راه‌اندازی «مدرسه شیشه‌ای» برای نظارت همگانی بر مدارس غیردولتی

سرپرست سازمان مدارس و مراکز غیردولتی و توسعه مشارکت‌های مردمی وزارت آموزش و پرورش با اشاره به اقدام برای راه‌اندازی سامانه نظارت همگانی تحت عنوان «مدرسه شیشه‌ای» گفت: قرار است در مدرسه شیشه‌ای تمام فرآیندهای تعلیم و تربیت در دید مردم قرار گیرد.

به گزارش ایمنا و به نقل از مرکز اطلاع‌رسانی سازمان مدارس و مراکز غیردولتی و توسعه مشارکت‌های مردمی وزارت آموزش و پرورش، «احمد محمودزاده» در نشست با جمعی از مؤسسان مدارس غیردولتی شهر تهران، اظهار کرد: عنصر اصلی آموزش و پرورش معلم است و ما در مدارس غیردولتی، با حمایت از معلمان عزیزمان می‌خواهیم بدون هیچ دغدغه‌ای، دانش‌آموزانی در تراز انقلاب اسلامی تربیت کنند.

وی افزود: نباید از معلمی که از نظر حقوق و مزایا تأمین نیست و حقوق ناچیزی در این مدارس می‌گیرد، انتظار تحول داشت.

سرپرست سازمان مدارس و مراکز غیردولتی و توسعه مشارکت‌های مردمی وزارت آموزش و پرورش، ادامه داد: با توجه به مطالعاتی که در نظام‌های آموزش و پرورش ۳۸ کشور پیشرفته دنیا داشته‌ام، چهار نوع مدرسه در جهان وجود دارد که عبارت است از مدارس دولتی، مدارس غیردولتی، مدارس استعدادهای درخشان و مدارس استثنایی. نگاه اول من این است که دولت‌ها به تنهایی قادر به تأمین نیازهای آموزش و پرورش نیستند.

وی ادامه داد: نظام مقدس جمهوری اسلامی متناسب با اسناد بالادستی، سند تحول / بیانیه گام دوم انقلاب، مأموریت سنگینی برعهده آموزش و پرورش گذاشته است. در این اسناد مقام معظم رهبری (مدظله‌العالی) رکن اصلی تمدن‌سازی را نظام تعلیم و تربیت می‌داند، به‌خصوص که به صورت تأکیدی اشاره به آموزش و پرورش دارد. لذا وظیفه آموزش و پرورش نظام مقدس جمهوری اسلامی در مقایسه با سایر کشورها سنگین‌تر است.

محمودزاده با بیان اینکه در موضوع آموزش و پرورش، تمام ذی‌نفعان باید مشارکت داشته باشند که بخشی از این ذی‌نفعان معلمان، دانش‌آموزان و اولیای آن‌ها و مؤسسان و بخش دیگر ذی‌نفعان، شرکای ما در نهادهای دولتی و غیردولتی، سمن‌ها و خیران هستند، افزود: نگاه دیگر، ارتقای آموزش و پرورش از طریق مدارس غیردولتی است که طبق ماده (۱) قانون تأسیس و اداره مدارس و مراکز آموزشی و پرورشی، ارتقای آموزش و پرورش در بهره‌گیری مشارکت، نقش اساسی دارد.

وی تصریح کرد: انتظار می‌رود که مدارس غیردولتی در کنار کیفیت‌بخشی به مسائل آموزشی و رویکرد علمی، رویکرد تربیتی و فرهنگی خوبی هم داشته باشند. در راستای دغدغه‌های مقام معظم رهبری و تحقق برنامه‌های سند تحول بنیادین آموزش و پرورش و تحول تمام‌ساحتی در آموزش و پرورش، نیازمند همکاری شما عزیزان و مؤسسان مدارس غیردولتی سراسر کشور هستیم.

سرپرست سازمان مدارس و مراکز غیردولتی و توسعه مشارکت‌های مردمی وزارت آموزش و پرورش با اشاره به اینکه قرار است در مدرسه شیشه‌ای تمام فرآیندهای تعلیم و تربیت در دید مردم قرار گیرد، تصریح کرد: اعتقاد دارم از روز اولی که اولیای دانش‌آموزان برای ثبت‌نام وارد مدرسه می‌شوند، باید بدانند که برای فرزندشان در سال تحصیلی ۱۴۰۲-۱۴۰۱ چه قدر باید هزینه کنند؛ این را حق مردم می‌دانم و این شفافیت در راستای شعارهای دولت مردمی سیزدهم است.

وی گفت: اولیا از این ناراحت هستند که در هنگام ثبت‌نام فرزندانشان در مدارس غیردولتی، مبلغی را آموزش و پرورش به عنوان شهریه به آن‌ها اعلام می‌کند؛ آنان نیز هزینه‌های زندگی خود را طبق مبلغ اعلامی آموزش و پرورش مدیریت می‌کنند، اما بعد از ثبت‌نام، هزینه‌های جانبی گزافی علاوه بر شهریه، به آن‌ها تحمیل می‌شود که گاه به اندازه شهریه ثبت‌نامی است.

محمودزاده با بیان اینکه آمادگی آن را داریم که برای مدارس غیردولتی رشته‌های جدید در شاخه‌های آموزش‌های فنی و حرفه‌ای و کار و دانش که امروز اقبال جامعه و جوانان به سوی آن‌هاست و طرفداران زیادی دارد و مسیر اشتغال را برای آن‌ها ایجاد می‌کند، اضافه کنیم گفت: برای توسعه علوم انسانی در مدارس غیردولتی نیز آمادگی داریم. امیدواریم بتوانیم با همکاری ائمه جمعه، فضاهای با کاربری آموزشی و پرورشی و مواردی را که به صورت عام‌المنفعه در استان‌ها استفاده می‌شود را در اختیار مدارس غیردولتی قرار دهیم تا زمینه کیفیت‌بخشی به توسعه علم انسانی و تربیت نیروی انسانی مؤمن، متعهد و کارآمد فراهم شود.

کد خبر 551955

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.