عفونت‌های بارداری؛ بلای جان نوزادان

عفونت‌های باکتریایی ازجمله خطراتی است که در دوران بارداری جان نوزاد را تهدید می‌کند. همچنین این عفونت‌ها با انتقال به جنین می‌تواند موجب بروز برخی بیماری‌ها در کودک شود.

به گزارش خبرنگار ایمنا، عفونت‌های باکتریایی از دیرباز در هنگام بارداری مهم‌ترین علت مرگ مادر و جنین بوده و اکنون نیز با اینکه میزان مرگ در بسیاری از نقاط دنیا کاهش یافته است؛ اما عفونت‌های هنگام بارداری می‌تواند سبب بروز مشکلات جدی برای مادر و نوزاد شود. شیوع این عفونت‌ها در زنان باردار که شرایط اقتصادی و اجتماعی نامطلوبی دارند، بیشتر است. عفونت جنین، عفونتی است که در طول زندگی جنین در رحم مادر ایجاد می‌شود و نوزاد با عفونت مادرزادی به دنیا می‌آید. این عفونت در برخی موارد از طریق علائمی در مادر، آزمایش و سونوگرافی قابل تشخیص خواهد بود و علت اصلی آن مواجهه با ویروس‌هایی نظیر Cytomegalovirus، سرخچه است. برای کسب اطلاعات دقیق‌تر پیرامون این موضوع با بهزاد برکتین، عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان گفت‌وگویی انجام داده‌ایم که در ادامه می‌خوانید:

منظور از عفونت‌های مادرزادی چیست؟

به عفونت‌هایی که در دوران بارداری از طریق مادر به جنین منتقل و باعث بروز برخی بیماری‌ها در جنین و نوزاد می‌شود، عفونت‌های مادرزادی می‌گویند که در علم پزشکی نیز به این عفونت‌ها TORCH گفته می‌شود. TORCH برگرفته از نام چهار عفونت RUBELLA (سرخچه)، TOXOPLASMA ،CYTOMEGALOVIRUS و HERPES SIMPLEX است؛ همچنین حرف O مخفف کلمه OTHER و به معنای سایر بیماری‌های عفونی است.

عفونت‌های TORCH چه عوارضی برای مادر دارد؟

اگر مادری به این ترچین فکشن‌ها یا عفونت‌های TORCH مبتلا شود، دچار سقط پی‌درپی طی بارداری‌های مکرر می‌شود. عفونت‌های TORCH باعث ایجاد عارضه‌هایی ازجمله بیماری‌های قلبی مانند دیفکت‌هایی در دیواره بین دهلیزی یا بین بطنی، درگیری سیستم عصبی مرکزی، ایجاد هیدروسفالی (تجمع آب در سر) و Calcification (تجمع رسوبات کلسیم در مغز)، بروز علائم چشمی مانند کوری و Retinitis و کاتوراکت‌های مادرزادی می‌شود. این عفونت‌ها سبب کم‌وزنی شدید نوزاد در هنگام تولد می‌شود. این مسئله قد و اندازه سر را تحت‌تأثیر، کبد را درگیر و باعث ایجاد انواع زردی‌های بالا در روزهای نخست تولد مانند کلستاتیک می‌شود که تمام این موارد از علائم TORCH است و در ادامه مشکلات شنوایی را نیز به همراه دارد.

TOXOPLASMA چه عوارضی برای جنین و نوزاد دارد؟

TOXOPLASMA که در زبان عامه به آن «انگل گربه» گفته می‌شود، مادر باردار را درگیر می‌کند. اگر مادر حدود شش الی ۹ ماه قبل از بارداری به این انگل مبتلا شود، به طور معمول در مقابل آن ایمنی کامل پیدا می‌کند و جنین آسیب کمتری می‌بیند؛ اما اگر مادر در حین بارداری یا نزدیک به آن درگیر بیماری شود، علائمی در وی بروز می‌کند و در مرحله بعد این عفونت به جنین منتقل می‌شود. انگل گربه در چشم، گوش و سیستم عصبی مرکزی درگیری ایجاد می‌کند که این علائم توسط پزشک نوزادان بررسی و در صورت مشاهده علائم مشکوک، عفونت TOXOPLASMA از طریق سرولوژی و آزمایشات PCR تشخیص و درمان آن آغاز می‌شود.

عفونت CYTOMEGALOVIRUS چیست؟

عفونت CYTOMEGALOVIRUS جزو ترچین‌فیکشن‌ها است و اگر در سه ماه اول بارداری جنین را درگیر کند باعث بروز علائمی مانند میکروسفالی (کوچک بودن غیرطبیعی سر)، Calcification و بیماری سیستمیک می‌شود که تمام ارگان‌های بدن ازجمله گوش، ریه، مغز استخوان و سیستم عصبی را درگیر می‌کند. اگر پزشک به وجود این بیماری مشکوک شود آزمایشات مربوطه انجام و در موارد خاص درمان‌های لازم صورت می‌گیرد.

عفونت HERPES SIMPLEX چه عوارضی برای نوزاد دارد؟

HERPES SIMPLEX همان تبخال است و نوع یک و دو دارد. امکان اینکه با ابتلای مادر به این بیماری، جنین نیز درگیر شود وجود دارد و باعث ایجاد مشکل در سیستم عصبی مرکزی و چشم نوزاد می‌شود؛ همچنین در اثر این عفونت، بثورات پوستی نیز برای نوزاد ایجاد می‌شود. HERPES SIMPLEX موجب ایجاد یک نوع عفونت منتشره و ایجاد درگیری‌های متعددی در ریه و مغز کودک می‌شود که حتی موجب مرگ نوزادان نیز خواهد شد. در صورت تشخیص این بیماری، درمان‌ها و داروهای لازم به همراه ایمونوگلوبلین‌های در دسترس برای نوزاد تجویز می‌شود تا مشکل وی برطرف شود.

عفونت سرخچه چه مشکلاتی برای نوزاد ایجاد می‌کند؟

اگر مادر قبل از بارداری، واکسیناسیون سرخچه را انجام ندهد در معرض این عفونت قرار می‌گیرد. مبتلا شدن مادر به این عفونت مخصوصاً در سه ماه اول بارداری که ارگان‌های حیاتی جنین در حال شکل‌گیری است، می‌تواند باعث ناهنجاری‌های شنوایی و چشمی، بیماری‌های قلبی، ایجاد بدشکلی در قلب، سیستم عصبی مرکزی و عقب‌ماندگی کودک شود. در صورت تشخیص عفونت، سرولوژی و PCR مربوطه بررسی و در صورت نیاز درمان‌های لازم برای بیمار انجام می‌شود.

کد خبر 553461

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.