تخصیص بودجه به طرح‌های شهری شهروندان در رومانی

شهرداری براشووی رومانی با راه‌اندازی طرح بودجه مشارکتی، حضور شهروندان را در اداره شهر افزایش داده است. برای دریافت این بودجه، شهروندان در مسابقه ایده‌پردازی شهرداری شرکت می‌کنند و سپس طرح‌های برنده مجاز به استفاده از آن خواهند شد.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، پروژه‌های برنده در مسابقه بودجه مشارکتی شهر براشوو دیروز اعلام شد و شهرداری تصمیم گرفته است بعضی از آن‌ها را به عنوان یک سیاست بلندمدت اتخاذ کند. بیشتر پیشنهادها بر ارائه زیرساخت‌های بهتر و افزایش کیفیت زندگی تمرکز دارد.

سایر پروژه‌های پیشنهادی شهروندان شامل احداث پارکینگ‌های بسته دوچرخه در محله‌های مسکونی، گسترش تدریجی باغ‌های اجتماعی و همچنین اجرای برنامه‌های موسیقی در فضای باز است.

تخصیص بودجه به طرح‌های شهری شهروندان در رومانی

مقامات این شهر در ابتدای نوامبر سال گذشته، روند ارسال پروژه‌ها برای دریافت بودجه مشارکتی را آغاز کردند. پس از ثبت پروژه‌ها، عموم مردم این فرصت را داشتند که از بین چهار دسته طبقه‌بندی شده، به موارد دلخواه خود رأی دهند.

شهرداری برای همه پروژه‌ها حدود ۵۰۰ هزار یورو بودجه در نظر گرفته بود که یک چهارم آن برای هر بخش اختصاص می‌یافت. در این طرح، شهروندان این فرصت را داشتند که پروژه‌های مورد نظر خود را پیشنهاد دهند و همزمان در مورد سایر طرح‌ها و پیاده‌سازی آن‌ها نظر خود را ارائه کنند.

تخصیص بودجه به طرح‌های شهری شهروندان در رومانی

پروژه برنده در گروه "شهر پویا"، پارکینگ ایمن دوچرخه نام دارد که یک چهارچوب بسیار ساده دارد؛ نصب فضای قفسه‌مانند، سرپوشیده، و قفل‌شده برای دوچرخه‌ها در نزدیکی هر ساختمان مسکونی.

این مکان به افراد اجازه می‌دهد تا به جای اینکه دوچرخه خود را در مکان‌های نامعلوم یا در پارکینگ‌های شلوغ مجتمع‌های مسکونی پارک کنند، آن‌ها را با خیال راحت در نزدیکی خانه خود قرار دهند.

این قفسه دوچرخه محصور، نسبت به پارکینگ وسایل نقلیه از نظر فضا به طور موثرتری عمل می‌کند و راه‌اندازی آن‌ها در محله‌های مسکونی بهترین راه‌حل استفاده درست از فضاهای خالی است. علاوه بر این، به غیر از گسترش مسیرهای دوچرخه، این ساختار راهی عالی برای ترغیب مردم به استفاده منظم‌تر از دوچرخه است چرا که یکی از اصلی‌ترین دغدغه‌های آن‌ها برطرف خواهد شد.

تخصیص بودجه به طرح‌های شهری شهروندان در رومانی

طبق بیانیه مقامات براشوو، آن‌ها در حال برنامه‌ریزی برای توسعه قفسه‌های دوچرخه هستند، اما در حال حاضر فقط می‌توانند چهار مورد از این قفسه‌ها را با در نظر گرفتن بودجه مشارکتی راه اندازی کنند.

پروژه دومی که بیشترین رأی را در گروه "شهر سبز" به دست آورد، تلاش برای ایجاد مناطق مسکونی بانشاط و کیفیت بود. طرح برنده، "باغ‌های شهری جامعه" نامیده می‌شود که طراحان آن خواستار تنظیم مجدد فضاها هستند تا ساکنان ساختمان‌های آپارتمانی، مکانی برای احداث فضای سبز مورد دلخواه خود داشته باشند.

مسئولان می‌توانند با بودجه در نظر گرفته شده، در طول سال اول، یک باغ در هر منطقه از شهر ایجاد کنند. شهروندان در این مکان‌ها، اختیار کاشت هر گیاهی را دارند و مسئولیت نظارت و نگهداری نیز بر عهده خودشان است.

تخصیص بودجه به طرح‌های شهری شهروندان در رومانی

احداث "باغ‌های موسیقی در فضاهای عمومی"، سومین پیشنهاد برنده در گروه "شهر آرامش‌بخش" بود. بر اساس این پروژه، آلات موسیقی به نوعی طراحی می‌شود که کودکان، والدین، بزرگسالان، نوازندگان تازه‌کار و حرفه‌ای‌ها، همه بتوانند به‌راحتی از آن‌ها استفاده کنند. اجرای چنین طرح خلاقی، علاوه بر افزایش نشاط شهروندان، باعث پرورش بیشتر خلاقیت در شهروندان می‌شود.

تخصیص بودجه به طرح‌های شهری شهروندان در رومانی

بودجه مشارکتی شکلی از مشارکت شهروندان است که بر اساس آن ساکنان یک شهر در فرآیند تصمیم‌گیری برای نحوه خرج بودجه عمومی و نظارت بر روند تخصیص آن مشارکت دارند. مبلغ بودجه مشارکتی بسته به اندازه و محدوده پروژه‌های پیشنهادی شهروندان کاملاً متغیر است چراکه پس از نیازسنجی و برآورد هزینه، میزان آن مشخص می‌شود.

مفهوم بودجه مشارکتی در شهرداری‌ها اغلب برای حمایت بیشتر از مناطق محروم و کم‌برخوردار شهر، بهبود خدمات و زیرساخت‌ها، تقویت اصل حکمرانی و افزایش مشارکت شهروندان ایجاد می‌شود.

روند تعیین میزان بودجه برای طرح‌های شهروندان شامل چندین مرحله می‌شود. نیازسنجی و تعیین نقاط ضعف و قوت هر محله اولین گام این فرآیند است. این کار از طریق شورای محلی مناطق انجام می‌شود که در آن‌ها معتمدان هر محله حضور دارند و مشاوره می‌دهند. پس از این، مقامات محلی باید طرح پیشنهادی را تحت چهارچوبی نظام‌مند به همراه مستندات به شهرداری مناطق خود ارائه دهند. مرحله آخر نیز بررسی نهایی طرح و ارزیابی آن توسط کارشناسان شهرداری است که میزان و روند انجام پروژه را مشخص می‌کند.

تخصیص بودجه به طرح‌های شهری شهروندان در رومانی

کد خبر 553968

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.