نوتلا؛ جایگزین خوشمزه شکلات

نوتلا، برندی تجاری از شکلات فندقی است که توسط کمپانی ایتالیایی فِرِرو تولید می‌شود و در سال ۱۹۶۳ به بازار معرفی شد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، نوتلا برندی تجاری از شکلات فندقی است که توسط کمپانی ایتالیایی فِرِرو تولید و در سال ۱۹۶۳ به بازار معرفی شد. دستور تهیه نوتلا پیش از آن در یکی دیگر از محصولات این شرکت و در سال ۱۹۴۴ منتشر و مورد استفاده قرار می‌گرفت که اکنون گسترش و تغییر یافته است. امروزه نوتلا در بیش از ۷۵ کشور از جمله ایران دارای محبوبیت است.

تاریخچه پیدایش نوتلا

داستان نوتلا از سال ۱۸۰۶ پیش از شروع جنگ‌های ناپلئون شروع می‌شود و منشأ این ترکیب شامل کاکائو و فندق به ناپلئون منتسب است. محاصره قاره‌ای ناپلئون باعث شد تجارت فرانسه مختل و ارتباط آن با ایتالیا (استان پیامونته) قطع شود. پیامونته نیز در آن دوره یکی از مرغوب‌ترین شکلات را در جهان تولید می‌کرد که قطع شدن ارتباط فرانسه با آن موجب افزایش قیمت شکلات شد. در این هنگام تورینو برای حل این مشکل فندق را با کاکائو ترکیب و ماده‌ای خوشمزه تولید کرد.

در طول دهه ۱۹۴۰ جنگ جهانی مداوم باعث شد قیمت شکلات به طور ناگهانی افزایش یابد و این ماده خوراکی کمیاب شود؛ بنابراین «پیترو فِرِرو» که صاحب نانوایی در آلبا پیمونت بود تصمیم گرفت از فندق برای افزایش عرضه شکلات خود استفاده کند. ترکیب فندق و شکلات که با نام جیاندوجا شناخته می‌شود، به صورت بلوکی جامد است و در دهه ۱۹۴۰ به طور گسترده به فروش رسید؛ اما پیترو تصمیم داشت یک نسخه خامه‌ای از این خوراکی تولید کند و در سال ۱۹۵۱ محصول خود را تولید کرد. در سال ۱۹۶۳ پسر پیترو دستور این محصول را تغییر داد و نام آن را به نوتلا تغییر داد تا بتواند در سراسر اروپا عرضه کند؛ اولین شیشه از این محصول در آوریل ۱۹۶۴ به فروش رسید.

مواد تشکیل دهنده نوتلا

مواد اصلی نوتلا شکر و روغن پالم (بیش از ۵۰ درصد) است، همچنین این محصول حاوی سیزده درصد فندق، مواد جامد کاکائو و شیر بدون چربی است. در ایالات متحده و بریتانیا نوتلا حاوی محصولات سویا است و در بسیاری از کشورها به عنوان «کرم فندقی» به بازار عرضه می‌شود. طبق قوانین ایتالیا، نمی‌توان آن را به عنوان «کرم شکلاتی» برچسب‌گذاری کرد؛ زیرا حداقل معیارهای غلظت مواد جامد کاکائو را برآورده نمی‌کند.

در نوامبر ۲۰۱۷، شرکت تولیدکننده نوتلا دستور آن را تغییر و میزان شکر و پودر شیر بدون چربی را افزایش داد. ازآنجاکه رنگ محصول روشن‌تر است، مرکز حمایت از مصرف کننده هامبورگ تخمین زد که محتوای کاکائو نیز کاهش یافته است. برخی از رسانه‌های نیز خبری گزارش دادند که اصلاح دستور غذا منجربه خشمگین یا عجول شدن مصرف‌کنندگان شد. دستور سنتی پیمونت جیاندوجا، مخلوطی بود که تقریباً ۷۱.۵ درصد خمیر فندق و ۱۹.۵ درصد شکلات داشت.

کد خبر 553523

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.