افزایش ۳۹ درصدی جرائم فضای مجازی/۲۷۹ شاکی در پرونده‌های فیشینگ

رئیس پلیس فتای استان اصفهان گفت: آمارها حاکی از آن است که در استان اصفهان میزان جرایم این فضا به طور روزانه روندی صعودی دارد. در ۱۰ ماهه امسال، جرایم استان اصفهان ۳۹ درصد نسبت به سال گذشته افزایش داشته است و نسبت به میانگین کشوری با آمار جرایم ۱۳ درصدی اصفهان اختلاف ۲۶ درصدی با میانگین کشوری دارد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، سرهنگ سیدمصطفی مرتضوی صبح امروز _ سه‌شنبه دوازدهم بهمن‌ماه_ با تبریک دهه فجر و سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی در نشست خبری جرایم فضای مجازی، اظهار کرد: درحال‌حاضر روزبه‌روز با مسئله فضای مجازی عجین می‌شویم و زندگی در انطباق کامل با این فضا قرار دارد و دیگر نمی‌توان این فضا را مجازی دانست.

وی اضافه کرد: آسیب‌های فضای مجازی بسیار زیاد است. براساس آمارها در استان اصفهان میزان جرایم این فضا به طور روزانه روندی صعودی دارد و این بحث نگران‌کننده است. طی ۱۰ ماهه امسال جرایم استان اصفهان ۳۹ درصد نسبت به سال گذشته افزایش داشته است و نسبت به میانگین کشوری با آمار جرایم ۱۳ درصدی اصفهان اختلاف ۲۶ درصدی با میانگین کشوری دارد.

افزایش دو و نیم برابری جرایم مختلف

رئیس پلیس تولید و تبادل اطلاعات فرماندهی انتظامی استان اصفهان تاکید کرد: در افزایش جرایم سایبری در اصفهان، چالش‌هایی وجود دارد. وقوع این جرایم و رسیدن به حقوق شهروندان، هزینه‌های زیادی برای آن‌ها به وجود می‌آورد و مهار آسیب‌ها در فضای مجازی، نیازمند برنامه پیشگیری از وقوع این نوع جرایم در فضای مجازی است.

وی تصریح کرد: کشف وقوع جرایم در استان اصفهان ۹۷ درصد است. مجموع جرایم حوزه جرایم اجتماعی مانند هک، شایعات و اکاذیب در استان سه درصد افزایش دارد و در حوزه جرایم اخلاقی نیز با افزایش ۱۹ درصدی مواجه هستیم. جرایم اقتصادی ۳۴ درصد افزایش و کلاه‌برداری‌های اینترنتی هم افزایش ۱۳۲ درصدی را نشان می‌دهد و نسبت به سال گذشته این آمارها قریب به دو نیم برابر شده است.

افزایش کلاه‌برداری اینترنتی به دلیل خوش‌بینی بیش از اندازه کاربران

سرهنگ مرتضوی ادامه داد: خریدهای اینترنتی شهروندان نسبت به قبل افزایش داشته است. فضای مجازی بستر بسیار خوبی برای سوءاستفاده است؛ در شش ماهه اخیر یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان از شهروندان کلاه‌برداری شده است. ارائه مبالغ پایین برای واریز در فضای مجازی از شگردهای خاص برای کلاه‌برداری اینترنتی است و پلیس فتا برای ارائه خدمات به آسیب‌دیده‌ها تلاش می‌کند تا حد امکان زمینه سوءاستفاده از این فضا برای کلاه‌برداران اینترنتی فراهم نباشد.

وی گفت: وقوع این اتفاقات ناشی از اعتماد بیش از اندازه و خوش‌بینی شهروندان به فروشگاه‌های فضای مجازی است. ۷۵ درصد کلاه‌برداری‌ها در شبکه‌های اجتماعی و ۱۵ درصد هم در بازارهای آنلاین مانند فروشگاه‌های غیراستاندارد (درمجموع ۹۰ درصد کلاه‌برداری‌ها) در این بخش رخ می‌دهد؛ زیرا همشهریان فضای بارگذاری تبلیغات را با فروشگاه‌های واقعی اشتباه می‌گیرند.

