درج قیمت تولید کننده بر روی کالا امکان نظارت عامه را فراهم می کند

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی گفت: طرح شفاف سازی قیمت از طریق درج قیمت تولیدکننده بر روی کالا امکان این که مردم نظارت عامه بر قیمتها داشته باشند را فراهم کرده است.

به گزارش ایمنا، امیررضا رجبی اظهار کرد: یکی از مهمترین طرحهایی که از سوی دولت در حوزه وزارت صمت در حال پیگیری است درج قیمت مصرف کننده بر روی کالا توسط تولیدکننده است که یکی از مزایای اجرای این طرح شفاف سازی قیمت‌ها از بخش تولید تا مصرف است.

وی ادامه داد: پیش از این قیمت‌های مربوط به هزینه توزیع و خرده فروشی و برخی هزینه های جانبی دیگر بر کالا تحمیل می شد و مصرف کننده مجبور به پرداخت بود و تخفیف‌هایی نیز که گاه بر روی کالاها توسط برخی از فروشگاه‌ها اعمال می شد واقعی به نظر نمی‌رسید.

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی گفت: اجرای طرح درج قیمت بر روی کالا توسط تولیدکننده باعث می شود که مصرف کننده نهایی از قیمت واقعی بخش تولید باخبر شود، هزینه هایی که باید به قیمت نهایی تولید نیز اضافه شود توسط سازمان حمایت از حقوق مصرف کنندگان و تولیدکنندگان در هر گروه کالایی ابلاغ شده و در نهایت مصرف کننده می داند که کالا با چه قیمتی از بخش تولید به دستش می رسد.

رجبی افزود: دستورالعمل های مربوط به درج قیمت مصرف کننده بر روی کالاها و فروش آن توسط واحدهای صنفی صادر شده و صاحبان صنوف باید به جد این ضوابط را رعایت کنند به نحوی که برای گروه های کالایی حداکثر ۳۰ درصد سود در فروش نسبت به قیمت آن در بخش تولید در نظر گرفته شده است.

وی ادامه داد: خرده فروشان می بایست نسبت به نصب برچسب قیمت مصرف‌کننده با لحاظ سود و هزینه های مصوب اقدام نموده و همچنین درصد سود اعمالی را به صورت شفاف بر روی کالاها درج کنند.

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی گفت: درج قیمت توسط تولیدکننده بر روی کالا به معنای همان فاکتور فروش است و بر همین مبنا در یک گروه کالایی با اعمال سود قانونی بخش توزیع، قیمت مصرف کننده مشخص می شود و اگر کالایی بیشتر از این قیمت به فروش برسد کاملا قابل رصد و پیگیری است.

رجبی افزود: پیش از این قیمتی به عنوان قیمت مصرف کننده بر روی کالا درج می شد و در نهایت فاکتور فروش هم براساس قیمت مصرف کننده صادر می شد اما در این طرح قیمتی که بر روی کالا توسط تولیدکننده درج می شود با احتساب سود خرده فروش و باقی هزینه ها در فاکتور فروش لحاظ می شود که مبنای محاسبات امور مالیاتی نیز قرار می گیرد.

وی ادامه داد: مهم این است که حوزه نظارت و بازرسی کالا بتوانند به صورت شفاف عمل کنند و بر اجرای درست دستورالعمل درج قیمت کالا از بخش تولید تا توزیع نظارت لازم را داشته باشند.

رجبی اضافه کرد: از ابتدای اجرای طرح شفاف سازی قیمت از طریق درج قیمت تولیدکننده بر روی کالا گروه های تولیدی شامل ساخت مواد و محصولات شیمیایی، فرآورده های حاصل از تصفیه نفت، محصولات کاغذی، ساخت محصولات غذایی و انواع آشامیدنی ها و لوازم خانگی در خراسان رضوی مشمول آن شده اند و از واحدهای مربوط به آن بازدید لازم به عمل آمده است.

منبع: ایرنا
کد خبر 551746

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.