لزوم کنترل قیمت‌گذاری نان/ اصفهان نباید محل آزمون و خطا باشد

در بیست‌وهشتمین جلسه علنی شورای اسلامی شهر اصفهان که امروز _یکشنبه، دهم بهمن ماه_ برگزار شد، مدیرکل اداره غله و خدمات بازرگانی استان اصفهان به عنوان میهمان حضور داشت و در خصوص نرخ نان، رعایت مسائل بهداشتی، مکان‌مندی نانوایی‌ها و نظارت بر این صنف بحث و تبادل نظر شد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، در این جلسه عباس حاج رسولی‌ها، رئیس کمیسیون اقتصادی، حقوقی و گردشگری شورای اسلامی شهر اصفهان اظهار کرد: در دوران دفاع مقدس ۲۲۳ هزار نفر به شهادت رسیدند که ۲۳ هزار شهید از این تعداد به استان اصفهان اختصاص دارد و از ۴۳۰ هزار جانباز نیز ۴۳ هزار نفر متعلق به این استان است.

وی افزود: اکنون به لحاظ اقتصادی به کشور و مردم فشارهای زیادی وارد می‌شود و اقتصاد مقاومتی یعنی همین که مردم شهر اصفهان با کمترین ضایعات نان و بالاترین راندمان به این حوزه کمک کنند.

رئیس کمیسیون اقتصادی، حقوقی و گردشگری شورای اسلامی شهر اصفهان با تاکید بر مصرف بهینه نان در اصفهان یادآور شد: این نوید خوبی است که ضایعات نان در اصفهان پنج‌صدم درصد است و این یک شاخص محسوب می‌شود.

وی با بیان اینکه در بحث اقتصادی اصفهانی‌ها حرف اول را می‌زنند، اظهار کرد: باید سرانه مصرف آرد یک اصفهانی اعلام شود و همچنین میزان مصرف استانی که بیشترین سرانه را دارد نیز اطلاع‌رسانی شود، متوجه این فاصله می‌شویم.

اطلاعات مکان‌مند نانوایی‌ها در کتاب آمارنامه شهر لحاظ شود

مصطفی نباتی‌‎نژاد، رئیس مرکز پژوهش‌های شورای اسلامی شهر اصفهان اظهار کرد: کتاب آمارنامه اطلاعات شهر اصفهان تهیه و مورد تحلیل قرار گرفته است، اگر در این راستا اطلاعات مکان‌مند نانوایی‌ها را نیز در اختیار قرار دهید سطح برنامه‌ریزی‌ها به خوبی انجام خواهد شد.

وی با بیان اینکه به لحاظ دسترسی به نانوایی‌ها در نقاطی از شهر حفره‌هایی وجود دارد که باید آن‌ها نیز به نانوایی دسترسی داشته باشند، تاکید کرد: اگر اطلاعات مکانی نیز به کتاب آمارنامه اضافه شود برای تصمیم‌گیری‌ها به عنوان بهترین مرجع مؤثر خواهد بود.

تعدد نرخ نان در اصفهان بی‌انضباطی اجتماعی را به دنبال دارد

علی صالحی، عضو هیئت رئیسه شورای اسلامی شهر اصفهان نیز در این جلسه گفت: اصفهان نباید محل آزمون و خطا باشد و به عنوان پایلوت برای تصمیم‌هایی که منجر به رفتارهای بدون نظارت و خارج از چهارچوب است، انتخاب شود.

وی با بیان اینکه بر اساس اظهارات مدیرکل اداره غله استان سه نرخ نان در اصفهان وجود دارد که باعث عدم نظارت و از هم‌گسیختگی می‌شود، ادامه داد: چنین طرح‌هایی باید در شهرهای کوچک‌تر که قابل کنترل است اجرا شود؛ وقتی بحث و زنجیره نظارت جزو وظایف اداره غله نیست چنین طرحی و چند نرخی بودن آن باید در جایی اجرا شود که بتوان بازخورد آن را دید و به مردم فشار وارد نشود.

