توجه به نظرات شهروندان، رکن مهم برنامه‌‎ شهرداری‌ها است

یک دکترای شهرسازی گفت: از مهمترین وظایف شهرداری‌ها در فرآیند اجرای برنامه‌ها و طرح‌های شهری، در نظر داشتن خواسته‌ها و نظرات شهروندان به عنوان یک رکن اساسی و مهم است.

امیرحسین شبانی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: مداخلات کالبدی در جریان بازآفرینی و طراحی فضاهای شهری از مهمترین وظایف شهرداری است که با رویکردها و اهداف مختلف انجام می‌شود.

وی افزود: در جریان این مداخلات در نظر داشتن ملاحظات اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی بسیار مهم است و در غیر این صورت انجام طرح‌های عمرانی علاوه بر این که با شکست مواجه می‌شود، زندگی شهروندان و حیات شهری را نیز با تهدید مواجه می‌کند.

این دکترای شهرسازی خاطرنشان کرد: مشارکت شهروندان در انجام طرح‌های عمرانی و اعمال نظر و خواسته آنها، باید به عنوان پیوست در طرح‌های شهری مدنظر باشد و این مهم مورد توجه مدیران شهر در اجرای برنامه‌ها، در سطوح و مقیاس مختلف قرار گیرد.

وی تاکید کرد: متأسفانه امروزه دیدگاه کالبدمحور جای خود را به نگاه اجتماعی‌محور داده است، در حالی که سر منشأ بسیاری از مشکلات کالبدی و فضایی، مسائل اجتماعی و فرهنگی است که باید با مشارکت تمام نهادهای شهری برنامه‌هایی به منظور بهبود وضعیت این ساختارهای شهری مدنظر باشد.

شبانی تاکید کرد: با بزرگ‌تر شدن شهرها و پرجمعیت شدن آنها، مشکلات و نواقص مربوط به ساختارهای فرهنگی و اجتماعی در شهرهای ما نمود عینی پیدا کرده است و توجه مدیران و برنامه‌ریزان شهری را به خود جلب کرده است که حل آنها نیازمند تدوین برنامه‌ای مدون و منسجم از سوی تمام نهادها و ارگان‌ها است.

وی تصریح کرد: وظیفه شهرداری در این بین لحاظ کردن اولویت ساکنان شهر در اجرای طرح‌های خدماتی و عمرانی و در نظر داشتن رفاه، نیازها و خواسته‌های آنها است تا بهره‌وری و عملکرد شهرداری‌ها افزایش پیدا کند و مدیران شهرداری باید به این فرایند در اجرای طرح‌ها و برنامه‌های شهری توجه داشته باشند.

کد خبر 552954

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.