ظرفیت ناوگان حمل‌ونقل برای توسعه صادرات کشاورزی کافی نیست

نایب رئیس اتحادیه ملی محصولات کشاورزی ایران گفت: ناوگان فعلی حمل‌ونقل برای افزایش سطح صادرات محصولات کشاورزی کافی و مناسب نیست.

به گزارش ایمنا و به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی صدا و سیما، صدرالدین نیاورانی اظهار کرد: هم اکنون صادرکنندگان محصولات کشاورزی به ناچار از ناوگان فرسوده زمینی برای حمل کالاهای خود استفاده می‌کنند که خطر بالایی برای کاهش کیفیت محصول صادر شده به همراه دارد.

وی افزود: بی‌برنامگی دولت برای بازسازی ناوگان و ایجاد سیستم لجستیک منظم و بهره‌ور در حوزه محصولات کشاورزی که بیشتر فسادپذیر است، باعث شده است که هدف‌گذاری‌ها برای صادرات این محصولات محقق نشود.

نایب رئیس اتحادیه ملی محصولات کشاورزی ایران از نبود کانتینرهای یخچال‌دار در ناوگان دریایی کشور و هواپیماهای مناسب برای حمل محصولاتی مانند انواع گل و میوه‌های سردرختی مانند گیلاس و زردآلو انتقاد کرد و ادامه داد: به دنبال مشکلات اخیر در صادرات برخی محصولات کشاورزی به روسیه و هند، جلساتی در اتاق ایران با حضور مسئولان دولتی برگزار و شناسنامه‌دار شدن محصولات کشاورزی به عنوان یک ضرورت مطرح شد.

وی با بیان اینکه این موضوع سال‌ها است که از سوی وزارت جهاد کشاورزی مطرح می‌شود اما هنوز عملیاتی نشده است، خاطرنشان کرد: شناسنامه‌دار شدن محصولات به معنای ارائه اطلاعات درباره محل تولید، زمان برداشت محصولات، نوع سم و کود استفاده شده، میزان آن‌ها و موضوعاتی از این دست است.

نیاورانی با بیان اینکه تاکنون هیچکدام از بازارهای صادراتی اعلام نکردند که برای اجازه ورود محصولات کشاورزی باید شناسنامه آن‌ها نیز ارائه شود و ممنوعیتی در این خصوص اعلام نشده است، گفت: ثبت این اطلاعات برای سامان بخشیدن به بازار بسیار خوب است، اما هم‌اکنون دردی از مشکلات صادرات این بخش، دوا نمی‌کند.

وی ادامه داد: در کشورهای عربی، عراق و افغانستان. خوشبختانه جایگاه محصولات ایرانی خوب است، هرچند ضمن حفظ آن‌ها به دنبال ایجاد بازارهای جدید هستیم؛ در این بین روسیه و هند بازارهای جدیدی هستند که به دست آوردیم، اما به دلیل مشکل در برگشت ارز و محدودیت‌های ناشی از تحریم نتوانستیم قدم‌های جدی در ایجاد بازارهای جدید برداریم.

نایب رئیس اتحادیه ملی محصولات کشاورزی ایران به بالا بردن سطح کیفیت محصولات کشاورزی اشاره کرد و افزود: برای بهبود کیفیت محصولات کشاورزی باید به سراغ شیوه‌های جدید کشت انواع محصولات رفت و در عین حال به موضوع تنوع محصولات توجه داشت، از طرفی باید از شیوه‌های سنتی زراعت اجتناب کرد.

وی با بیان اینکه امروز شاهد استفاده از بذرهای ترا ریخته هستیم که از سوی نمایندگان اتاق ایران مورد تأیید نیست، زیرا به سلامت جامعه آسیب می‌زند، گفت: استفاده از بذرهای ترا ریخته برای افزایش محصول در هکتار مورد توجه است، اما باید برای مقابله با آن فکری کرد، از طرفی باید به اطلاع مصرف‌کننده برسد که کدام یک از محصولات در بازار، ترا ریخته و کدام غیر تراریخته است و نظام‌مند شدن این موضوع ضرورت دارد.

عضو کمیسیون صادرات اتاق ایران در خصوص راه‌اندازی سامانه سماک که وظیفه نظارت بر فرآیند کاشت تا برداشت محصولات کشاورزی را به عهده دارد، اظهار کرد: طرح این سامانه از پیشنهاداتی بود که از طریق اتاق ارائه شد و امیدواریم برای اجرای آن روند خوبی تعریف شود.

کد خبر 554075

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.