اولویت‌های مدیریت شهری اراک در بودجه ۱۴۰۱ چیست؟

بار دیگر فصل بودجه‌ریزی شهرداری‌ها آغاز شده و در این روزها مدیران شهری درگیر تنظیم هزینه و درآمد شهرداری‌ها هستند؛ این موضوع از چالش‌های اقتصاد شهری است و به گفته کارشناسان تنها با اتخاذ نگاهی جامع و بلندمدت در ایجاد منابع درآمدی پایدار شهرداری‌ها، می‌توان به آن فایق آمد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، بودجه یکی از مهم‌ترین ابزارها در مدیریت مالی شهرداری‌ها است و مفهوم آن همگام با تکامل دولت‌ها و پیچیده‌تر شدن وظایف آنها، تغییر و تکامل یافته است. بودجه‌ریزی همواره یکی از چالش‌های نظام‌های اقتصادی بوده است از این رو شهرداری‌ها نیز به عنوان مؤثرترین نهاد شهری که وظایف و خدمات گسترده‌ای را بر عهده دارند به منظور رفع نیازهای نامحدود و منابع محدود ناگزیر به مدیریت منابع مالی هستند که این مسئله وجود بودجه را اجتناب‌ناپذیر کرده است.

بودجه یک سند و برنامه مالی است که برای یک‌سال تنظیم و فعالیت‌های شهرداری را در دو بخش اعتبارات جاری و عمرانی تقسیم می‌کند، لذا شهرداری‌ها از نیمه دوم سال درگیر فرایند تدوین بودجه می‌شوند و این موضوع همه قسمت‌های شهرداری و شورا را با خود درگیر می‌کند.

در واپسین روزهای دی‌ماه امسال "علیرضا کریمی" شهردار اراک لایحه پیشنهادی بودجه ۱۶ هزار میلیارد ریالی سال ۱۴۰۱ را تقدیم شورای اسلامی این کلان‌شهر کرد که رقم آن نسبت به بودجه ۱۲ هزار و ۸۸۰ میلیارد ریالی امسال افزایش قابل توجهی داشته است.

در بودجه سال آینده شهرداری اراک، سهم هزینه‌های جاری مدیریت شهری حدود پنج هزار و ۱۳۰ میلیارد ریال و سهم هزینه‌ای تملک دارایی بالغ بر ۱۰ هزار میلیارد ریال لحاظ شده و حدود ۵۰۰ میلیارد ریال نیز برای تملکات مالی پیش‌بینی شده است.

در حالی که شهردار اراک رویکرد شهرداری را تقویت فعالیت‌های عمرانی عنوان کرده، اما به نظر می‌رسد اعضای شورای اسلامی این شهر سیاست‌های دیگری را در تصویب بودجه سال آینده در نظر گرفته‌اند.

اتمام پروژه‌های عمرانی در اولویت

سیدوحید میرنظامی، رئیس شورای اسلامی شهر اراک در این‌باره می‌گوید: شورای ششم در حوزه عمرانی به اتمام پروژه‌های فعلی اکتفا خواهد کرد و در تصویب بودجه سال جدید اولویت‌های دیگری را در زمینه‌های مختلف فرهنگی اجتماعی، زیست‌محیطی و تفرجگاهی در نظر خواهد داشت.

وی می‌افزاید: در حال حاضر به پروژه‌های سخت‌افزاری مانند پروژه‌های عمرانی و تقاطع‌های غیرهمسطح به میزان کافی توجه شده و بسیاری از این پروژه‌ها به‌تازگی آغاز شده است، لذا باید بر اتمام این پروژه‌ها تمرکز داشته باشیم و بکوشیم کاستی‌های تفرجگاهی را برطرف کنیم.

رئیس شورای اسلامی شهر اراک تصریح می‌کند: محله محوری از مهم‌ترین مواردی است که جهت‌گیری شورای اسلامی شهر را در تصویب بودجه سال جدید مشخص می‌کند و تقویت محله‌ها و افزایش تاب‌آوری در محلات شهر از اولویت‌های مدیریت شهری در تصویب بودجه سال آینده به شمار می‌آید.

