ساکنان بوداپست خوردوهای شخصی را رها می‌کنند

نظرسنجی‌های اخیر از نگرش مردم محلی الیزابت‌تاون در بوداپست در رابطه با به‌اشتراک‌گذاری خوردروها نشان داد که یک‌چهارم از صاحبان خودرو در این منطقه مایل به صرف‌نظر کردن از راندن اتومبیل‌های شخصی در راستای اهداف زیست‌محیطی هستند.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، براساس نظرسنجی اخیر مقامات محلی در منطقه هفت بوداپست مجارستان، ساکنان "الیزابت‌تاون" و مسافران آن عموماً مایل هستند در صورت وجود انگیزه‌های مالی کافی، خودروهای خود را در راستای منافع زیست‌محیطی، کاشت درختان و ایجاد مناطق عابر پیاده بیشتر رها کنند.

پیاده‌روی؛ شیوه محبوب جابه‌جایی در الیزابت‌تاون

نظرسنجی مذکور که در دسامبر گذشته و توسط کابینه حفاظت از آب‌وهوای شهری "الیزابت‌تاون" انجام شد به بررسی روش‌های ترجیحی حمل‌ونقل و پذیرش اجتماعی ایده‌هایی مانند به‌اشتراک‌گذاری خودروها پرداخت. داده‌های حاصل از آن نیز از سه بخش اصلی جمعیتی در این منطقه به دست آمده است؛ افراد ساکن در منطقه، مسافرانی که در این شهر کار می‌کنند و بازدید کنندگانی که به‌طور منظم از آن دیدن می‌کنند.

نتایج نظرسنجی نشان داد که ساکنان الیزابت‌تاون پیاده‌روی را به هر نوع دیگری از حمل‌ونقل ترجیح می‌دهند. ۵۵ درصد از پاسخ‌دهندگان به سوالات نظرسنجی بیش از ۵۰۰ متر در طول روز پیاده‌روی می‌کنند و ۹۰ درصد از آن‌ها پیاده‌روی هفتگی دارند. از سوی دیگر، ۳۵ درصد از پاسخ‌دهندگان از وسایل نقلیه عمومی، ۱۳ درصد از دوچرخه و تنها ۲۱ درصد از خودرو برای جابه‌جایی بهره می‌برند. نکته جالب توجه اینکه میزان ترجیح مسافران شاغل و بازدیدکنندگان منطقه نیز به جز در زمینه دوچرخه‌سواری، آماری کمابیش مشابه با ساکنان داشت. علاوه بر این، ۱۹ درصد از افرادی که برای کار در منطقه هفت بوداپست به الیزابت‌تاون می‌روند از دوچرخه و تنها ۱۰ درصد از ماشین استفاده می‌کنند.

داده‌ها همچنین حاکی از وجود تفاوت‌های زیاد بین گروه‌های سنی متفاوت بود؛ جوانان و افراد بالای ۶۵ سال بیشتر از میان‌سالان از وسایل حمل‌ونقل عمومی استفاده می‌کنند. با این حال، جالب توجه است که نزدیک به ۳۰ درصد از پاسخ‌دهندگان ۵۱ تا ۶۵ ساله حداقل به صورت هفتگی به دوچرخه‌سواری می‌پردازند که آمار آن‌ها چندان کمتر از ارقام مشابه برای گروه‌های جوان‌تر نیست.

ساکنان بوداپست خوردوهای شخصی را رها می‌کنند

راه‌حل‌ها و مشوق‌های ترافیکی

وضعیت الیزابت‌تاون به‌عنوان یک مرکز تفریحی شبانه در شهر باعث می‌شود این منطقه با حجم قابل توجهی از ترافیک مواجه باشد. با این حال و علی‌رغم میانگین کاربری سالانه حدود ۱۲ هزار کیلومتر رانندگی در الیزابت‌تاون در مقایسه با میانگین ملی ۱۶ هزار کیلومتر، این منطقه با بی‌میلی قابل توجهی برای کنار گذاشتن کلی وسایل نقلیه شخصی مواجه است.

یک‌چهارم از افراد دارای حق اشتراک پارکینگ در منطقه، پذیرفته‌اند که در صورت دریافت تخفیف سالانه حدود ۲۸۰ یورو برای سایر روش‌های حمل‌ونقل، از رانندگی با خودروهای شخصی خود صرف نظر کنند. یافته‌ها نشان داد که در صورت دریافت تخفیفی کمتر از این مقدار تنها یک نفر از هر ۱۰ نفر حاضر به انجام این اقدام خواهد بود. در عین حال حدود نیمی از افراد زیر ۳۵ سال پذیرفته‌اند که در صورت بهره‌مندی از مشوق‌های مالی از راندن خودروهای شخصی صرف نظر کنند.

یک راهکار قابل انجام برای شهروندان نیازمند یا وابسته به خودرو استفاده از خدمات به‌اشتراک‌گذاری خودرو یا خودروهای اجتماعی است. با این حال الیزابت‌تاون برای بهره‌گیری از چنین اقدامی با موانع بسیاری روبه‌رو است. برای مثال علی‌رغم اینکه خدمات به‌اشتراک‌گذاری خودرو به مدت شش سال در سراسر بوداپست در دسترس بوده است، ۱۵ درصد از پاسخ‌دهندگان هیچ‌گونه آشنایی با این مفهوم نداشتند. در واقع، "سن" در این زمینه نقش مهمی ایفا می‌کند چرا که استفاده‌کنندگان از این خدمات یک‌چهارم زیر ۳۵ سال را تشکیل می‌دهند و تعداد قابل‌توجهی از افراد بالای ۶۵ سال با آن آشنا نیستند.

اکثر پاسخ‌دهندگان به سوالات نظرسنجی طرفدار وجود مناطق عابرپیاده، کاشت درختان و ایجاد مسیرهای دوچرخه‌سواری بیشتر هستند و ترجیح می‌دهند خودروهای کمتری در منطقه الیزابت‌تاون ببینند. لذا استفاده از خودروهای اجتماعی یا خدمات به‌اشتراک‌گذاری خودرو می‌تواند نقش بسزایی در این زمینه ایفا کند چرا که به گفته محققان هر خودروی عمومی می‌تواند جایگزین پنج تا ۱۰ وسیله نقلیه شخصی شود.

ساکنان بوداپست خوردوهای شخصی را رها می‌کنند

کد خبر 552363

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.