تغییر نوع استعمارگری در ۴ دهه گذشته

قائم مقام سازمان تبلیغات اسلامی کشور حدود ۴۰ سال اخیر نوع استعمارگری از مدل استعمار کهنه به نو و سپس به فرانو تغییر کرد، گفت: تلاش ممالک مستکبر و کشورهای استعمارگر بر این است که رؤیا و مطلوبیت‌های خود را در کشورهای مختلف تبدیل به ارزش کنند.

‌به گزارش خبرنگار ایمنا، حجت‌الاسلام روح‌الله حریزاوی روز یکشنبه (دهم بهمن ماه) در ویژه برنامه چهل‌وسومین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی ایران که به همت بسیج اساتید دانشگاه فرهنگیان با همکاری سازمان بسیج اساتید استان، بسیج اساتید دانشگاه جامع علمی کاربردی و مؤسسات غیرانتفاعی استان اصفهان به صورت مجازی برگزار شد، اظهار کرد: اکنون ما در میانه تغییری در نوع استعمار هستیم، همان‌طور که رهبری تبیین فرمودند اکنون در سومین دوره استعمار یعنی استعمار فرانو قرار داریم.

وی با بیان اینکه استعمارگران بعد از رنسانس به شکل وحشیانه کشورهای مختلف جهان را تسخیر و تلاش کردند مالک اموال و جان‌های مردم شوند، ادامه داد: دوره اول استعمار با عنوان استعمار کهنه تصرف فیزیکی کشورها در دستور سلطه‌گران کار بود و آن‌ها به شکل خشونت‌آمیزی سرزمین‌ها و اموال را تملک می‌کردند.

قائم‌مقام سازمان تبلیغات اسلامی کشور اضافه کرد: در دوره دیگری از استعمار زمانی که سلطه‌گران با مبارزات مردم ستم دیده مواجه شدند روش استعمار را تغییر داده و افرادی را از همان ممالک به شکل دست نشانده انتخاب و آنها را با کودتا به قدرت رساندند که در ایران پهلوی دوم از این قبیل بود.

وی با بیان اینکه حدود ۴۰ سال اخیر نوع استعمارگری از مدل استعمار کهنه به نو و سپس به فرانو تغییر کرد، گفت: در استعمار فرانو تصرف سرزمین یا برده‌گیری کهنه معنا ندارد همچنین کودتا و حاکم کردن افراد دست نشانده هم دنبال نمی‌شود بلکه در حال حاضر قدرت‌های سلطه‌گر ذائقه‌سازی و تغییر باورها و رفتارهای ملت‌ها به ویژه نخبگان جامعه هدف را در دستور کار خود قرار داده‌اند.

حجت‌الاسلام حریزاوی اظهار کرد: تغییر سبک زندگی نظام فکری و به تعبیری ورود به حوزه جنگ شناختی از راهبردهای اصلی استعمارگران در دوران استعمار فرانو است که اکنون ما در میانه این مدل از استعمارگری قرار داریم.

وی درباره استعمار فرانو گفت: همه با مفهوم جنگ نرم آشنا هستند و اندیشمندان علوم ارتباطات راهبردی نسبت به آن اشراف دارند، آن روز که رهبر معظم انقلاب تعبیر تهاجم فرهنگی و سپس شبیخون فرهنگی و جنگ نرم را به کار بردند از حیث نظریه‌پردازی عده‌ای نسبت به آن به بحث و گفت‌وگو پرداختند، همچنین برخی از تئوریسین‌ها در دوران اصلاحات از واژگانی مانند توهم توطئه استفاده کردند یا در مقابل تهاجم فرهنگی نظریه تبادل فرهنگی را مطرح کردند و گفتند که ما مورد هجوم نیستیم بلکه در حال یک تبادل هستیم و آگاهانه تصمیم می‌گیریم که چه مفاهیمی را به غرب بدهیم و چه مفاهیمی را از غرب بگیریم.

