عدم حفظ محرمانگی اطلاعات بیماران در اجرای طرح نسخه الکترونیک

رئیس هیئت مدیره نظام پزشکی تهران بزرگ گفت: در اجرای نسخه الکترونیک، محرمانگی اطلاعات به اندازه کافی دیده نشده و به‌صورت غیرقانونی اطلاعات فروشی و پلتفرم فروشی و ورود بخش‌های واسطه‌ای متعددی اتفاق افتاده است و اطلاعات پزشکان و مهم‌تر از آن اطلاعات بیماران و نسخ آن‌ها را در اختیار دارند.

به گزارش ایمنا به نقل از سازمان نظام پزشکی کشور، «سیدموید علویان» درخصوص مشکلات اجرای نسخه الکترونیک در کشور، اظهار کرد: «امروز این موضوع به یک چالش مهم در حوزه سلامت بدل شده و لازم است مواردی در این خصوص مطرح شود. در قانون بودجه سال ۱۴۰۰ جز ۶ بند کاف تبصره ۱۷، سازمان‌های بیمه‌گر منع شده‌اند تا خارج از طرح پرونده الکترونیک خدمات سلامت را خریداری کنند که در عمل این اتفاق نیفتاده است. ما به قانون اشراف داریم و آنچه از سوی مدیران بیمه‌ها بیان می‌شود، نه واقعیت دارد و نه منطبق بر قانون است.

وی افزود: سازمان‌های بیمه‌گر باید حافظ منافع مردم باشند اما درحال‌حاضر با اجرای ناقص این برنامه، نارضایتی بیماران و مردم و ارائه دهندگان خدمت افزایش پیدا کرده و کیفیت خدمات و ویزیت‌ها هم کاهش داشته است و در این میان، مردم بیشترین آسیب را می‌بینند. با این شیوه خدماتی بسیاری موارد از پوشش بیمه خارج شده و بسیاری از آزمایشگاه‌ها و داروخانه‌ها به دلیل مشکلات متعدد از ارائه خدمات در قالب بیمه خودداری می‌کنند و وظیفه اصلی بیمه‌ها برای حفظ منافع مردم و بیمه‌شدگان عملاً انجام نمی‌شود.

رئیس هیئت مدیره نظام پزشکی تهران بزرگ ادامه داد: وزیر محترم بهداشت در نامه‌ای به مقام ریاست جمهوری خواستار توقف این برنامه برای شش ماه و اصلاح مشکلات آن شدند اما درهرحال پاسخ رئیس جمهور این بود که این برنامه اجرا شود. در حال حاضر این موضوع در بخش‌های مختلف مشکلات زیادی دارد. در جزو دوم این تبصره بر ضرورت تشخیص دقیق هویت افراد و اعمال دقیق قوانین خرید خدمت و دقت در عدم افت خدمات و کیفیت نسخ با ابزارهای الکترونیک تاکید شده، اما آیا امروز این مسائل محقق شده است؟ چرا سازمان‌های بیمه برخلاف تمام وعده‌های از پیش داده شده ۷۰ درصد سهم بیمه خدمات را پرداخت نمی‌کنند و به پرداخت حدود ۱۰ تا ۲۰ درصد و یا حتی کمتر اقدام می‌کنند؟

وی اظهار کرد: موضوع بسیار مهم این است که در برنامه فعلی اجرای نسخه الکترونیک، محرمانگی اطلاعات به اندازه کافی دیده نشده و به‌صورت غیرقانونی اطلاعات فروشی و پلتفرم فروشی اتفاق افتاده است و بخش‌های واسطه‌ای متعددی در این حوزه ورود کرده‌اند و اطلاعات پزشکان و مهم‌تر از آن اطلاعات بیماران و نسخ آن‌ها را در اختیار دارند. در این‌جا از بخش‌های نظارتی، بازرسی و امنیتی کشور می‌خواهم که سریعاً در این حوزه ورود کنند و موضوع امنیت اطلاعات محرمانه بیماران و بیمه‌شدگان را بسیار جدی بگیرند. هشدار می‌دهم که اگر این مسائل و مشکلات حل نشود، در آینده ممکن است اتفاقات ناگواری را شاهد باشیم.

کد خبر 551433

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.