عضو هیئت رئیسه شورای اسلامی شهر اصفهان گفت: در حال حاضر ۱۰ نرخ نان وجود دارد که پایه آن را مجموعه توزیع کننده آرد گذاشته است، در این راستا نانوا سلیقه‌ای با مردم برخورد می‌کند، بنابراین در این سیاست باید تجدیدنظر شود و ساماندهی در ارائه نان داشته باشیم؛ شاید این مسائل کوچک و کم‌اهمیت باشد، اما از نگاه مردمی که این موضوع پیش چشم آنها است، نمادی از بی‌انضباطی اجتماعی است.

صالحی با تاکید بر اینکه بر اساس اساسنامه غله مصوب سال ۱۳۶۲، برنامه‌ریزی برای خرید، یکی از وظایف ذکر شده است، خطاب به مدیر کل اداره غله استان، گفت: برنامه‌های سازمان درباره مسائل مرتبط با آب، کشاورزان و خرید محصولات کشاورزی که کمک به امنیت غذایی و شغلی آنها بشود، چیست و چه اقداماتی در تأمین مراکز و بهره‌مندی از تجهیزات حوزه آرد و نان و مقوله خصوصی‌سازی و استفاده از فناوری‌های روز شده است؟ امیدواریم زمینه توزیع عادلانه نان را به وجود آورید.

قیمت‌گذاری نان کنترل شود

مجید نادرالاصلی، رئیس کمیسیون ویژه آب و مناطق کم‌برخوردار شورای اسلامی شهر اصفهان نیز در این جلسه اظهار کرد: به افرادی که در تهیه آرد و رفع معضلات استراتژیک کشور تلاش می‌کنند و نان و آب مردم را فراهم می‌کنند، خدا قوت می‌گویم.

وی با بیان اینکه برای دفاع از صنف نانوایان باید به سراغ روزهای جنگ و جبهه برویم، افزود: در اینکه نانوایان انسان‌های متدین و متعهدی هستند، حرفی نیست زیرا صنف نانوایان از ظرفیت تدینی بالایی برخوردار است.

رئیس کمیسیون ویژه آب و مناطق کم‌برخوردار شورای اسلامی شهر اصفهان با بیان اینکه اداره غله مسئول تهیه آرد است و نظارت و بازرسی، مقوله خاص خود را دارد، گفت: در شهر اصفهان مغازه به مغازه و در هر محله هر کدام یک مدل نان دارند و کیفیت نان یکی دو سال پیش بهتر از اکنون بود، با این وجود مردم اصفهان به دلیل سطح فرهنگ خود به اسراف نکردن نان توجه دارند.

نادرالاصلی با تاکید بر اینکه برخی اوقات تعهد و تدین مردم، نجیب بودن و عدم اعتراض آنها را پای چیز دیگری می‌گذاریم، گفت: اینکه چند نوع نان داریم مسئله‌ای نیست، اما قیمت‌گذاری‌ها باید کنترل شود، نباید هر ساعت و هر روز قیمت تغییر کند، تاکنون این‌گونه نبوده که قیمت قطعی برای نان مشخص نباشد، بنابراین باید نظارت شود.

وی با اشاره به ضرورت رعایت مسائل بهداشتی در نانوایی‌ها، افزود: نان مردم یعنی توجه به سلامت جسم، روح و روان آنها، اما گاهی مشاهده می‌شود کسی که دستش در آب و خمیر است، لیوان چایی و تلفن همراه هم در دست دارد، اما برخوردی نمی‌شود چون روند سیستماتیک نیست، ظرفیت کار شما را نیز می‌دانیم، اما توقع مردم چیز دیگری است، البته در این که صنف نانوا قشر زحمتکشی هستند بحثی نیست و قدردان زحمات آنها نیز هستیم.

کد خبر 552214

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.