قائم‌مقام سازمان تبلیغات اسلامی کشور اظهار کرد: ایده گفت‌وگوی تمدن‌ها که با استقبال غربی‌ها مواجه شد و عده‌ای از اندیشمندان کشور ما هم از آن استقبال کردند، نتیجه آن امر مشهودی است که در حوزه ارتباطات بین فرهنگی شاهد تبادل و گفت‌وگوی بامعنا نبودیم، از روزی که گفت‌وگوی تمدن‌ها تصویب شد جنگ‌های سهمگینی در خاورمیانه به وجود آمد که تاکنون آثار آن را در اطراف ایران شاهد هستیم.

وی خاطرنشان کرد: دشمن نه تنها از هجوم و تلاش برای از بین بردن یک مکتب، اندیشه، تمدن و فرهنگ فروگذار نکرده بلکه روش جنگیدن خود را تغییر داده است، واژه‌ای مانند جنگ ترکیبی که در سال ۲۰۰۷ این واژه در میانه جنگ‌هایی که توسط ایالت‌های متحده به وجود آمد، به نوعی جنگ شناختی یا هیبریدی معرفی شد معنای آن در میان اندیشمندان این بود که وقتی می‌خواهید کشور را تصرف کنید باید همزمان در چند عرصه با آن مبارزه کنید، مبارزه تک عرصه‌ای جوابگو نیست بلکه باید روش جنگ ترکیبی را انتخاب تا به نتیجه برسد.

حجت‌السلام حریزاوی با بیان اینکه دشمن فرهنگ را به عنوان زیربنا دانسته است، اضافه کرد: هر آنچه به عنوان فشار در حوزه اقتصادی، سیاسی و نظامی اتفاق می‌افتد و از جنس نفوذ در برخی دستگاه‌های حاکمیتی بوده مبتنی بر ایجاد باور و پذیرش فرهنگ است یعنی اقدامی صورت بگیرد که جامعه غرب‌پذیر ما غرب‌ترس شود یعنی برای اینکه غرب‌پذیری و غرب‌باوری را نهادینه کنیم آن جامعه را از غرب بترسانیم.

وی تاکید کرد: کلیدواژه جنگ ترکیبی یا هیبریدی، تمرکز بر رویکردهای غیرنظامی دارد یعنی تروریسم را هم در قالب جنگ غیرنظامی تعریف کرده است.

قائم‌مقام سازمان تبلیغات اسلامی کشور گفت: معنی حضور نیروهای نظامی یا نیروهای ویژه یا چریکی این نیست که وارد درگیری شود بلکه دشمن احساس کند افرادی حضور دارند و ممکن است هر لحظه حمله صورت بگیرد.

حجت‌الاسلام حریزاوی تصریح کرد: اکنون جنگ نرم به جنگ ترکیبی یا هیبریدی تبدیل شده است، در جنگ هیبریدی نقطه تمرکز ورود به حوزه‌های فرهنگی است، اکنون دیپلماسی در حوزه نظامی فعال است و حملات سایبری هم صورت می‌گیرد اما تمرکز اصلی حمله به فرهنگ و از بین بردن منزلت فرهنگ و صاحبان فرهنگ از جمله علما، اساتید و معلمان، جامعه هنری و ادبی، صاحبان فکر، خرد، اندیشه و معنویت هستند.

وی با بیان اینکه قله فرهنگ به دست خردورزان است، گفت: جامعه‌ای که رابطه کمرنگی با معلم، اساتید دانشگاه و عالمان داشته باشد (اتفاقی که اکنون در دوران کرونا افتاده است) به شدت آسیب‌پذیر می‌شود و دشمن می‌تواند امر ضد فرهنگی را در این جامعه جایگزین کند.

قائم‌مقام سازمان تبلیغات اسلامی کشور اظهار کرد: آنچه امروز به عنوان رسالت حوزویان و دانشگاهیان در حوزه جنگ فرهنگی یا ترکیبی مورد توجه است، تمرکز بر باورها و شناخت‌ها است ما اکنون در حوزه باورها دچار هجوم هستیم.

کد خبر 552230

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.