثال برای پیاده‌راه‌سازی چهارباغ عباسی، ابتدا سنگ‌اندازی‌های زیادی داشتیم در حالی که پس از اجرا بسیاری از کسبه درخواست ایجاد کسب‌وکار در چهارباغ را داشتند که نشان از رضایتمندی از اقدامات انجام شده در این محور تاریخی دارد. در ادامه سنگفرش میدان امام حسین (ع) انجام شد که طبق برنامه‌ریزی انجام شده قرار بود ترافیک از این میدان حذف شود، اما با توجه به ارتباط خیابان‌های اطراف، این امکان میسر نشد.

در ادامه پیاده‌راه‌سازی خیابان سپاه به عنوان آخرین بخش پیاده‌راه دولت‌خانه صفوی انجام و تکمیل شد، با انجام این اقدام نقطه اتصال میدان امام حسین (ع) تا میدان امام به صورت پیاده راه تکمیل شده است.

پیاده‌راه‌سازی مسیر حدفاصل میدان امام علی (ع) تا میدان امام حسین (ع) برای احیای دولت‌خانه صفوی انجام شده است و در ادامه تا میدان انقلاب امتداد می‌یابد که بخشی از انتهای میدان انقلاب به چهارباغ در دستور کار است و تا پایان سال جاری به اتمام می‌رسد. تاکنون ۹۰ درصد محور گردشگری دولتخانه صفوی در محدوده منطقه سه شهرداری احیا شده است.

از جمله مطالبات شهروندان تعویض سنگ‌فرش پیاده‌روهای میدان احمدآباد، رفع مشکل ترافیک کوچه تعاونی کارمندان شهرداری است، چه برنامه‌ای برای رفع این مشکلات دارید؟

امسال با توجه به ردیف‌های اعتباری سنگ‌فرش پیاده‌روهای تعدادی از خیابان‌های منطقه از جمله مسیر شمال به جنوب عبدالرزاق، هاتف، نشاط و علامه مجلسی و قسمتی از خیابان کمال اسماعیل انجام شد.

مرمت و اصلاح پیاده‌روهای میدان احمدآباد در دستور کار شهرداری است، اما با توجه به اینکه اکثر مغازه‌های میدان در طرح تعریض گذر قرار گرفته است، در حال حاضر امکان انجام اقدامات بهسازی مسیر وجود ندارد.

در ارتباط با ترافیک کوچه شرکت تعاونی مصرف کارکنان شهرداری، نویدی که می‌توان به شهروندان ساکن در این محدوده داد، احداث محل جدید شرکت تعاونی مصرف در محدوده منطقه ۱۰ شهرداری است که با راه‌اندازی آن، بار ترافیکی محل فعلی کاهش پیدا خواهد کرد؛ البته شهرداری متولی ساماندهی پارک خودروها در محل‌های نامناسب و ترافیک شهری نیست و پلیس باید در این زمینه اقدام کند. برای سال آینده پروژه مشارکتی احداث پارکینگ بزرگ در محدوده میدان احمدآباد در دستور کار داریم.

رونق‌بخشی میدان امام علی (ع) از مطالبات شهروندان است، چه سیاست و برنامه‌ای برای این امر دارید؟

رونق‌بخشی میدان امام علی (ع) از سال‌های گذشته مطرح بوده است، البته صددرصد مغازه‌های میدان امام علی (ع) به اشخاص حقیقی واگذار شده است و شهرداری مالکیتی ندارد، لذا مالکان و کسبه باید برای بهبود و رونق بخشی اقدام کنند.

عده‌ای رونق امروز میدان امام را با بی‌رونقی میدان امام علی (ع) مقایسه می‌کنند و طرح میدان امام علی (ع) را زیر سوال می‌برند، این در حالی است که به نظر من طرح احیای میدان امام علی (ع) کاری بی‌بدیل بوده که قدمت و بافت این محل را تغییر داد زیرا در گذشته اطراف این میدان وضعیت ناهنجاری از نظر سیمای شهری و مباحث اجتماعی داشت.

فضای سبز میدان امام علی (ع) بسیار محدود است و قابل مقایسه با فضای میدان امام نیست، همچنین وجود ابنیه تاریخی بی‌نظیر از دیگر دلایل رونق امروز میدان امام (ره) است، ولی قطعاً شهرداری نسبت به میدان امام علی (ع) بی‌توجه نیست و در مدیریت جدید شهری پیشنهاد تشکیل هیئت‌امنایی متشکل از کسبه، شهرداری و معاونت فرهنگی شهرداری را کردیم و برای رونق بخشی آن بعضی از رخدادهای شهر در میدان امام علی (ع) برگزار شود.

آیا شهرداری طرح خاصی برای جلوگیری از سد معبر مغازه‌ها در بازار دارد؟

یکی از معضلات اساسی که در منطقه سه، سد معبر صنوف در بازار بزرگ است؛ هر چند تاکنون اتفاق خاصی در بازار نیفتاده است که نیاز به حضور نیروها و امکانات آتش‌نشانی داشته باشیم، اما در حال حاضر شرایط بازار مناسب نیست و شرایط سختی در بازار حاکم است. البته اقدامات قانونی برای رفع سد معبر صنوف انجام شده است، اما وجود بعضی آسیب‌های اجتماعی و مشکلات اقتصادی مانع از برخورد جدی با این معضل شده است.

به‌زودی در بازار اصفهان مانوری با هماهنگی سازمان آتش‌نشانی و ستاد بحران شهرداری اجرا می‌شود تا مسائل موجود در بازار که مانع از ورود خودروهای امدادی در صورت وقوع حوادث آتش‌سوزی به صورت محسوس و شفاف به شهروندان و کسبه نمایش داده شود، البته هماهنگی لازم با انجمن اسلامی بازار انجام شده است. یکی از رسالت‌های اصلی شهرداری جلوگیری از سد معبر است اما در نهایت بدون همراهی کسبه این مهم محقق نخواهد شد.

آیا امکان تجمیع دست‌فروشان در مکانی مشخص مثل محوطه باز میدان امام علی (ع) به‌صورت دائمی هست؟

اگر مکان دائم برای دست‌فروشان در نظر گرفته شود، سبزه‌میدان قدیم بار دیگر راه‌اندازی کرده‌ایم، اما برای یک مقاطع زمانی خاص همچون عید نوروز شاید در صورت بهبود شرایط کرونایی، امکان انجام این اقدام وجود داشته باشد.

کد خبر 554697

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.