میزان شیوع زیرسویه اومیکرون پنهان‌کار چقدر است؟

نتایج بررسی‌های انجام شده نشان می‌دهد که میزان انتقال‌پذیری زیرسویه اومیکرون پنهان‌کار ۱.۵ برابر بیشتر از گونه اصلی اومیکرون است.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، درحالی‌که موارد ابتلاء به بیماری کووید -۱۹ در بسیاری از کشورها به اوج خود رسیده است، محققان متوجه شیوع زیرسویه اومیکرون به نام BA.2 شدند. متخصصان اعلام کرده‌اند که این زیرسویه که «اومیکرون پنهان‌کار» نام دارد، با بیشترین سرعت در میان کودکان پنج تا ۱۷ سال در حال انتشار است.

داده‌های اولیه ارائه شده نشان می‌دهد که میزان انتقال‌پذیری زیرسویه اومیکرون پنهان‌کار (BA.2) ۱.۵ برابر بیشتر از گونه اصلی اومیکرون (BA.1) است. هنوز شواهدی وجود ندارد که نشان دهد این زیرسویه جدید باعث بروز نوع شدید بیماری می‌شود یا میزان بستری شدن در بیمارستان و مرگ و میر ناشی از کرونا را افزایش می‌دهد. زیرسویه‌های BA.2 و BA.1 دارای جهش‌های مشترک زیادی هستند، اما BA.2 دارای ۵۰ جهش است که BA.1 فاقد آن‌ها است.

زیرسویه اومیکرون پنهان‌کار (BA.2) برای نخستین‌بار در اواخر دسامبر ۲۰۲۱ میلادی شناسایی شد و به سرعت در دانمارک به سویه غالب تبدیل شد و بعد به کشورهای بریتانیا، سنگاپور، هند و فیلیپین نفوذ پیدا کرد؛ هم اکنون BA.2 در حداقل ۴۰ کشور دنیا شیوع پیدا کرده است. این زیرسویه جدید از این لحاظ «پنهان‌کار» نامیده شده است که بر خلاف سویه اصلی اومیکرون که قابل تشخیص با آزمایش PCR معمولی است، قابل شناسایی نیست؛ زیرا جهش‌های ژنتیکی متفاوتی دارد و نمی‌توان آن را با آزمایش PCR معمولی ردیابی کرد. تشخیص زیرسویه اومیکرون پنهان‌کار به توالی‌یابی کامل ژنتیکی نیاز دارد.

کد خبر 552657

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.