آشنایی و راهکارهای مقابله با کلاهبرداری‌های پایان سال

رئیس پلیس آگاهی استان اصفهان گفت: با نزدیک شدن به روزهای پایانی سال، شروع خریدها، تعطیلات نوروز و برنامه‌ریزی شهروندان در این خصوص، افراد سودجو از این فرصت استفاده کرده، برای رسیدن به اهداف مجرمانه خود با شگردهای مختلفی اقدام به کلاهبرداری می‌کنند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، سرهنگ حسین ترکیان اظهار کرد: با نزدیک شدن به روزهای پایانی سال، شروع خریدها، تعطیلات نوروز و برنامه‌ریزی شهروندان در این خصوص، افراد سودجو از این فرصت استفاده کرده، برای رسیدن به اهداف مجرمانه خود با شگردهای مختلف اقدام به کلاهبرداری می‌کنند که لازم است شهروندان با حفظ هوشیاری و رعایت نکات ایمنی، مجرمان و افراد شیاد را در عملی کردن نقشه‌های خود ناکام بگذارند.

کلاهبرداری در امور سیاحتی و گردشگری

وی درخصوص کلاهبرداری تحت عنوان امور سیاحتی و گردشگری، افزود: در این روش کلاهبرداران از طریق فضای مجازی، ارسال پیامک به تلفن همراه شهروندان، چاپ آگهی در مطبوعات یا پخش آگهی در سطح شهر اقدام به تبلیغات گسترده تحت عنوان «اعزام مسافران و گردشگران در ایام نوروز به شهرها و کشورهای مختلف از طریق تورهای گردشگری» می‌کنند. در ادامه شهروندان نیز پس از ثبت‌نام و پرداخت وجه نسبت به تهیه بلیت اقدام می‌کنند و هنگام سررسید پرواز، پس از مراجعه به فرودگاه به جعلی بودن بلیت‌ها پی می‌برند و متعاقب آن متوجه می‌شوند شرکت مذکور تعطیل و متهمان متواری شده‌اند.

رئیس پلیس آگاهی استان اصفهان ادامه داد: به شهروندان توصیه می‌شود به هیچ عنوان به آگهی‌های مشاهده شده در بستر فضای مجازی، اعتماد نکنند و برای ثبت‌نام در تورهای گردشگری حتماً به شرکت‌های معتبر مراجعه و پس از اطمینان از قانونی بودن فعالیت شرکت مسافرتی نسبت به پرداخت وجه در محل شرکت اقدام کنند.

کلاهبرداری‌های اینترنتی

وی درخصوص کلاهبرداری در بستر سایت‌های اینترنتی، تصریح کرد: در این روش کلاهبرداران تحت عنوان خریدار یا فروشنده، با شگردهای مختلف ازجمله درخواست واریز بیعانه و ارائه رسیدهای جعلی واریز وجه موفق به کلاهبرداری از شهروندان می‌شوند.

سرهنگ ترکیان اضافه کرد: چنان‌چه افراد قصد خرید کالایی دارند، از واریز وجه به حساب فروشنده تا قبل از رؤیت و تأیید صحت و سلامت جنس مذکور خودداری کنند. همچنین اگر قصد فروش کالایی هم دارند و تبلیغ آن را در سایت‌های واسطه‌گر گذاشته‌اند، هنگام مراجعه فردی تحت عنوان واریز کردن مبلغ موردنظر به حساب آن‌ها و نمایش رسید آن بر تلفن همراه خود، به آن‌ها اعتماد نکنند و حتماً پس از اطمینان از واریز شدن پول به حساب خود کالای موردنظر را به خریدار تحویل دهند.

کلاهبرداری تحت عنوان ارسال پیامک

وی با اشاره به کلاهبرداری تحت عنوان ارسال پیامک، گفت: در این روش کلاهبرداران اقدام به ارسال پیامک از جمله برنده شدن در قرعه‌کشی بن کالا، پرداخت قبوض تلفن همراه و قرعه‌کشی خودرو کرده و در ادامه درخواست واریز وجه می‌کنند. در این موارد نیز شهروندان باید هوشیار باشند و بدانند هیچ ارگان و سازمانی برای برنده شدن در قرعه‌کشی درخواست وجه نمی‌کند. در صورت مواجه شدن با چنین پیامک‌هایی، مطمئن باشند پیامک مذکور به قصد کلاهبرداری ارسال شده و از پاسخ به آن خودداری کنند.

کلاهبرداری تلفنی یا کارت به کارت

رئیس پلیس آگاهی استان اصفهان درخصوص کلاهبرداری تلفنی یا کارت به کارت، اظهار کرد: در این روش کلاهبرداران با شهروندان تماس می‌گیرند و تحت عناوین مختلف ازجمله برنده شدن در قرعه‌کشی مسابقات صداوسیما، خوش‌حسابی و اختصاص مبلغی به عنوان کمک‌هزینه سفر به عتبات عالیات افراد را پای دستگاه خودپرداز می‌کشانند و با فریب آنان، موفق به انتقال وجوه شهروندان به حساب‌های در اختیار خود می‌شوند. توصیه می‌شود شهروندان هرگز به این تماس‌ها توجه نکنند و از مراجعه به دستگاه‌های خودپرداز اجتناب کنند. هیچ ارگان و سازمانی برای ارائه جایزه فرد را پای عابربانک نمی‌کشاند و از وی شماره حساب نمی‌گیرد.

دقت به جعلی نبودن چک‌ها و اسکناس‌ها

وی با اشاره به ارائه ارز، اسکناس و ایران‌چک‌های جعلی، خاطرنشان کرد: در این روش افراد کلاهبردار پس از انجام معاملات خود با روش‌های مختلف اقدام به ارائه ارز، اسکناس و ایران‌چک‌های جعلی می‌کنند. برای جلوگیری از وقوع این کلاهبرداری‌ها و ناکام کردن کلاهبرداران به مغازه‌داران و صاحبان صنوف توصیه می‌شود حتماً از دستگاه‌های مخصوص شناسایی جعلی بودن اسکناس و ایران‌چک‌ها استفاده کنند، در هنگام دریافت اسکناس‌ها و چک‌ها، به شماره سریال و خطوط آن‌ها دقت داشته باشند و در صورت مغایرت از دریافت آن‌ها امتناع کنند و موضوع را از طریق شماره تلفن ۱۱۰ با پلیس نیز در میان بگذارند تا با دستگیری این گونه افراد از ادامه فعالیت مجرمانه آن‌ها جلوگیری شود.

کد خبر 553688

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.