استراتژی‌هایی برای بودجه‌بندی مشارکتی اثربخش در شهرها

بودجه‌بندی مشارکتی می‌تواند ابزاری بسیار قدرتمند برای شهرها در زمینه آموزش، جذب و توانمندسازی جوامع باشد؛ شهرنشینان در نتیجه این فرآیند می‌توانند در تصمیم‌گیری‌های شهری سهیم شوند که این امر به سهم خود مزایای بی‌شماری برای جوامع در پی خواهد داشت.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، بودجه‌بندی مشارکتی شیوه‌ای خلاق برای تصمیم‌گیری به‌شمار می‌رود که به‌طور مستقیم اعضای جامعه را در تخصیص بودجه‌های عمومی سهیم می‌کند. در این فرآیند، دولت‌های محلی از مردم و سایر ذی‌نفعان مربوطه می‌خواهند آن‌ها را در شناسایی اولویت‌ها، مشکلات و فرصت‌های اجتماعی یاری کنند تا بودجه‌های شهری را در هر حوزه به درستی مورد استفاده قرار دهند. در واقع، مشارکت مردم در بودجه‌بندی شهری باعث می‌شود نرخ هزینه مورد نیاز برای حل هر مشکل شهری با دقت بیشتری تعیین شود و فرایند بودجه‌بندی برای رفع نیازهای واقعی جوامع با دقت بالاتری انجام شود.

البته پیاده‌سازی بودجه‌بندی مشارکتی مستلزم سهیم‌سازی هر چه بیشتر مردم به حضور در فرآیندهای شهری است و یکی از بهترین شیوه‌ها برای اثبات شفافیت دولت‌ها به‌شمار می‌رود. در ادامه به شرح استراتژی‌هایی پرداخته می‌شود که پیاده‌سازی آن‌ها می‌تواند بودجه‌بندی مشارکتی اثربخش را برای شهرها در پی داشته باشد.

استراتژی‌هایی برای بودجه‌بندی مشارکتی اثربخش در شهرها

زمینه‌سازی برای بودجه‌بندی مشارکتی

مدیران شهری در همان مراحل اولیه پیاده‌سازی استراتژی بودجه‌بندی مشارکتی لازم است مسائل مهمی نظیر نتیجه نهایی، شیوه‌هایی برای اثربخشی بیشتر و نحوه برقراری ارتباط با ساکنان را با دقت مورد بررسی قرار دهند. در این راستا، مرور اطلاعات موجود و افزایش دانش در خصوص بودجه‌بندی مشارکتی از طریق دستورالعمل‌ها می‌تواند مؤثر واقع شود. علاوه بر این، برنامه‌ریزان شهری باید هدف خود را از پیاده‌سازی یک پروژه مشخص کنند زیرا فرآیند بودجه‌بندی مشارکتی نه‌تنها می‌تواند در توزیع صحیح سرمایه‌ها سهیم باشد، بلکه در آموزش مسائل محلی به اعضای جامعه و همچنین ایجاد تعامل میان مردم نقش مهمی ایفا می‌کند. در نهایت اینکه، نحوه سهیم‌سازی مردم در بودجه‌بندی شهری از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است و می‌تواند به صورت آنلاین، حضوری یا ترکیبی از هر دو انجام شود.

استراتژی‌هایی برای بودجه‌بندی مشارکتی اثربخش در شهرها

افزایش اطلاعات شرکت‌کنندگان

اعتمادسازی برای افزایش شفافیت و کفایت اطلاعات در مورد پروژه‌های شهری از همان ابتدای شروع فرآیندها بسیار حائز اهمیت است. چنانچه تمام قواعد مشارکت در اختیار مردم قرار گیرد، آنگاه عملکرد آن‌ها از همان آغاز تا پایان بودجه‌بندی بهتر خواهد بود که در نتیجه این امر، مزایای بسیاری از بودجه‌بندی مشارکتی برای یک شهر و ساکنان آن به ارمغان خواهد آمد. برای این کار، مدیران شهری باید اطلاعات شفافی در مورد دوره زمانی، فرآیند پیاده‌سازی و قوانین مربوطه در اختیار شهروندان قرار دهند. علاوه بر این، چنانچه مدیران به مردم اجازه اشتراک ایده‌های خود را در زمینه بودجه‌بندی شهری بدهند باید معیارهای مشخصی را نیز برای اشتراک این ایده‌ها تبیین کنند. از سوی دیگر، آموزش اعضای جامعه از طریق اشتراک اطلاعات مهم بسیار حائز اهمیت است ضمن اینکه مدیریت انتظارات جامعه به واسطه افزایش شفافیت نیز می‌تواند در اثربخشی هر چه بیشتر فرآیند بودجه‌بندی اشتراکی نقش مهمی ایفا کند.