برداشت‌های غیرمجاز از حساب‌های بانکی با لینک‌های آلوده

رئیس پلیس تولید و تبادل اطلاعات فرماندهی انتظامی استان اصفهان اظهار کرد: شهروندان بدانند که سایت‌های تبلیغاتی، محلی برای هدایت آن‌ها به وب‌سایت تخصصی است. علاوه بر این موارد برداشت‌های غیرمجاز از حساب‌های بانکی، مسئله دیگری است که در فضای مجازی با پیام‌هایی حاوی یک لینک آلوده رخ می‌دهد؛ طی دو روز گذشته قریب به ۸۰۰ تماس تلفنی در ۲۴ ساعت در این بخش با پلیس فتای استان اصفهان برقرار شده است.

وی خاطرنشان کرد: متأسفانه کار این لینک این‌گونه است که شهروندان با ورود به لینک آلوده، تشویق به نصب برنامه می‌شوند و کنترل پیامک گوشی تلفن همراه آن‌ها در اختیار هکرها قرار می‌گیرد؛ سپس در کمتر از چند دقیقه بیش از ۲۵۰ پیام از گوشی کاربر موردنظر به سایر همشهریان برای تشویق و ورود به سایت صادر می‌شود.

سرهنگ مرتضوی اظهار کرد: با وارد کردن اطلاعات کارت کاربر، رمز او به سرقت می‌رود و در کمتر از چند ثانیه حساب شهروندان خالی می‌شود؛ این مسئله کارکرد رمز پویا و ایمن بودن آن را هم به آرامی در جامعه خنثی می‌کند. بنابراین آگاهی شهروندان در مورد برداشت‌های غیرمجاز از حساب آن‌ها به وسیله لینک‌های آلوده، میزان این نوع جرایم را کاهش خواهد داد.

افزایش ۷۵ درصدی دسترسی‌های غیرمجاز با لینک‌های آلوده

وی افزود: فراوانی جرایم مزاحمت اینترنتی ۱۴ درصد است. باید شهروندان در مزاحمت‌های اینترنتی سطح مهارت خود را افزایش دهند و ضمن مشورت با خانواده و پلیس فتا از پنهان‌کاری در این بخش اجتناب کنند و اطلاعات خصوصی خود را در اختیار افراد مزاحم اینترنتی قرار ندهند.

رئیس پلیس تولید و تبادل اطلاعات فرماندهی انتظامی استان اصفهان تصریح کرد: با افزایش ۷۵ درصدی دسترسی‌های غیرمجاز ناشی از لینک‌های آلوده در فضای مجازی روبه‌رو هستیم و برای شناخت پیام‌های سازمان‌های خاص باید پنل پیامکی به نام آن سازمان باشد؛ برای مثال پیام سازمان دادگستری از شناسه عددی ارسال نمی‌شود و ارسال پیامک از سامانه موردنظر است.

وی گفت: نکته بعدی مشخصات لینک است؛ لینک‌های جعلی به سهولت قابل شناسایی است. آدرس لینک‌های اینترنتی. IR و com بوده و موارد دیگر جعلی و برای سرقت اطلاعات است. کاربران باید لینک را کنار بگذارند و وارد وب‌سایت تخصصی همان سازمان و پنل سامانه شوند. این شیوه ایمن‌ترین روش برای مصون ماندن از خطرات لینک‌های آلوده است.

