جنگ روانی علیه مالیات از سرمایه‌داران

مهم‌ترین عناوین روزنامه‌های امروز _سه‌شنبه، پنجم بهمن‌ماه ۱۴۰۰_ را در ادامه می‌خوانید.

به گزارش ایمنا، مطبوعات و رسانه‌های آزاد و شفاف در هر جامعه‌ای از ارکان توسعه و دموکراسی محسوب می‌شود، لذا خبرگزاری ایمنا مرور بر بخشی از عناوین مطبوعات کشور را به صورت روزانه در دستور کار خود دارد.

روزنامه ایران در صفحه نخست امروز خود با تیتر «جنگ روانی علیه مالیات از سرمایه‌داران» به بررسی تبارشناسی مخالفان قانون مالیات بر عایدی سرمایه پرداخت و نوشت: دولت سیزدهم در نخستین لایحه پیشنهادی بودجه خود برای سال آینده، با نگاهی متفاوت به مالیات، سعی کرده است سهم این درآمد پایدار افزایش یابد. بر همین اساس در سال آینده ۸۰ درصد از درآمد بودجه عمومی از این محل است.

در همین راستا، علاوه بر تقویت پایه‌های مالیاتی جدیدی که درسال‌های گذشته تعریف شده، پایه‌های جدیدی نیز در لایحه بودجه افزوده شده است که به صورت عمده روی ثروتمندان متمرکز است. بخش عمده این پایه‌های مالیاتی در سرفصل مالیات بر ثروت جای گرفته است. از بیش از ۵۲۶ هزار میلیارد تومانی که درلایحه بودجه ۱۴۰۱ به مالیات‌ها اختصاص دارد، ۲۷.۷ هزار میلیارد تومان به مالیات بر ثروت اختصاص دارد. از این مبلغ مالیات درآمدهای اتفاقی ۲۵.۲ میلیارد تومان، مالیات بر واحدهای مسکونی گران‌قیمت ۷۰۷ میلیارد تومان، مالیات بر انواع خودروهای سواری و وانت‌های دو کابین گران‌قیمت پنج هزار میلیارد تومان و درآمد مالیاتی واحدهای مسکونی خالی از سکنه ۲ هزار میلیارد تومان پیش‌بینی شده است.

اخذ مالیات بر مبنای عایدی سرمایه یکی از پایه‌های مالیاتی با کارکرد تنظیم‌گری است که در اکثر کشورهای دنیا در حال حاضر اجرا و اخذ می‌شود. این نوع مالیات با تضعیف فعالیت‌های غیرمولد و کاهش انگیزه‌های سوداگرانه نقش مؤثری در تنظیم بازارهای مختلف از طریق اعمال مالیات بر دارایی‌های سرمایه‌ای نظیر طلا، ارز، خودرو و مسکن و… ایفا می‌کند.

کارشناسان اقتصادی معتقدند این پایه مالیاتی در کنار سایر ابزارهای مالیاتی می‌تواند هم از تلاطم‌های ویران‌کننده‌ای که گاه‌وبیگاه در اقتصاد تورمی ما فوران می‌کند بکاهد و هم با هدایت سرمایه‌ها به سمت بازارهای مولد، سمت عرضه را تقویت کرده و به افزایش رشد اقتصادی و کاهش تورم کمک کند. مالیات بر عایدی سرمایه همچنین می‌تواند از طریق فشار به فعالیت‌های دلالی و بازتوزیع درآمد در چهارچوب نظام مالیاتی و پرداخت‌های حمایتی، کاهش فاصله طبقاتی و گسترش عدالت را رقم بزند.

این پایه مالیاتی مؤثر سابقه‌ای به طول یک قرن دارد و در بیش از ۱۰۰ کشور پیاده شده، با این حال در کشورمان قانون مجزایی با این عنوان وجود ندارد و تنها در قوانین مالیاتی به آن اشاره است. CGT سال‌های زیادی مورد غفلت بود تا اینکه با پیگیری‌های کارشناسان، از سال ۹۷ به مطالبه عمومی تبدیل شد و موردتوجه مسئولان و نمایندگان مجلس قرار گرفت. در همین راستا طرح مالیات بر عایدی سرمایه در دوره‌ای در دستور کار دولت و در سال‌های اخیر نیز در کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در دستور کار قرار گرفته است.

