معمای شام؛ روایتی دیگر از حاج قاسم سلیمانی

داستان "رادیو تئاتر معمای شام" که شب گذشته اجرای خود در هنرستان هنرهای زیبای اصفهان به پایان رساند، روایت دختر مهمانداری است که زندگی خود را به سردار حاج قاسم سلیمانی مدیون است اما اطلاعات پرواز حاج قاسم از طریق پسری که به این دختر علاقه‌مند بود منتشر می‌شود.

به گزارش خبرنگار ایمنا، محتوای تئاتر، اندیشه و بیان و حرکت است که بخش اندیشه و بیان آن ریشه‌ای فرازمینی و معنوی دارد و باعث تعالی روح انسان به سوی کمال می‌شود. تئاتر یک ضرورت است، یک ضرورت اجتماعی که همواره بوده است و خواهد بود و نمی‌توان منکر آن شد. ضرورتی که همگان بر تأثیر شگرف آن بر اجتماع در ادوار مختلف اذعان دارند.

اگر علاقه‌مند به رادیو تئاتر باشیم و آن را دنبال کنیم، رادیو تئاتر معمای شام اثر محمد رادمهر برای ما آشنا است. رادیو تئاتر در دنیا تعاریف خاص خودش را دارد، چرا که یک مقوله بسیار جدی و محکم است. رادیو تئاتر تلفیقی از یک نمایش رادیویی و تئاتر است که به آن سبک‌های بصری اضافه می‌شود.

آنچه می‌خوانید مشروح گفت‌وگوی خبرنگار ایمنا با محمد رادمهر، کارگردان رادیو تئاتر معمای شام است.

رادیو تئاتر معمای شام چه داستانی دارد؟

داستان در مورد دختری است که زندگی خود را مدیون حاج قاسم سلیمانی است و اصالتاً اهل دمشق است. شغل او مهمانداری هواپیما است. این دختر عاشق یک پسر ایرانی می‌شود که او نیز در سوریه مشغول به کار بوده است. سپس پسر به نحوی از دختر اطلاعات مسافران بغداد را می‌گیرد که نام حاج قاسم سلیمانی در آن فهرست بوده است و آن را می‌فروشد و بابت فروختن اطلاعات، پول می‌گیرد. دختر بعد از متوجه شدن این موضوع بسیار ناراحت می‌شود و نهایتاً پسر او را به قتل می‌رساند.

سبک رادیو تئاتر معمای شام چگونه است؟

در واقع رادیو تئاتر تلفیقی از یک نمایش رادیویی و تئاتر است، یعنی اجرای زنده یک نمایش رادیویی که به آن سبک‌های بصری دراماتیک اضافه شده است.

معمای شام؛ روایتی دیگر از حاج قاسم سلیمانی

موضوع نمایش چیست و دلیل انتخاب عنوان "معمای شام" برای آن چیست؟

موضوع نمایش حاج قاسم سلیمانی است و چون اثر ژانر پلیسی جنایی دارد، معمای شام عنوان بهتری است.

چگونگی گرایش و تمایل برای ساخت چنین داستانی چیست؟

بنده فکر می‌کنم که حاج قاسم سلیمانی آنقدر ارزش دارد که انسان برای سلیمانی‌هایی که اکنون هم هستند بتواند نمایش‌هایی را تولید کند و این فرهنگ و مکتب سلیمانی را افزایش دهد.

معمای شام؛ روایتی دیگر از حاج قاسم سلیمانی

نقاط مثبت و ضعف این نمایش‌ها با سایر سبک‌ها چیست؟

حُسن رادیو تئاتر این است که مردم را به تخیل وا می‌دارد و از نظر شنیداری به دلیل کیفیت صدا و افکت‌هایی که وجود دارد بسیار بهتر از تئاتر است. به لحاظ بصری نیز مخاطب را درگیر می‌کند. از این نظر رادیو تئاتر برتری دارد.

رادیو تئاتر معمای شام در سومین جشنواره سراسری تئاتر سردار آسمانی چه افتخاراتی را به‌دست آورده است؟

رادیو تئاتر معمای شام در جشنواره سراسری تئاتر سردار آسمانی در بخش افکتوری، مسعود نصریان و بخش صدابرادری، علی جانثاری و در بخش بازیگری مرد، محمد رادمهر کاندید شد. همچنین لوح تقدیر و جایزه سوم کارگردانی را محمد رادمهر و لوح تقدیر و جایزه دوم نقش زن را زهرا هارونی و لوح تقدیر و جایزه دوم نویسندگی را مصطفی جعفری دریافت کردند.

ساخت رادیو تئاتر "معمای شام" از طراحی و ایده‌پردازی تا اجرای عموم چقدر زمان برده است؟

رادیو تئاتر معمای شام تقریباً ۱۰ روز زمان برد و در آن مدت تمرین کردیم تا آن را به صورت فایل صوتی درآوریم و بعد از قبولی در جشنواره حدود ۱۰ روز تمرین داشتیم و اکنون نیز اجرای عمومی داریم.

معمای شام؛ روایتی دیگر از حاج قاسم سلیمانی

از دیدگاه شما چه راهکاری برای بهتر شدن تئاتر اصفهان به خصوص بخش رادیویی و گسترش آن وجود دارد؟

به نظر من همه ارگان‌ها و مسئولان باید حمایت کنند تا این‌گونه نمایش‌های جدید و نوین تبلیغ شوند و خودشان را برای مردم ثابت کنند.

نقش سازمان‌های مرتبط با تئاتر برای ارتقای سطح تئاتر اصفهان چیست؟

حمایت سازمان‌ها قطعاً بسیار مؤثر خواهد بود، اما متأسفانه به دلیل کمبود آگاهی بعضی از دوستان و سلیقه‌ای بودن قضاوت آن‌ها، ما از این حمایت‌ها محروم شده‌ایم.

به گزارش ایمنا، آخرین اجرای رادیو تئاتر معمای شام، شب گذشته _پنجم بهمن‌ماه ۱۴۰۰_ در هنرستان هنرهای زیبا اصفهان اجرا شد.

کد خبر 551295

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.