کشف لنگر تاریخی از دریای کاسپین

یک باستان‌شناس گفت: بیستم دی‌ماه امسال یک لنگر تاریخی از بستر دریای کاسپین در اطراف کرانه‌های شهرستان نور در تور صیادان شیلات "ایزدشهر" شهرستان نور گیر کرد که اکنون به ساحل منتقل شده است.

به گزارش ایمنا، رامین ادیبی، باستان شناس با اشاره به گزارشی که ۲۹ دی‌ماه از سوی شیلات شهرستان نور به یگان حفاظت میراث فرهنگی اطلاع‌رسانی شد، گفت: با هماهنگی‌های لازم از سوی علی سالاریان رئیس اداره میراث فرهنگی شهرستان نور، یگان حفاظت به همراه کارشناس تیم، سید ابوالفضل حسینی کارشناس ارشد باستان‎‌شناسی و فعال در حوزه فرهنگ دریایی، در چهارم بهمن‌ماه برای بررسی‌های اولیه به منطقه اعزام شدند.

همچنین سید ابوالفضل حسینی درباره وضعیت ظاهری این لنگر توضیح داد: خوشبختانه لنگر در ابعاد نسبتاً بزرگی است و حدوداً دست‌نخورده باقی‌مانده که شانه لنگر از نوع چوب روس و به طول ۶۰ متر و سه سانتی‌متر است که میانگین قطر آن ۲۹ سانتی‌متر است. این لنگر شش نوار آهنی به عرض پنج سانتی‌متر دارد که تمام قسمت‌های آن از رسوبات دریایی پوشیده شده و نیاز به مرمت دارد. تنه فلزی لنگر شکلی چهارگوش دارد و ضخامت آن بین هشت تا ۱۰ سانتی‌متر و ارتفاع ۶۵ متر و دو سانتی‌متر است. همچنین بازوها و پنجه‌های لنگر نیز به واسطه رسوبات دریایی (مانند شن و صدف) پوشیده شده است. همچنین بالای تنه آهنی لنگر حلقه‌ای به ضخامت چهار سانتیمتر و به قطر ۴۰ سانتی‌متر و چشمی لنگر به قطر پنج سانتی‌متر قرار دارد.

وی با بیان این‌که این لنگر جزئی از یک شناور است که معمولاً از جنس چوب، سنگ یا فلز ساخته می‌شود و از طریق طناب، کابل و زنجیر برای برجای ماندن یا ثابت نگه داشتن کشتی در یک نقطه به‌واسطه فرو رفتن در بستر دریا به آن متصل می‌شود، اظهار کرد: درک فن‎اورانه لنگرهای تاریخی برای پژوهش‌های باستان‌‎شناختی و فرهنگ‎ دریایی از اهمیت خاصی برخوردار است، به طوری‌که با تفسیر و ارزیابی لنگرهای کشف‌شده می‌توان از وجود یک کشتی غرق یا متروک‌شده مطلع شد.

این کارشناس ارشد باستان‌شناسی با بیان این‌که اطلاعات به‌دست‌آمده درباره این لنگر سرنخ‌های خوبی هستند، گفت: بیشتر لنگرها به‌صورت منفرد و دور از بستر تاریخی و اصلی خودشان در مکان‌های متفاوت کشف می‌‎شوند که به دلیل خاصیت جابه‌جایی بسیار در بستر دریای کاسپین کشف مواد فرهنگی دریایی به‌صورت منفرد امری عادی به‎ نظر می‎‌رسد.

وی افزود: از طریق رمزگشایی فناوری لنگرها می‎‌توان به سرنخ‌های خوبی برای طبقه‌‎بندی و گاه‌شماری آن‌ها دست پیدا کرد.

حسینی با بیان این‌که بر اساس ارزیابی‌های اولیه فرض ما بر این است که لنگر نویافته یک لنگر متعلق به کشتی جنگی یا ادمیرالتی باشد، گفت: علاوه بر این در حال حاضر، در حال رایزنی با سایر شخصیت‎‌ها و نهادها برای نگهداری و مرمت آن هستیم.

منبع: ایسنا

کد خبر 551473

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.