جایزه بهترین معماری جهان به بیمارستان بنگلادشی رسید

«جایزه بین‌المللی ریبا ۲۰۲۱» برای بهترین ساختمان جهان، به بیمارستانی در بنگلادش با دیوارهای آجری و کانال‌های آبی زیگزاگ رسید.

به گزارش ایمنا، یک بیمارستان کوچک با دیوارهای آجری و کانال‌های آبی زیگزاگ واقع در حومه بنگلادش، جایزه بین‌المللی مؤسسه سلطنتی معماران انگلیسی (ریبا) را برد و بهترین ساختمان جهان نام گرفت.

بیمارستان فرندشیپ که با حداقل منابع ساخته شده است، برای رسیدن به این جایزه رقبایی چون یک گالری در برلین ساخته دیوید چیپرفیلد، معمار انگلیسی و یک پل برای عابرپیاده و دوچرخه‌سواران در دانمارک ساخته گروه معماری ویلکینسون ایر را شکست داد.

جایزه بهترین معماری جهان به بیمارستان بنگلادشی رسید

ساختمان برنده جایزه ریبا ۲۰۲۱، به گونه‌ای ساخته شده است که کانال‌های آبی زیگزاگ آن آب باران را در خود جمع کرده و به خنک کردن حیاط بیمارستان در طول ماه‌های گرم تابستان کمک می‌کنند. این کانال‌ها همچنین دپارتمان‌های بخش بستری و درمان سرپایی را نیز از هم جدا می‌کنند تا دیگر نیازی به دیوار جداکننده نباشد.

ساختمان این بیمارستان از روی هم قرار گرفتن آجرهای محلی ساخته شده است و در حیاط آن سازه‌هایی ساخته شده که با ستون محکم شده‌اند. این کریدورهای خارجی علاوه بر اینکه سایبانی برای بخش‌های داخلی و چتری برای باران هستند، تهویه بین ساختمان‌ها را تسهیل و نور را به داخل هدایت می‌کنند به این ترتیب در طول روز نیازی به استفاده از نور مصنوعی نیست. همچنین ساختمان‌های بیمارستان فرندشیپ با زاویه‌ای ساخته شده‌اند که از جهت وزش باد بهره ببرند به این معنا که بیشتر بخش‌های بیمارستان به جز سالن‌های جراحی و اتاق‌های زایمان به سیستم تهویه هم نیاز ندارد.

منبع: ایرنا

کد خبر 551380

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.