ایمنی ساختمان‌های بلندمرتبه در گرو اجرای ضوابط و آیین‌نامه‌ها

مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری اصفهان گفت: در ساخت‌وسازهای بلندمرتبه، اولویت سازمان آتش‌نشانی دسترسی خودروهای امدادی به محل و محوطه ساختمان بوده که لازمه آن، اجرای ضوابط و آیین‌نامه‌ها است.

ابراهیم مطلبی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا در رابطه با موارد ایمنی لازم‌الاجرا در ساختمان‌های بلندمرتبه، اظهار کرد: محلات شهری در گذشته از ۱۰ تا ۱۵ واحد با دو طبقه ارتفاع احداث می‌شد، در حالی که امروزه به دلیل افزایش جمعیت ساکنان شهرها، اغلب منازل به صورت آپارتمان‌های مرتفع و چندین طبقه بنا شده است.

وی با بیان اینکه تراکم جمعیت در محلات در حال افزایش بوده و شاهد افزایش جمعیت در ساختمان‌ها هستیم، اضافه کرد: موارد ایمنی در این مکان‌ها باید بیش‌از پیش رعایت شود تا شاهد کاهش حوادث باشیم.

مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری اصفهان افزود: در ساخت‌وسازهای بلندمرتبه، اولویت سازمان آتش‌نشانی دسترسی خودروهای امدادی به محل و محوطه ساختمان بوده که لازمه آن، اجرای ضوابط و آئین‌نامه‌ها است.

وی افزود: رسیدن خودروهای آتش‌نشانی به نزدیک‌ترین محل به ساختمان‌های مرتفع برای نجات افراد حادثه دیده یک ضرورت است، لذا سازمان آتش‌نشانی بر محوطه‌سازی ساختمان‌ها به صورت صحیح، استفاده نکردن از مواد اشتعال‌زا در نمای ساختمان‌ها و استفاده از آجر و سنگ در ساخت آن تاکید دارد.

مطلبی با بیان اینکه یکی از مسائل مهم پیش‌روی آتش در ساختمان‌های بلندمرتبه، نوع نمای آن‌ها است، گفت: تعداد دستگاه پله‌های موجود در ساختمان و ضرورت وجود پله‌های اضطراری، سیستم اعلام و اطفا حریق و سیستم‌های تهویه به کار رفته در ساختمان از دیگر نکات مهم و مورد توجه آتش نشانی در ساخت‌وسازها است.

وی به ضرورت فرهنگ‌سازی شهروندان در زمینه امداد و نجات، اطفا مقدماتی حریق و نحوه استفاده از کمک‌های اولیه در زمان‌های بروز حادثه اشاره کرد و گفت: در بسیاری از حوادث، تا زمان رسیدن نیروهای امداد و نجات، مهارت شهروندان برای کمک‌رسانی می‌تواند بسیار مثمرثمر باشد.

مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری اصفهان افزود: توجه به پوشش لازم روی آهن اسکلت ساختمان‌های مرتفع نیز از نکات مهمی است که از سوی سازمان آتش‌نشانی در ساخت‌وسازها مورد توجه است زیرا یکی از دلایل فروریختن ساختمان پلاسکو، تغییر شکل آهن به کار رفته در اسکلت ساختمان و کاهش مقاومت آن بود.

کد خبر 553082

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.