اصفهان اسیر مازوت‌سوزی

یک دکترای شیمی‌آلی گفت: اصفهان اسیر مازوت‌سوزی شده است و اگر در رابطه با استفاده از این ماده تصمیم‌گیری نشود، تمام محیط‌زیست نابود می‌شود.

حمیدرضا یوسفی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، درخصوص مازوت‌سوزی اظهار کرد: مازوت، نوعی نفت کوره به شمار می‌آید که کیفیت پایین و ویسکوزیته بالایی دارد و در نیروگاه‌های حرارتی موارد مشابه آن استفاده می‌شود. پالایشگاه‌ها این فرآورده را با قیمت بسیار پایینی به صنایع می‌فروشند.

وی گفت: در گذشته آجرپزی‌ها بسیار خواهان مازوت‌ها بودند؛ ولی درحال‌حاضر با توجه به قوانین اعمال شده کارخانه‌های آجرپزی، مازوت‌سوزی را کاهش داده‌اند. صنایعی که نیاز به سوخت دارند وقتی قیمت مازوت را با بقیه سوخت‌ها مقایسه می‌کنند، به دلیل نبود قوانین سخت‌گیرانه به مازوت روی می‌آورند.

این دکترای شیمی آلی درباره راه‌های کاهش آلایندگی مازوت گفت: گوگرد ماده‌ای بسیار سمی است که از طریق سوختن مازوت وارد جو می‌شود. بهترین راه‌حل کاهش آلایندگی مازوت، قرار دادن فیلتر و تبدیل آن به اسید سولفوریک است. اصفهان اسیر مازوت‌سوزی شده است و اگر در رابطه با استفاده از این ماده تصمیم‌گیری نشود، تمام محیط‌زیست نابود می‌شود.

وی افزود: در هوای طبیعی ۱۱۸ عنصر وجود دارد که مردم زمان تنفس، تمام این عناصر را استنشاق می‌کنند و آسیب‌های جبران‌ناپذیری را برای آن‌ها به دنبال خواهد داشت.

یوسفی ادامه داد: مازوت انواع مختلفی دارد؛ هیدروکربن زیاد موجب سرطان می‌شود و می‌تواند در سلامت افراد تأثیرگذار باشد. افرادی که در پالایشگاه مشغول کار هستند در معرض بسیاری از بیماری‌های خطرناک بوده و به خاطر همین موضوع، هر چه این مازوت‌سوزی بیشتر شود، کارکنان این صنعت بیشتر تحت‌تأثیر آسیب‌های آن قرار می‌گیرند.

وی افزود: گازوئیل نسبت به بنزین و مازوت ساده‌تر در پالایشگاه‌ها تفکیک می‌شود. کشورهای اروپایی در تلاش هستند از منابع سوخت سبز استفاده کنند. تلاش‌ها در اروپا برای استفاده از بیودیزل در سالیان اخیر افزایش چشمگیری داشته است؛ ایران نیز باید از این تکنولوژی استفاده و آن را در برنامه توسعه خود قرار دهد. صنایعی که خود را به‌روز کرده، کمتر مازوت‌سوزی کنند، ماندگار خواهند شد.

این دکترای شیمی آلی گفت: تا زمانی که استفاده از مازوت کاهش پیدا کند، باید قوانینی اجرا شود تا هر چه سریع‌تر به مسیر کاهش مازوت نزدیک شویم.

کد خبر 551244

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.