شیردهی مادر موجب انتقال کرونا به نوزاد نمی‌شود/عوارض کرونا در زنان باردار واکسینه نشده

شیردهی مادران و عدم انتقال کرونا به نوزاد، مشوق‌های قانون برای زنان «شاغل»، نقش بانوان در کمک به نهادینه سازی فرهنگ اهدای خون، عوارض احتمالی کووید در زنان باردار واکسینه نشده، زن در تراز انقلاب اسلامی با الگوی زهرایی و زنان سرپرست خانوار نیازمند الگوی توانمندسازی را در بسته خبری زنان ایمنا بخوانید.

‌به گزارش خبرنگار ایمنا، نتایج یک تحقیق جدید نشان می‌دهد که شیردهی مادر به نوزاد نمی‌تواند موجب انتقال کروناویروس به نوزاد شود، «پال کروگستاد»، سرپرست تیم تحقیق از دانشگاه کالیفرنیا، در این باره اظهار کرد: «شیر سینه مادر منبع غذایی ارزشمند برای نوزاد است، ما هیچ مدرکی دال بر اینکه شیر سینه از مادر مبتلا به کووید ۱۹ حاوی ماده ژنتیکی عفونی است نیافتیم و از اینرو به نظر نمی‌رسد شیردهی خطرناک باشد.»

تیم تحقیق نمونه‌های شیر ۱۱۰ زن شیرده را بین مارس تا سپتامبر ۲۰۲۰ تجزیه و تحلیل کرد. از این زنان، ۶۵ زن تست کوویدشان مثبت بود. ۹ نفر دارای علائم بودند اما آزمایش آنها منفی بود. و ۳۶ نفر علائم داشتند اما مورد آزمایش قرار نگرفتند.

ماده ژنتیکی کروناویروس (RNA) در شیر مادر هفت زن (۶٪) مبتلا به عفونت یا دارای علائم تأیید شده یافت شد. نمونه دومی که از هفت زن بین یک تا ۹۷ روز بعد گرفته شد، فاقد RNA کروناویروس بود.

همچنین هیچ شواهد بالینی مبنی بر عفونت در نوزادان هفت مادر دارای مواد ویروسی در شیرشان وجود نداشت، محققان تاکید دارند که این یک مطالعه کوچک بود و ممکن است تمام عوامل بالقوه ای را که می‌توانند وجود RNA کروناویروس را در شیر مادر پیش بینی کنند، پوشش ندهد. آنها اعلام کردند این بزرگترین مطالعه برای بررسی عفونت احتمالی کووید ۱۹ از طریق شیر مادر است و شواهدی ارائه می‌دهد که زنان شیرده با موارد تأیید شده یا مشکوک، نوزادان خود را آلوده نمی‌کنند.

مشوق‌های قانون جوانی جمعیت برای زنان شاغل

کبری خزعلی رئیس شورای فرهنگی اجتماعی زنان و خانواده شورای عالی انقلاب فرهنگی اظهار کرد: در شورای عالی انقلاب فرهنگی ترسیم جایگاهی برای زن شده است که در دنیا نظیر ندارد و تنها باید تمام مسئولان سه قوه برنامه‌های تدوین شده برای زنان را بررسی، تأیید و تصویب کنند.

وی اضافه کرد: زنان ثابت کرده‌اند اگر امنیت آنها تأمین شود می‌توانند در تمام عرصه‌ها فعالیت کنند، در عین حال زنان با قوانین و امکانات و نحوه مطالبه آن آشنا نیستند و اگر این قوانین را بدانند به بهترین وجه می‌توانند از آنها در زندگی استفاده کنند، زنان باید اجرای این قوانین را مطالبه کنند.

رئیس شورای فرهنگی اجتماعی زنان و خانواده شورای عالی انقلاب فرهنگی در مورد قانون جوانی جمعیت و مشوق‌های در نظر گرفته شده برای مادران تصریح کرد: قانون جوانی جمعیت برای همه عرصه‌های زندگی مشوق‌های مادی و معنوی در نظر گرفته تا به امر «مادری» زنان در حال خدمت (شاغل) نیز اهمیت داده شود و در واقع اکثر مشوق‌های این قانون پیرامون شخص مادر و خانواده است.

بانوان باید در نهادینه‌سازی فرهنگ اهدای خون کمک کنند

مینا بیابانی رئیس سازمان بسیج جامعه زنان کشور اظهار کرد: هدف از برگزاری پویش اهدای خون نهادینه شدن سنت حسنه اهدای خون در بین خانواده‌ها است و بانوان که همواره پیشگام در فرهنگ سازی و امور خیریه هستند نقش برجسته‌ای در این نهادینه سازی ایفا می‌کنند.

