۱۳ بهمن ۱۴۰۰ - ۰۷:۳۰
کتاب و فجر چهل‌وسوم

هم‌زمان با فرارسیدن چهل‌وسومین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی و دهه مبارک فجر، به معرفی تعدادی از کتاب‌هایی می‌پردازیم که به همین مناسبت منتشر شده‌اند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، از ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی تاکنون، کتاب‌های ارزشمند بسیاری با مضامین انقلاب جمهوری اسلامی ایران و پیروزی بر رژیم ستم‌شاهی راهی بازار نشر شده‌اند که در ادامه به برخی از ناب‌ترین این آثار اشاره می‌کنیم.

کتاب پایان مجسمه

موسی کیخا، متولد سال ۱۳۲۸ نویسنده و روزنامه‌نگار اهل کاشان است که پیش از انقلاب، گزارشگر مبارزات انقلابی مردم منطقه کاشان و آران‌وبیدگل علیه رژیم ستم‌شاهی بوده است و روزنوشت‌های او از اتفاقات سال‌های پایانی عمر رژیم سابق در کاشان است که به کوشش هادی لطفی در کتاب «پایان مجسمه» گردآوری و تدوین شده است.

کتاب بانگ آزادی

کتاب «بانگ آزادی» روایت زندگی و فعالیت‌های احمدعلی راغب است که به قلم محسن صفایی‌فرد روایت شده است. هیچ ایرانی نیست که آثار احمدعلی راغب را نشنیده باشد. نسل دهه‌شصتی‌ها با آواها و نواهای او بزرگ شده‌اند. از سرود «مدرسه‌ها وا شده»، «بابا خون داد» و «هم‌شاگردی سلام» تا قطعات ارکسترال «بانگ آزادی» و «شهید مطهر» و «آمریکا ننگ به نیرنگ تو» بگیرید تا تصنیف «خجسته باد این پیروزی» و «ظفر مبارک» و بعدها تا اولین آلبوم موسیقی پاپ بعد از جنگ مثل «رقص گل‌ها» و قطعاتی مثل «گل می‌روید به باغ» و «بیا به امداد ناتوانان». می‌توان گفت راغب، یکی از اصلی‌‎ترین آدم‌هایی است که چیزی به نام «سرود و موسیقی انقلاب» را در سال‌های پس از انقلاب بر سر زبان‌ها انداخت.

کتاب انقلاب رنگ‌ها

کتاب «انقلاب رنگ‏‌ها» ‬ که به خاطرات شفاهی «علیرضا خالقی» هنرمند و نقاش پیشکسوت انقلاب اسلامی می‏‌پردازد، اولین کتاب تاریخ شفاهی در حوزه هنرهای تجسّمی انقلاب اسلامی محسوب می‌شود. «انقلاب رنگ‏‌ها» به قلم حسن سلطانی، فعالیت‌های علیرضا خالقی در زمینه خطاطی، نقاشی و تصویربرداری در دوران انقلاب و دفاع مقدس در حزب جمهوری اسلامی و تبلیغات جنگ را روایت کرده است.

کتاب دختر تبریز

کتاب دختر تبریز، خاطرات شفاهی صدیقه صارمی، رزمنده، امدادگر، مربی نهضت سوادآموزی و مربی پرورشی فعال تبریزی است که با تدوین «هدی مهدی‌زاد»، فراز و فرود زندگی او را در قبل و بعد از انقلاب اسلامی روایت می‌کند.

صارمی در این کتاب، خاطراتی از مبارزات مردم تبریز در انقلاب اسلامی، دفاع مقدس، همراهی با آیت‌الله شهید مدنی در ستاد نماز جمعه و سردار شهید مهدی باکری در جبهه جنوب را ارائه می‌کند و حاوی روایت‌های ناگفته‌ای از عملکرد بهیاران و معلمان نهضت سوادآموزی، جهادگران و مربیان پرورشی دهه شصت است.

هشت میلی‌متر از انقلاب

محمد اصغرزاده در هشت میلی‌متر از انقلاب، خاطرات «علی میرقطبی» از فعالان هنری اوایل انقلاب را درباره نحوه ساخت مستند «انقلاب در سبزوار» که با دوربین سوپر هشت میلی‌متری از تمام اتفاقات راهپیمایی مردم سبزوار علیه رژیم پهلوی فیلم گرفته است، روایت کرده و در آن روند فیلم‌سازی مستند در روزهای منتهی به پیروزی انقلاب اسلامی در سال ۵۷ مرور شده است.

کتاب متولد بهمن

اسفندیار قره‌باغی، خواننده ترانه معروف «آمریکا ننگ به نیرنگ تو» است که در روزهای نخستین انقلاب، با ورود به مرکز موسیقی صداوسیما، همراه با جمعی از نامداران شعر و موسیقیِ آن روزگار، به خلق قطعات و آثار ماندگار دست می‌زند و مخاطب، با مطالعه «متولد بهمن» و مرور خاطرات او، تاریخ موسیقی انقلاب را نیز بازمی‌خواند.

قره‌باغی که بعدها از طرف منافقین، مورد سو قصد هم قرار می‌گیرد، در این کتاب که نگارش آن توسط روح‌الله رشیدی انجام شده است، از نحوه اجرای قطعات و سروده‌هایی همچون «دیو چو بیرون رود»، «جنگ جنگ تا پیروزی» و «آمریکا ننگ به نیرنگ تو» سخن گفته شده است.

کد خبر 552880

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.