نقش مازوت در بروز سرطان ریه

عضو هیئت علمی گروه ریه دانشگاه علوم پزشکی اصفهان گفت: وقوع سرطان‌هایی که قبلا تنها تهدیدکننده بروز آن‌ها، استعمال سیگار و دخانیات بود، درحال‌حاضر آلاینده‌ها نیز در بروز آن نقش دارند. یکی از آلاینده‌ها در بروز سرطان ریه، سوخت مازوت است.

اسدالله اسدیان در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، درخصوص تأثیر مازوت در شدت آلایندگی هوا و عوارض بلندمدت آن در سلامتی اظهار کرد: آلایندگی هوا با سوخت مازوت، عوارض درازمدتی هم دارد و ایجاد برونشیت مزمن و بروز انواع سرطان‌های دستگاه تنفسی و درگیری سیستم‌های دیگر بدن از مهم‌ترین این موارد است.

وی اضافه کرد: راه‌های تنفسی فوقانی از بینی شروع می‌شود و مطابق مطالعاتی که اخیراً در چند شهر بزرگ دنیا صورت گرفته، نشان داده شده که سرطان‌های بزرگ در اثر شدت آلایندگی هوا افزایش پیدا می‌کند که این موضوع بسیار نگران کننده است.

اسدیان تاکید کرد: در برخی گزارش‌ها که از ایران و از مرکز کلان‌شهر تهران ارائه کردند، دیده شده که وقوع سرطان‌هایی که قبلاً تنها تهدیدکننده بروز آن‌ها، استعمال سیگار و دخانیات بود، در حال حاضر توسط آلودگی هوا به شدت شیوع پیدا کرده است.

نقش مازوت در بروز سرطان ریه

وی تصریح کرد: یکی از آلاینده‌ها که در بروز سرطان ریه نقش دارد، سوخت مازوت است. اگر در جامعه هزینه‌هایی را که صرف درمان بیماری می‌شود، بتوانیم برای ایجاد و طراحی محیط‌زیست ایمن اختصاص دهیم، قطعاً جامعه سالم‌تری خواهیم داشت.

این عضو هیئت علمی گروه ریه دانشگاه علوم پزشکی اصفهان توصیه کرد: شهروندان برای کاهش خطر مسمومیت با مازوت، باید سعی کنند در موقع اوج آلودگی‌ها اگر کار ضروری ندارند بیشتر در خانه بمانند و از تردد در مراکز شهر و ترافیک به طور جدی خودداری کنند؛ همچنین از ماسک صورت برای جلوگیری از ابتلاء به اومیکرون و سرفه‌های شدید تنفسی ناشی از آلاینده‌های هوا استفاده کنند.

زنگ خطر آلایندها و بروز عوارض در ۱۰ سال آینده

اسدیان خاطرنشان کرد: سوخت مازوت در ابتلاء به سرطان ریه طی بلندمدت نقش اصلی را دارد. البته در بروز سرطان‌ها فاکتورهای متعددی از ژنتیک تا استعمال دخانیات مؤثر بوده ولی به وضوح مشخص است که تجمیع مواد مضر مانند سیگار، آلایندگی هوا و محیط آلوده در ریه انسان باعث بروز سرطان می‌شود.

این عضو هیئت علمی گروه ریه دانشگاه علوم پزشکی اصفهان گفت: زنگ خطر عوارض این آلایندگی و بروز سرطان، به طور یقین در آینده اتفاق می‌افتد و احتمال دارد بروز سرطان ریه طی ۱۰ سال آینده بروز پیدا کند که از عوارض درازمدت آلایندگی هوا است.

وی تصریح کرد: هر انسدادی که در ریه به وجود بیاید، می‌تواند خاستگاه ایجاد تومورهای سرطانی باشد؛ به طور یقین بروز تومورهای سرطانی نیز وابسته به علل متعددی است، اما استعمال دخانیات و آلودگی هوا در صدر ابتلای افراد جامعه به این نوع تومورهای سرطانی است.

سرفه یک مکانیزم دفاعی بدن است

این عضو هیئت علمی گروه ریه دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، تصریح کرد: برای کاهش سرفه‌ها و مسمومیت‌های ناشی از آلودگی هوا در این شرایط وارونگی هوا و مصرف سوخت مازوت در اصفهان، هم‌شهریان بدانند که سرفه یک مکانیزم دفاعی بدن است و ماند زنگ خطر و آژیر عمل می‌کند. از قدیم نیز گفته شده که سرفه پاسبان دستگاه تنفسی بدن است.

وی خاطرنشان کرد: اگر افراد در مکانی به دلیل آلایندگی هوا دچار سرفه شدند، باید سریع از محیط آلوده خارج شوند؛ اما در صورت بروز بیماری باید به پزشک مراجعه داشته باشند. سرفه‌های کوتاه مدت ناشی از آلودگی، ترک کردن محیط آلوده، مصرف مایعات و استفاده از ماسک بسیار ضروری است و شهروندان باید کمتر در معرض آلودگی هوا قرار بگیرند.

اسدیان اظهار کرد: در صورتی که بیماری شهروندان و سرفه‌ها در اثر آلودگی هوا طولانی شود، می‌تواند عوارض جدی را در سلامتی بدن به جا بگذارد. در حال حاضر موارد ابتلاء به اومیکرون نیز در استان در حال افزایش است، اما سرفه‌های متعدد می‌تواند ناشی از آلایندگی هوا باشد و کاهش مصرف سوخت‌های آلاینده‌ای مثل مازوت برعهده مسئولان است تا میزان آلایندگی هوا و بروز بیماری‌ها، کاهش پیدا کند.

کد خبر 551234

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.