برقراری بیش از ۴۶ هزار تماس تلفنی درمورد مشکلات فضای مجازی

سرهنگ مرتضوی تاکید کرد: فوریت‌های سایبری از سال ۱۳۹۸ در استان اصفهان برای دسترسی شهروندان و پلیس فتا عملیاتی شده است. پنل‌های ارتباطی برای این موضوع در وب‌سایت پلیس با چت کردن شهروندان فراهم شده و ارتباط تلفنی در اصفهان از طریق شماره‌های ۰۹۶۳۸۰ و ۱۱۰ امکان‌پذیر است.

وی خاطرنشان کرد: امسال مرکز فوریت‌های سایبری با توجه به دامنه نیاز همشهریان تقویت شده و تا این زمان بیش از ۴۶ هزار تماس تلفنی درمورد مشکلات فضای مجازی برقرار شده است؛ بیش از شش هزار و ۴۵۰ عملیات مسدودسازی اقدامات مجرمانه و قریب به دو هزار و ۸۴۰ حساب مسدود شده است. همچنین ۸۰۰ تلفن و سیم کارت و دو هزار و ۸۰۰ لینک جعلی هم مسدود شده و امسال بدون حضور و به صورت مجازی اقدامات فوریتی برای کنترل جرم صورت گرفته است.

رئیس پلیس فتای استان اصفهان اظهار کرد: بیش از ۲۲ میلیارد تومان موارد سودجویانه که از شهروندان صورت گرفته بود به آن‌ها بازگردانده شد. به دلیل وجود این نوع کلاه‌برداری‌ها در فضای مجازی، بسیاری از افراد تحت فشارهای روانی و خسارت‌های مالی قرار دارند و از فوریت‌های سایبری پلیس فتا اطلاع کافی ندارند تا بتوانند مشورت و راهنمایی لازم را برای کاهش استرس داشته باشند.

پرونده‌های فیشینگ با ۲۷۹ شاکی

سرهنگ مرتضوی اضافه کرد: در دو ماه اخیر در پرونده‌های فیشینگ بیش از یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان پول‌شویی اتفاق افتاده است. این پرونده ۲۷۹ نفر شاکی دارد و اطلاعات بیش از ۱۱۷ کارت اعتباری شناسایی شده و پلیس فتا پیگیر کلاه‌برداری‌ها و رسیدگی به تقاضای شاکیان این پرونده‌ها بوده است.

وی تاکید کرد: شهروندان برای خرید در فضای مجازی باید دقت کنند از فروشگاهی که خرید اینترنتی می‌کنند، دارای نماد الکترونیکی باشد و با کلیک کردن روی نماد، مشخصات فروشگاه و هویت مالک در پنجره نماد مشخص باشد. آگاهی شهروندان از این نمادها برای هر خریدی از فضای مجازی ضروری است.

رئیس پلیس فتا استان اصفهان گفت: تبلیغات کار در منزل در فضای مجازی بسیار زیاد شده، در حالی‌که این نوع تبلیغات کذب است و حدود ۲۵۰ میلیون تومان از این طریق کلاه‌برداری صورت گرفته است. اعتماد به صفحه‌های مجازی که صحت و اعتباری ندارند، نتیجه خوشایندی برای شهروندان نخواهد داشت و وقوع ۶۰ درصد جرایم در فضای مجازی به دلیل اعتماد کاربران به این صفحه‌ها است. شناخت هویت، مشخصات مالک، تطبیق هویت واقعی حساب مقصد برای پیشگیری از این جرایم لازم است و اعتبارسنجی و صحت موضوع را برای شهروندان معین می‌کند.

سرهنگ مرتضوی اظهار کرد: باید مردم با روش زندگی دیجیتال آشنا شوند و پروتکل‌های امنیتی را در این فضا رعایت کنند. شهروندان بدانند تورهای گردشگری هم از موارد مهم برای کلاه‌برداری در فضای مجازی است. برای رفع چالش‌ها باید مطالبه‌گری‌ها صورت گیرد و در همه شهرستان‌ها مراکز پلیس فتا برای ارائه خدمات به همشهریان فعال است.

کد خبر 552695

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.