کلاهبرداری با شگرد فروش چادر خودرو

رئیس پلیس فضای تولید و تبادل اطلاعات فرماندهی انتظامی استان اصفهان از دستگیری فردی که با شگرد تبلیغ فروش چادر خودرو در اینستاگرام ۱۶ میلیارد کلاهبرداری کرده بود، خبر داد.

سرهنگ سیدمصطفی مرتضوی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، اظهار کرد: در پی شکایت یکی از شهروندان مبنی بر اینکه از سوی فردی ناشناس در اینستاگرام مورد کلاهبرداری قرار گرفته است، موضوع در دستور کار کارشناسان پلیس فتای فرماندهی انتظامی استان اصفهان قرار گرفت.

وی افزود: کارشناسان در تحقیقات خود دریافتند فرد شاکی در شبکه اجتماعی اینستاگرام با تبلیغ فروش چادر خودرو مواجه شده و با فروشنده تماس می‌گیرد. فروشنده نیز از او می‌خواهد تا مبلغ موردنظر را به حسابش واریز کند تا کالا برایش ارسال شود. فرد شاکی خواسته فروشنده را اجابت و مبلغ را به حساب او واریز می‌کند؛ اما پس از چند روز که کالایی برای وی ارسال نمی‌شود با فروشنده تماس می‌گیرد اما فروشنده دیگر به تماس‌های او پاسخ نمی‌دهد.

رئیس پلیس فتا استان اصفهان ادامه داد: کارشناسان بلافاصله اقدامات علمی و تخصصی خود را در فضای مجازی آغاز و سرانجام محل سکونت این فرد شیاد را در یکی از استان‌های کشور شناسایی کرده، پس از اخذ نیابت قضائی، با یک اقدام ضربتی وی را دستگیر می‌کنند.

وی با بیان اینکه تاکنون ۴۶۰ مال باخته در این پرونده شناسایی شده است، تصریح کرد: با بررسی تراکنش‌های مالی متهم مشخص شد میزان کلاهبرداری‌های صورت گرفته توسط وی ۱۶ میلیارد است که پس از تشکیل پرونده برای انجام اقدامات قانونی تحویل مرجع قضائی شد.

سرهنگ مرتضوی با بیان اینکه شبکه‌های اجتماعی همچون اینستاگرام محل امنی برای خرید و فروش کالا نیست، اضافه کرد: متأسفانه مردم به راحتی به تبلیغات فریبنده شبکه‌های مجازی اعتماد و سرمایه‌های خود را به حساب افراد کلاهبردار واریز می‌کنند.

وی دریافت وجوه کم از مشتریان را از شگردهای کلاهبرداران سایبری برشمرد و گفت: از آنجا که مبلغ کلاهبرداری شده کم و ناچیز است به همین خاطر افراد حاضر نمی‌شوند برای مبلغی مانند ۱۰۰ یا ۲۰۰ هزار تومان به دادگستری مراجعه و مراحل شکایت را طی کنند؛ اما همین امر باعث می‌شود مجرم بتواند به راحتی حجم بسیاری زیادی از افراد در استان‌های مختلف را با این شگرد فریب دهد و پول کلانی به جیب بزند.

رئیس پلیس فتای فرماندهی انتظامی استان اصفهان با اشاره به پاسخ‌گویی شبانه‌روزی مرکز فوریت‌های سایبری استان اصفهان از طریق سامانه تلفنی ۱۱۰، خاطرنشان کرد: شهروندان به محض اطلاع از وقوع جرم و کلاهبرداری در فضای مجازی، موضوع را با کارشناسان در میان بگذارند تا در اسرع وقت با این مجرمان برخورد و جلوی کلاهبرداری‌های وسیع آن‌ها گرفته شود.

کد خبر 553231

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.