وی اضافه کرد: سنت‌های بسیار خوبی در بین مردم ایران جاری است و همواره استقبال خوبی از امور خداپسندانه و نوع دوستانه داشته‌اند، موضوع اهدای خون نیز یکی از این امور خداپسندانه است که پویش اهدای خون هم در همین راستا به مرحله اجرا درآمد.

رئیس سازمان بسیج جامعه زنان کشور تاکید کرد: با شیوع بیماری کرونا اهدای خون رو به کاهش رفته و به دلیل نیازی که بانک خون کشور به اهدای خون داشت، بسیج جامعه زنان کشور را بر آن داشت تا در بحبوحه کرونا به مدد سازمان انتقال خون بیاید و پویش‌هایی را با عنوان هر خانه یک پایگاه انتقال خون با همراهی این سازمان راه اندازی کند.

بیابانی تصریح کرد: امروز هم پویش اهدای خون بانوان ایرانی به بهانه ایام با شکوه هفته زن و میلاد پرسعادت حضرت زهرا (س) برگزار می‌شود، امیدواریم بتوانیم با برگزاری این پویش‌ها، این سنت حسنه را به عنوان یک فرهنگ نهادینه شده در بین خانواده‌ها جاری کنیم.

زن در تراز انقلاب اسلامی با الگوی زهرایی

فرشته روح‌افزا یک پژوهشگر حوزه زنان اظهار کرد: زن در تراز انقلاب اسلامی در عین فرزندپروری و همسرداری از تمامی جنبه‌های اجتماعی بهره مند است و زندگی حضرت زهرا را که بی نقص است الگوی راه خود قرار می‌دهد.

وی در مورد تعریف صحیح زن در تراز انقلاب اسلامی اضافه کرد: مقام معظم رهبری سخنانی در خصوص زن در تراز انقلاب اسلامی با این مضمون دارند که زن مورد نظر اسلام نه زن شرقی است که احساس می‌کند تنها برای گذراندن روزگار به این دنیا آمده است و نه زن غربی است که ابزار جنسی اجتماع باشد.

این پژوهشگر حوزه زنان تاکید کرد: زنی مورد نظر اسلام است که بتواند شاخصه‌های مختلف را در عین اینکه فرزندپروری و همسرداری را انجام دهد از جنبه‌های علمی، حضور اجتماعی به شکل صحیح، بینش و بصیرت، قدرت تربیت، شجاعت را داشته باشد؛ اینها لغاتی است که به مقام معظم رهبری نیز نسبت به خصوصیت زنان به آنها تاکید دارند.

روح افزا تصریح کرد: زنان ما باید نسبت به قدرتی که خداوند به آنها برای پرورش فرزندان، همسرداری و نگه داشتن سکان خانواده داده است آگاه باشند و باید این توانمندی وجود داشته باشد که به تمامی این وظایف رسیدگی کنند در حقیقت باید یک الگویی از زندگی حضرت زهرا (س) در زندگی زنان در تراز انقلاب اسلامی وجود داشته باشد.

عوارض احتمالی کرونا در زنان باردار واکسینه نشده‌

نتایج یک بررسی منتشر نشان می‌دهد بیماری کووید -۱۹ می‌تواند مشکلات مربوط به زایمان و بارداری را در بین زنان باردار واکسینه نشده ایجاد کند.، بر اساس مطالعه‌ای در اسکاتلند در مورد بارداری و بیماری کووید -۱۹ مشخص شد که بیشتر عوارض زایمان در زنان واکسینه نشده رخ داده است. طبق این بررسی، زنانی که اواخر دوره بارداری خود به کووید -۱۹ مبتلا می‌شوند، در برابر عوارض ناشی از زایمان آسیب‌پذیر هستند.

همچنین احتمال بروز عوارض در این زنان بیشتر از زنانی است که در مراحل اولیه بارداری به کووید -۱۹ مبتلا شده‌اند یا اصلاً به کووید -۱۹ مبتلا نشده‌اند. یافته‌ها نشان داد که زایمان زودرس، مرده‌زایی و مرگ و میر نوزادان در میان زنانی که ۲۸ روز یا کمتر از تاریخ زایمان به کروناویروس مبتلا شده‌اند، شایع‌تر است.

