از رفع معضلات تا تقویت ‌خدمات‌ شهری

شهر همیشه با مشکل‌ها فراوانی دست‌وپنجه نرم می‌کند. نیاز است با مدیریتی جامع و یکپارچه و همسو شدن تصمیمات مدیریت شهری، بهطورتخصصی در این زمینه ورود کرد و در پی رفع مشکلات موجود برآمد. علاوه بر آن وجود روحیه مشارکت و همکاری مسئولان و شهروندان، لازمه توسعه شهر است و باید سرلوحه برنامه‌های اجرایی باشد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، یکی از اصلی‌ترین موانع فراروی مدیریت شهری چندگانگی مدیریت شهری در عرصه سیاست‌گذاری، تصمیم‌سازی، برنامه‌ریزی، هدایت و نظارت است. با وجود آنکه در این ارتباط اظهارنظرهای مختلفی مطرح می‌شود، اما تحقیقات دقیق و سنجیده‌ای که بتواند این معضل اساسی را مرتفع کند، انجام نشده یا ابعاد کاربردی آن به اندازه‌ای نیست که بتواند این مشکل را به‌طورکامل مرتفع سازد. باید با نگاهی عمل‌گرا به رفع چالش‌های اساسی، تنگناها و موانع در شهرداری پرداخت تا بتوان مشکلات شهر را ارزیابی و رفع کرد.

شهر همیشه با مشکلات و معضلات فراوانی دست و پنجه نرم می‌کند و نیاز است با مدیریتی جامع و یکپارچه و همسو شدن تصمیمات و سیاست‌های شورای اسلامی شهر و شهرداری، به طور تخصصی در این زمینه ورود کرد و در پی رفع مشکلات موجود برآمد. علاوه بر آن روحیه مشارکت و همکاری مسئولان و شهروندان، وجود نیروی انسانی متخصص و اعتبارات لازم جهت اجرای برنامه‌ها و سیاست‌ها، نیازی ضروری است؛ زیرا با تأمین منابع و اعتبارات می‌توان به توسعه شهر اندیشید. در این میان شهرکرد با مشکلات و معضلات کارکردی کالبدی و اجتماعی-اقتصادی متعددی روبه‌رو است؛ بی‌هویتی، بافت ناهماهنگ کالبدی و فضایی بخش‌های قدیمی و جدید شهر و آلودگی‌های زیست‌محیطی ازجمله این مشکلات است. لذا درخصوص برخی معضلات و مشکلات نقاط مختلف شهرکرد که شهروندان با آن دست و پنجه نرم می‌کنند و به منظور رفع آن توسط مدیریت شهری، با محمدتقی چاپلقی، شهردار شهرکرد گفت‌وگویی انجام داده‌ایم که مشروح این گفت‌وگو را در ادامه می‌خوانید:

شهرداری جهت نوسازی ناوگان حمل و نقل شهری چه اقداماتی در دست اجرا دارد؟

در زمینه نوسازی ناوگان حمل و نقل شهری، ۱۲ دستگاه اتوبوس صفرکیلومتر با اعتباری حدود ۵۰ میلیارد تومان خریداری شده که تا ۲۲ بهمن‌ماه سال جاری برای خدمت‌رسانی بهتر و رفع چالش‌های موجود به شهروندان شهر شهرکرد، وارد چرخه حمل و نقل شهری خواهد شد. همچنین لازم است بدانیم غیبت خدمات در شهرکرد در سطح پایینی است و هر شرکت خصوصی ورشکست می‌شود و در پی آن، شهرداری هیچ گاه نمی‌تواند به درآمد پایدار شهری برسد. در این میان خدمات‌دهی در شهرکرد با سایر شهرها بسیار متفاوت است؛ زیرا تمام شهرداری‌های کشور درآمدزا هستند اما شرایط در شهرکرد برای درآمدزایی پایدار شهری فراهم نیست و مشکلات متعددی در این زمینه وجود دارد. ازجمله مشکلات موجود می‌توان به ورودی بسیار پایین قیمت تاکسی در شهرکرد اشاره کرد که برای بخش خصوصی صرفه اقتصادی ندارد.

برای برخی خیابان‌ها در گذشته خط اتوبوس در نظر گرفته شده است، اما شهروندان استقبال چندانی از آن نداشته‌اند و شهرداری با اضافه کردن اتوبوس‌های جدید به ناوگان حمل و نقل شهری و با برنامه‌ریزی‌های دقیق، بار دیگر این موضوع را تجربه می‌کند تا اگر مورد استقبال شهروندان قرار گرفت، بتوانیم شرایط بهتری را برای خدمت‌رسانی در حمل و نقل شهری در نظر بگیریم.