وی با تاکید بر اینکه بودجه باید واقع‌بینانه و با توجه به درآمدهای شهرداری تحقق‌پذیر باشد و به‌گونه‌ای تنظیم شود که شهرداری را در ایجاد درآمد فعال کند، ادامه می‌دهد: مدیریت شهری نمی‌تواند خود را به مالیات بر ارزش افزوده و سهم پرداختی عوارض آلایندگی صنایع دل خوش کند و شهرداری باید در راه ایجاد منابع درآمدی پایدار گام بردارد.

میرنظامی خاطرنشان می‌کند: طبق قانون درصدی از بودجه به پژوهش‌های علمی مبتنی با نیازهای شهر تعلق خواهد گرفت و در این زمینه شهرداری مطالعات علمی را در زمینه کاهش آلودگی هوا انجام می‌دهد و چنانچه عوارضی در این زمینه دریافت شود، برای توسعه فضای سبز، کاهش بار ترافیکی و بهسازی ناوگان حمل‌ونقل عمومی هزینه خواهد شد.

وی می‌گوید: در سال‌جاری بیش از ۹۰ درصد صنایع از پرداخت کامل عوارض آلایندگی شانه خالی کردند چرا که اداره محیط زیست استان در ارائه لیست کاملی از صنایع آلاینده اهتمام لازم را نداشته است؛ این مساله باعث تضییع حق شهروندان شد که امیدواریم در سال آینده این مشکل برطرف شود.

رئیس شورای اسلامی شهر اراک خاطرنشان می‌کند: با توجه به شاخص‌های رصد شده و پایش‌های صورت گرفته، شور و نشاط اجتماعی در بین شهروندان اراک در وضعیت مطلوبی قرار ندارد، لذا توجه به این موضوع از اولویت‌های تصویب بودجه در سال آینده خواهد بود.

بودجه، یک برنامه مالی زمان‌بندی شده است

مهدی مسعودی آشتیانی، یک کارشناس اقتصاد شهری نیز در این‌باره به خبرنگار ایمنا می‌گوید: بودجه تصویب شده برای شهرداری یک برنامه مالی زمان‌بندی شده خواهد بود که بر اساس آن مدیریت شهری زمان اتمام طرح‌ها و پروژه‌های شهری، همچنین میزان اعتبارات لازم برای اجرایی شدن این طرح‌ها را مشخص خواهد کرد.

وی با بیان اینکه مواردی همچون هزینه‌های جاری شهرداری اعم از حقوق کارکنان طبق آئین‌نامه‌های مربوطه در بودجه لحاظ خواهد شد، تصریح می‌کند: در بودجه شهرداری باید دو ردیف منابع و مصارف درآمدها را مشخص کرد و در صورتی که درآمدزایی شهرداری به میزان مطلوبی نرسد این مجموعه نمی‌تواند خدمات با کیفیتی به شهروندان ارائه دهد.

این کارشناس اقتصاد شهری ادامه می‌دهد: برای افزایش درآمدهای شهری در بودجه‌ریزی شهرداری باید نگاه بلندمدت داشت در صورتی که مدیریت‌های شهری تابع شوراهای اسلامی شهرها بوده و مدت فعالیت چهار ساله دارند که این مساله به طور غیرمستقیم مانع از برنامه‌ریزی بلندمدت خواهد شد، از همین رو در بودجه‌ریزی شهری کمتر پیش می‌آید برای طرح‌هایی که در چندین سال بعد از منابع درآمدی شهرداری محسوب شود، اعتباراتی در نظر گرفته شده باشد.

وی اظهار می‌کند: برای حل این مشکل مدیریت شهری باید در تصویب بودجه از مشاوران مختلفی کمک بگیرد زیرا در غیر این صورت بودجه تمام شهرها به مجموعه مواردی محدود خواهد شد که در آئین‌نامه‌های کلی ابلاغی سالانه اشاره شده است.

آشتیانی می‌گوید: به عنوان مثال یکی از مأموریت‌های شهرداری که در ردیف بودجه باید لحاظ شود، فعالیت‌های زیست محیطی این مجموعه است که شهرداری برای انجام این مأموریت نیاز به منابع درآمدی دارد.

کد خبر 553615

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.