جمع‌آوری ایده‌های مردمی

بسیاری از پروژه‌های بودجه‌بندی مشارکتی مرحله‌ای تحت عنوان ایده‌پردازی را در بر می‌گیرد که در آن، عموم مردم می‌توانند به‌طور آزادانه نظرات خود را برای بهبود هر چه بیشتر وضعیت جامعه به اشتراک بگذارند. در این راستا، مدیران شهری باید به منظور دست یافتن به ایده‌های بیشتر، بر ایجاد ارتباط گسترده با جامعه بپردازند و همکاری خود را با نهادهای مختلف شهر افزایش دهند. علاوه بر این، پس از آغاز پروژه، زمینه‌سازی برای تشویق مردم به ارائه نظرات خود و ایجاد تعامل با سایر ساکنان شهری برای بحث در مورد بودجه‌بندی شهری و سایر مشکلات موجود از اهمیت بسزایی برخوردار است.

استراتژی‌هایی برای بودجه‌بندی مشارکتی اثربخش در شهرها

ورودی فرآیند

واکنش مردم و ایده‌پردازی آن‌ها در مورد فرآیندهای شهری باید به دقت توسط مدیران یک شهر، البته با همکاری متخصصانی در این زمینه، مورد تجزیه و تحلیل قرار گیرد که تحقق این هدف از طریق معیارهایی که پیش‌تر تعریف شد، امکان‌پذیر خواهد بود. برنامه‌ریزان شهری باید طرح‌های پیشنهادی نهایی را برگزینند و بازخوردهای مناسبی به مشارکت مردم در فرآیند ایده‌پردازی ارائه دهند.

تشویق مردم به دادن رأی در مورد طرح نهایی

مدیران شهری موظف هستند بسته به نوع بودجه‌بندی مشارکتی ارائه شده به اعضا جامعه، امکان تصمیم‌گیری در تخصیص بودجه‌های عمومی را بدهند که این کار می‌تواند بر اساس اصل بودجه‌بندی اختصاصی انجام شود. اختصاص زمان کافی به مردم برای ارائه ایده‌های خود در مورد طرح نهایی بسیار حائز اهمیت است که زمان پیشنهادی برای پروژه‌هایی با مقیاس بزرگ، اغلب دو ماه در نظر گرفته می‌شود.

استراتژی‌هایی برای بودجه‌بندی مشارکتی اثربخش در شهرها

پیاده‌سازی تغییرات

مردم باید شاهد اهمیت مشارکت خود در پیاده‌سازی پروژه‌های شهری یا تصمیم‌گیری‌ها برای بودجه‌بندی‌های مشارکتی باشند ضمن اینکه اتخاذ ایده‌های آن‌ها در فرآیندهای شهری نیز از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. در این راستا، مدیران شهری باید رویاهای مردم را به واقعیت تبدیل کنند که این هدف از طریق تبدیل ایده‌های شهری به طرح و سپس پیاده‌سازی طرح‌ها برای اعمال تغییرات مثبت هرچه بیشتر در شهرها محقق می‌شود.

تکرار فرآیندهای بودجه‌بندی مشارکتی

مدیران شهری می‌توانند به‌منظور تقویت بافت دموکراتیک جامعه خود، بودجه‌بندی مشارکتی را به یک فرآیند دائمی در چرخه سیاست‌های شهری تبدیل و برای تخصیص بودجه در زمینه‌های مختلف، دائماً مردم را به ارائه ایده‌های خود دعوت کنند.

استراتژی‌هایی برای بودجه‌بندی مشارکتی اثربخش در شهرها

کد خبر 554127

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.