پروژه میدان آبی شهرکرد چه زمان تکمیل می‌شود و به بهره‌برداری خواهد رسید؟

در جریان مفاد قراردادی که در گذشته با پیمانکار بسته شده، نبودیم و براساس قرارداد نمی‌شد پیمانکار را تغییر داد؛ زیرا زیان بیشتری دربر داشت؛ لذا با همان پیمانکار پروژه را ادامه دادیم و بدهی‌ها و اعتبارات لازم پرداخت شده است. شهرداری در نظر دارد در ۲۲ بهمن ماه سال جاری این پروژه را جهت خدمت‌رسانی بهتر به شهروندان افتتاح کند.

آیا شهرداری برای ساماندهی ترمینال‌ها و پایانه‌های شهر تدابیری در نظر دارد؟

تاکنون مشکلاتی درباره ترمینال‌ها و پایانه‌های شهر گزارش نشده است، اما با این وجود مدیریت شهری در تمام زمینه‌ها چالش‌های موجود را رصد و بررسی می‌کند تا بتوان با برنامه‌ریزی مؤثر در جهت تقویت خدمت‌رسانی به شهروندان گام برداشت و شاهد ارتقای کیفیت خدمات شهری باشیم.

آیا مدیریت شهری برای رفع چالش‌های شهرک منظریه، برنامه‌ای در دست اقدام دارد؟

تمهیدات لازم برای نقل و انتقال شهرک منظریه از مسکن و شهرسازی به شهرداری در دست اقدام است؛ با این وجود نظافت و جمع‌آوری زباله در این منطقه را از نظر انسانی و اخلاقی انجام می‌دهیم، زیرا انجام آن در حیطه کاری و وظیفه شهرداری نیست. بعد از نقل و انتقال این شهرک به شهرداری، در نظر داریم در آینده، این منطقه یکی از بهترین مناطق شهرکرد شود تا از نظر گردشگری و تفرجی مورد توجه و استقبال قرار گیرد. تپه منظریه نیز به تپه «دارزگوش» شهرکرد وصل خواهد شد؛ البته امیدواریم این موضوع عملیاتی شود یا حداقل به عنوان یک گام مؤثر برای شهر جاری بماند؛ زیرا یکی از مناطق بسیار زیبای شهرکرد است. سپاه قمر بنی‌هاشم (ع) استان نیز چند پروژه تأثیرگذار در این منطقه در دست انجام دارد.

برای رفع معضلاتی که در اجرای پروژه آسفالت خیابان ناصرخسرو وجود دارد، چه برنامه‌ای خواهید داشت؟

حتماً به این محدوده سرکشی خواهیم کرد تا اگر آسفالت معابر فرعی مشکلاتی دارد بتوانیم برای رفع آن برنامه‌ریزی کنیم؛ اما درحال‌حاضر فصل سرما است و امکان آسفالت وجود ندارد و تنها به صورت سطحی برای رفع مشکل اقدام می‌شود تا در زمان مناسب و هوای مطلوب به این چالش رسیدگی و رضایت خاطر شهروندان ایجاد شود.

برای رفع مشکلات منطقه فناوران شهرکرد چه خواهید کرد؟

مدیریت شهری و نماینده شهرکرد در مجلس شورای اسلامی، پیگیر چالش‌های مرتبط با منطقه فناوران هستند. در این زمینه کوتاهی نخواهیم کرد؛ زیرا مسئولان رفع مشکلات این منطقه را دینی بر گردن خود می‌دانند. بخشی از اقدامات به عهده مسکن و شهرسازی است و با مسئولان ذی‌ربط در این زمینه صحبت شده تا موضوع در استان حل شود و قول‌هایی داده شده که می‌توان به مرتفع شدن مشکلات این منطقه خوش‌بین بود.

برای روشنایی خیابان هاشمی‌رفسنجانی به سمت میدان تره‌بار، تدبیری اندیشیده شده است؟

این خیابان هنوز در اختیار شهرداری نیست و مرتفع کردن مشکلات آن نیز با مسکن و شهرسازی است؛ اما وضعیت نابسامان این محدوده از نظر نخاله‌ها ساماندهی و تقریباً پاکسازی محیطی انجام شده تا نخاله‌های موجود در این محدود جمع‌آوری شود؛ البته به محض واگذاری آن به شهرداری اقدامات و اعتبارات لازم جهت رفع معضلات موجود در دستور قرار خواهد گرفت.

آیا شهرداری شهرکرد برای پیاده‌روسازی در برخی مناطق شهر برنامه‌ای در نظر دارد؟

در محله‌های کم‌برخوردار شهر، آسفالت‌های خیابان‌ها و پیاده‌روسازی را در دست اقدام داریم و از ۲۲ بهمن ماه سال جاری اقدامات لازم برای رفع معضلات پیاده‌روسازی و آسفالت معابر اصلی و فرعی شروع خواهد شد؛ لذا طرح‌هایی برای ایجاد تحولات چشمگیر در سطح شهر خواهیم داشت.

کد خبر 552642

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.