همسر اولویت زندگی مشترک است/لزوم طرح مسائل اثرگذار در زندگی مشترک

یک روانشناس گفت: زوجین باید مسائل خانوادگی اثرگذار در زندگی مشترک را با همسر خود مطرح کنند، وقتی ما به عنوان عروس و داماد وارد خانواده همسر می‌شویم در واقع به واسطه همسر خود با این خانواده ارتباط گرفته‌ایم و این طبیعی است که تمام مسائل خانوادگی که در زندگی مشترک ما اثری ندارد را با ما مطرح نکنند.

به گزارش ایمنا، گوهر یسنا انزانی با اشاره به اینکه برخی قضاوت‌های زوجین از عدم مطرح شدن تمام مسائل ریز خانواده همسر با خود ریشه در گذشته آنها دارد، اظهار کرد: اگر شاهد باشیم که مادر ما آسیب زیادی از مادر شوهر خود دیده، این خاطرات در زندگی مشترک ما نیز اثر می‌گذارد به طوری که ممکن است این روند را در خانواده جدید خود در پیش گیریم و با خانواده همسر برخورد مناسبی نداشته باشیم.

وی با بیان اینکه برخی از مسائل مهم خانواده‌ها که بر زندگی مشترک زوجین اثرگذار است را نمی‌توان پنهان کرد و حتماً باید این مسائل با همسران مطرح شود، افزود: در این راستا دستورالعمل مشخصی برای همه زوجین وجود ندارد و تنها می‌توان گفت که زوجین در ابتدا باید نسبت به خود و همسر به شناخت مناسبی برسند.

این روانشناس ادامه داد: ترس‌های درونی افراد از جمله دلایل ناراحتی زوجین به هنگام مطرح نکردن تمام مسائل ریز خانواده همسر با آنهاست، به طوری که بعضاً زوجین می‌ترسند شاید آنقدر دوست داشتنی و یا صمیمی نبوده‌اند که این مسائل و مشکلات با آنها مطرح شود. زوجین باید درباره ترس‌ها و افکار خود با یکدیگر صحبت کرده و دلایل ناراحتی را پیدا کنند.

وی با بیان اینکه زوجین باید بدانند تا چه اندازه قصد دارند به خانواده همسر نزدیک شده و صمیمی شوند تا در همین راستا از خانواده همسر انتظار مطرح کردن تمام مسائل ریز خانوادگی را داشته باشند، تصریح کرد: وقتی ما به عنوان عروس و داماد وارد خانواده‌ای می‌شویم باید بدانیم به خاطر وجود همسر خود با آن خانواده ارتباط گرفته‌ایم و از این رو باید حد و مرز و احترام آنها را نگه داریم. ما هیچ شناختی از آنها نداریم و آنها نیز هیچ شناختی از ما ندارند. با صمیمیت و احترام و اعتمادسازی می‌توان این نزدیکی را با خانواده همسر ایجاد کرد. با این حال باید توجه داشته باشیم که حتی اگر چند سال از زندگی مشترک ما بگذرد باز هم ممکن است خانواده همسر ترجیح دهند برخی مسائل را با عروس یا داماد مطرح نکنند و می‌توان در این راستا به آنها حق داد.

انزانی اضافه کرد: بهتر است زوجین در اوایل ازدواج به شناخت افکار و احساسات هم توجه کرده و متوجه شوند که از زندگی مشترک چه می‌خواهند تا با این مسائل راحت‌تر برخورد کنند.

وی با تاکید بر اهمیت شناخت دیدگاه همسران نسبت به خانواده، افزود: باید ببینیم دیدگاه و تعریف همسر ما از خانواده چیست و چه انتظار، بینش و تصوری از آنها دارد، چراکه این شناخت به ما کمک می‌کند چطور با خانواده همسر وارد ارتباط شویم و حد و مرزها و احترام را نگه داریم. بعضاً اینکه پدر یا مادر ما با خانواده همسر خود چطور وارد ارتباط می‌شود بسیار مهم است و می‌تواند نگرشی در ما ایجاد کند که ما نیز همانگونه با خانواده همسرمان وارد ارتباط شویم.

این روانشناس خاطرنشان کرد: افراد باید بدانند همسر اولویت زندگی مشترک است و امکان دارد در چنین مواقعی دچار ترس‌های درونی یا خطاهای ذهنی شود، از این رو موظف هستند به همسر خود و احساسات او توجه کرده و راجع به این افکار با همسر صحبت کنند تا بتوانند شرایط را مدیریت کرده و در صورت لزوم از کمک روانشناسان بهره گیرند.

منبع: ایسنا

کد خبر 552672

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.