متخصصان اظهار داشتند که باید برای تسریع روند واکسیناسیون در زنان باردار که میزان واکسیناسیون در میان آنها بسیار کمتر از عموم زنان است، اقدامات بیشتری انجام شود. این تیم از متخصصان داده‌های مربوط به تمام زنان باردار در اسکاتلند را مورد تجزیه و تحلیل قرار دادند که شامل بیش از ۸۷ هزار زن باردار از زمان شروع واکسیناسیون در دسامبر ۲۰۲۰ تا اکتبر ۲۰۲۱ است. میزان واکسیناسیون در مدت زمان انجام مطالعه در زنان باردار در مقایسه با دیگر زنان ۱۸ تا ۴۴ ساله کمتر بوده است.

متخصصان دریافتند که میزان مرگ و میر جنین یا نوزاد در میان نوزادانی که ۲۸ روز پس از ابتلای مادرشان به کووید -۱۹ به دنیا آمده بودند، ۲۳ مورد در هر ۱۰۰۰ مورد تولد بوده است، همچنین تمام مرگ و میر نوزادان مربوط به مادرانی بوده که در زمان ابتلاء به کووید -۱۹ واکسینه نشده بودند، همچنین حدود ۱۷ درصد از نوزادانی که در مدت ۲۸ روز پس از ابتلای مادر به کووید -۱۹ متولد شده بودند، زودتر از موعد مقرر یعنی حدود سه هفته زودتر به دنیا آمده بودند.

زنان سرپرست خانوار نیازمند یک الگوی توانمندسازی هستند

فاطمه قاسم پور رئیس فراکسیون زنان مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: متأسفانه آنچه که امروز تحت عنوان توانمندسازی زنان سرپرست خانوار ارائه می‌شود، بکارگیری این زنان در موقعیت‌ها و مشاغل به مثابه کارگر ارزان قیمت است نه اینکه توانمندسازی و ایجاد اشتغال پایدار برای آنان دنبال شود.

وی اضافه کرد: موضوع زنان سرپرست خانوار در سال‌های اخیر به طور فزاینده ای افزایش پیدا کرده است، خانوارها به علل متعدد زن سرپرست شده‌اند و این موضوع مورد توجه قرار گرفته است، نهادهای دولتی با رویکرد حمایتی و بعضاً اشتغال‌زایی و نهادهای انقلابی در راستای رفع فقر و محرومیت زدایی، به این موضوع پرداخته‌اند.

رئیس فراکسیون زنان مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: علیرغم توجه و صرف و تخصیص بودجه، روز به روز با افزایش خانواده‌های زن سرپرست مواجه هستیم، در کمیسیون اجتماعی و در جلسات متعدد و بازدیدهای گسترده‌ای که انجام شد الگوهایی که دستگاه‌های ذی ربط تحت عنوان توانمندسازی زنان سرپرست خانوار داشته‌اند بررسی شد.

قاسم پور تصریح کرد: ابرچالش‌های ساماندهی وضعیت زنان سرپرست خانوار احصاء شد که برخی از آنها را نام می‌برم. بودجه ناپایدار، نداشتن متولی واحد و مشخص در کنار نبود الگوی توانمندسازی زنان سرپرست خانوار و فقدان آمار اطلاعات معتبر و دقیق از مهم‌ترین چالش‌های این حوزه کاری است.

ایجاد اشتغال پایدار زنان سرپرست خانوار دنبال می‌شود

انسیه خزعلی معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده اظهار کرد: طرح جامعی برای کسب و کار مبتنی بر ایجاد پایدار اشتغال با نگاه به خانواده تنظیم شده است، طی ۱۴ سفر استانی که با حضور ریاست جمهوری انجام شده، رسیدگی به زنان سرپرست خانوار در اولویت قرار گرفته است.

وی در مورد بیمه زنان سرپرست خانوار افزود: بیمه زنان سرپرست خانوار دارای بیش از سه فرزند و ایجاد اشتغال پایدار با نگاه خانواده محور برای زنان سرپرست خانوار در دستور کار قرار دارد.

معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده تاکید کرد: براساس این طرح ازدواج دهه شصتی‌ها و ارائه تسهیلات برای پیشگیری از خود سرپرستی این زنان در دستور کار قرار گرفته است، همچنین اشکالاتی در ارائه وام‌های خوداشتغالی ۵۰ میلیون تومانی وجود داشت که بعضاً افراد به سه ضامن نیاز داشتند، اما اکنون این وام‌ها به صورت قرض‌الحسنه و با یک ضامن ارائه می‌شود.

خزعلی تصریح کرد: در این میان با همکاری بانک مرکزی مقرر شده کارآفرینانی که زنان سرپرست خانوار را به کار می‌گیرند، بتوانند تسهیلات دریافت کنند؛ همچنین جذب اعتبار از دستگاه‌های دولتی و غیردولتی یکی دیگر از موضوعاتی است که در دستور کار قرار گرفته است.

کد خبر 551419

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.