شوراهای اسلامی شهر و روستا "شوراهای پایه" است

رئیس کمیسیون فنی و عمرانی شورای اسلامی شهر کاشان گفت: در نظام شورایی کشور، شوراهای اسلامی شهر و روستا، شوراهای پایه به‌شمار می‌آیند.

جواد حاج‌قدیری در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، اظهار کرد: انتخابات شورای اسلامی شهر تنها انتخابات سراسری در کشور است که بدون نظارت شورای نگهبان برگزار می‌شود، بررسی و رسیدگی به صلاحیت داوطلبان انتخابات شوراهای اسلامی برعهده هیئت‌های اجرایی و نظارت بر انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا است.

وی افزود: این شوراها با انتخابات مستقیم شکل می‌گیرد و شوراهای بخش، شهرستان، استان و شورای عالی استان‌ها به عنوان شوراهای فرادست دارای جایگاه مهم نظارتی و کنترل درونی نسبت به شوراهای سطح پایین‌تر است، این دسته از شوراها از طریق انتخابات غیرمستقیم و از دل شوراهای پایه شکل می‌گیرد.

رئیس شورای اسلامی شهرستان کاشان با اشاره ساز و کار به شوراهای فرادست در نظام شورایی ایران، ادامه داد: شوراهای فرادست در نظام شورایی ایران، این زمینه و شرایط را فراهم می‌کند که اعضای شوراهای پایه شهر و روستا تا پله‌های بالاتر نردبان شورایی یعنی شورای بخش، شورای شهرستان، شورای استان و شورای عالی استان‌ها ارتقا یابند، البته شوراهایی که طبق قانون می‌توانند در مورد برنامه‌های دولت در بخش، شهرستان، استان و کشور اظهار نظر کنند.

وی با بیان اینکه شوراهای فرادست محل ظهور و بروز نخبگان است، گفت: تجارب گذشته نشان می‌دهد از دل شوراهای روستایی و شهری بوده‌اند افرادی که به شورای عالی استان‌ها راه یافته‌اند، پس نمی‌توان شورای‌های اسلامی روستا و شهرهای کوچک را دست کم گرفت.

حاج‌قدیری خاطر نشان کرد: مشارکت‌جویی، تشخص، استقلال و خودباوری، احساس مسئولیت فردی و جمعی، مهارت، تجربه و دانش یک عضو شورای روستایی یا شهری می‌تواند او را به بالاترین درجه نظام شورایی کشور ارتقا دهد.

وی با اشاره به رویه انتخاب اعضای شورای شهرستان کاشان، اظهار کرد: از شهرهای هفت‌گانه (کاشان، نیاسر، قمصر، برزک، جوشقان، کامو، مشکات) و بخش‌های چهارگانه (مرکزی کاشان، برزک، قمصر، نیاسر) هر کدام یک نماینده از اعضای اصلی و طی مراحل خاص اداری به فرمانداری معرفی می‌کنند و با حضور فرماندار و بین افراد معرفی شده در انتخابات داخلی هیأت رئیسه تعیین می‌شود، البته شورای شهرستان کاشان دارای ۱۲ عضو است.

رئیس کمیسیون فنی عمرانی شورای اسلامی شهر کاشان ادامه داد: شورای اسلامی شهرستان کاشان دارای دو کمیسیون تخصصی از جمله کمیسیون فرهنگی، ورزشی، کشاورزی و دامداری، اقتصادی و برنامه و بودجه و کمیسیون عمران، مسکن و شهرسازی است که هریک از این کمیسیون‌ها دارای شش عضو است.

کد خبر 552693

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.