کفایت ۵ روز قرنطینه برای بیماران امیکرونی

یک متخصص بیماری‌های عفونی گفت: افراد پس از پنج روز با ماسک می‌توانند با رعایت دستورالعمل‌ها در محل کار خود حاضر شوند و به همین جهت مرخصی‌ها پنج تا هفت روز برای بیماران لحاظ می‌شود مگر اینکه شرایط خاصی وجود داشته باشد، فرد بستری شود یا بیماری سختی داشته باشد.

به گزارش ایمنا، فرهاد عباسی اظهار کرد: یکی از ویژگی‌های سویه امیکرون، داشتن قابلیت سرایت بالا است و علائمی مشابه سرماخوردگی متوسط تا شدید را به نمایش می‌گذارد که شامل تب، سرفه، گلودرد، عطسه، آبریزش، خستگی، ضعف، کوفتگی و بدن درد است. درحال حاضر سویه غالب در کشور به علت گستردگی بسیار زیاد و سرعت بالای انتشار سویه جدید، اُمیکرون است.

وی افزود: امکان دارد برخی افراد یک یا دو علامت را داشته باشند و بیماری آنها در سطح خفیف باشد یا برخی افراد چند مورد از علائم را داشته باشند یا در برخی دیگر همه علائم بیماری به صورت شدیدتر ظاهر شود.

این متخصص بیماری‌های عفونی ادامه داد: خاصیت سویه امیکرون سرعت قابل سرایت بالا است، چراکه مشاهده می‌شود خانواده‌ها به صورت دسته جمعی به کرونا مبتلا می‌شوند. بنابراین ممکن است افرادی که در یک محیط، به‌خصوص محیط‌های بسته حضور دارند به سرعت از یکدیگر این ویروس را بگیرند.

تظاهرات بالینی بیشتر در قسمت فوقانی دستگاه تنفسی در امیکرون

وی خاطرنشان کرد: در این سویه جدید، درگیری ریه کمتر اتفاق می‌افتد و تظاهرات بالینی بیشتر در قسمت فوقانی دستگاه تنفسی است و ریه‌ها کمتر درگیر می‌شوند اما درگیری ریه نیز امکان دارد. این گونه نیست که تفکر کنیم علائم تنها مختص قسمت فوقانی دستگاه تنفس است و قسمت تحتانی دستگاه تنفس یعنی ریه‌ها درگیر نمی‌شود، اما میزان درگیری ریه نسبت به سویه‌های قبلی کمتر اتفاق می‌افتد.

شیوه اصلی انتقال، تنفسی است

عباسی گفت: ظاهراً این سویه نسبت به سویه‌های سابق مدت بیشتری روی سطوح باقی می‌ماند اما کماکان شیوه اصلی انتقال، تنفسی است. از طریق دهان و بینی وارد مجاری تنفسی شده و درگیری هم در همان نواحی اتفاق می‌افتد و به همین جهت لازم است که مجاری تنفسی فوقانی خوب پوشانده شده، از ماسک مناسب استفاده شود و از تجمع در جوامع شلوغ و سربسته پرهیز شود. همچنان ماسک ساده‌ترین و مهم‌ترین شیوه پیشگیری محسوب می‌شود.

سویه امیکرون جدی گرفته شود

وی در جواب این سوال که چه زمانی به سیر نزولی این پیک می‌رسیم، اظهار کرد: پیش‌بینی اینکه ما کی به پیک می‌رسیم و کی قله را پشت سر می‌گذاریم؟ سیر نزولی کی طی می‌شود و اینکه چه مدت در این پیک بمانیم؟ همه مواردی است که فاکتورهای متعددی در آن دخیل هستند و شاید الان خیلی زود باشد تا بتوان با قطع به یقین درباره آن صحبت کرد. مهم‌ترین مسئله این است که سویه امیکرون جدی گرفته شود و تصور نشود که یک سرماخوردگی معمول است و مرتفع می‌شود.

این متخصص عفونی تصریح کرد: در این سویه هم درگیری ریه وجود دارد و علائم مهم بیماری مثل تب، سرفه‌های شدید و تنگی نفس نیز مانند سویه‌های قبلی اهمیت بسیاری دارند و باید مورد توجه قرار گیرند. بنابراین توصیه می‌شود افرادی که مبتلا می‌شوند به پزشک مراجعه کنند و مورد بررسی قرار گیرند تا اطمینان حاصل شود که علائم تهدید کننده درگیری در آنها وجود ندارد.

هر سرماخوردگی در حال حاضر امیکرون است

وی افزود: هر سرماخوردگی در حال حاضر امیکرون است؛ این قضیه باید جدی انگاشته شود و بی‌توجهی می‌تواند مشکل‌ساز باشد. مشکلی که ممکن است این سویه برای سیستم بهداشتی ایجاد کند این است که به هر حال درصد کمی از افراد امکان دارد درگیری ریه داشته باشند و اگر درصد ابتلاء در سطح جامعه بسیار بالا رود، تعداد درصد اندکی که ریه آنها درگیر شده زیاد می‌شود و بار تحمیلی به بیمارستان‌ها افزایش پیدا می‌کند.

مرخصی ۵ تا ۷ روزه برای بیماران امیکرون

عباسی مدت زمان قرنطینه را پنج روز دانست و خاطرنشان کرد: افراد پس از پنج روز با ماسک می‌توانند با رعایت دستورالعمل‌ها در محل کار خود حاضر شوند و به همین جهت مرخصی‌ها پنج تا هفت روز برای بیماران لحاظ می‌شود مگر اینکه شرایط خاصی وجود داشته باشد، فرد بستری شود یا بیماری سختی داشته باشد اما به‌صورت کلی پنج روز قرنطینه برای آن کفایت می‌کند.

منبع: ایسنا

کد خبر 554298

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.