با این حال لایحه CGT در دولت قبل سرنوشت غم‌انگیزی داشت. دولت تدبیر و امید گویا اهتمامی به این ابزار ضد سوداگری نداشت، تا جایی که مجلس خود پای کار آمد و طرحی برای آن دست و پا کرد و حتی کلیات آن را در خرداد ۹۹ تصویب کرد، اما نهایی نشد. در همین حال دولت از مجلس خواست دست نگه‌دارد و لایحه‌ای در این زمینه ارائه دهد. با این حال در لایحه بودجه با نگاهی متفاوت درآمدهای مالیاتی تدوین شده است.

کارشناسان پیش بینی می‌کنند با اجرای قانون مالیات بر عایدی سرمایه جیغ عده‌ای از ذی‌نفعان بلند خواهد شد و ممکن است ذی‌نفعان با ابزار رسانه‌ای علیه قانون اقدام کنند.

جنگ روانی علیه مالیات از سرمایه‌داران

روزنامه جوان در صفحه نخست امروز خود با تیتر «مذاکره مستقیم به شرط توافق خوب با تضمین بالا» به بررسی اظهارات وزیر امور خارجه پرداخت و نوشت: «مذاکرات فنی [در وین] در آینده‌ای نه چندان دور، به حد اشباع می‌رسد.» این کلیدی‌ترین نکته‌ای است که وزیر خارجه ایران دیروز از آن صحبت کرده و گفته که در چنین نقطه‌ای، طرف‌ها باید دست به یک تصمیم سیاسی بزنند. اگر ایران مطمئن شود که عاقبت این تصمیم سیاسی به یک «توافق خوب با تضمین بالا» ختم خواهد شد، از گفت‌وگوی مستقیم با آمریکا هم ابایی ندارد. مهم‌تر از همه اینکه، اخیراً خود امریکایی‌ها هم از کانال‌های مختلف برای مذاکره ابراز تمایل کرده‌اند.

مذاکرات در وین به مرحله‌ای کلیدی رسیده؛ این را چند روز است که هم منابع مطلع نزدیک به مذاکرات وین گفته‌اند و هم می‌شود از درخواست جدید آمریکایی‌ها برای تبادل زندانیان حدس زد. حرف‌های غروب دیروز امیر عبداللهیان، وزیر خارجه در نشست همسایگان ایران که خبرنگار «جوان» نیز در آن حضور داشت، این حدس و گمان را تقویت می‌کند. ظاهراً تیم مذاکره‌کننده ایرانی در حال رسیدن به این جمع‌بندی است که مذاکرات به مرحله‌ای رسیده که احتمالاً بتوان امکان رسیدن به یک «توافق خوب با تضمین بالا» را به آزمون گذاشت.

اگرچه در سیاست هیچ چیز قطعی نیست، ولی حسین امیر عبداللهیان می‌گوید که با نزدیک شدن به چنین مرحله‌ای، ممکن است ایران مسیر مذاکره مستقیم را هم یک بار دیگر بیازماید: «مذاکرات ما دارد به نقطه‌ای نزدیک می‌شود که مذاکرات فنی ما در آینده نه چندان دور به حد اشباع می‌رسد و ما باید تصمیم سیاسی بگیریم.» به گفته امیر عبداللهیان «طرف آمریکایی تاکنون به صورت Non paper پیشنهادات خودش را در موضوعات فنی به ایران ارائه کرده»، ولی همزمان «از طرق مختلف پیام‌هایی را به ما ارسال می‌کند که خواهان سطحی از مذاکرات مستقیم با جمهوری اسلامی ایران است.»

مشخص است که ایران سابقه خوبی از مذاکره کردن با آمریکایی‌ها ندارد و به گفته وزیر خارجه، طی حدود دو ماه مذاکره تیم جدید در وین هم مذاکره مستقیم انجام نشده: «این‌ها صحت ندارد»؛ ولی ممکن است یک بار دیگر هم، صادق بودن آمریکایی‌ها را آزمایش کند: «اگر در روند مذاکرات به مرحله‌ای برسیم که رسیدن به یک توافق خوب با تضمین بالا، لازمه‌اش این باشد که سطحی از گفتگو را با امریکایی‌ها داشته باشیم، این را در برنامه کاری که برای مذاکرات رفع تحریم‌ها خواهیم داشت، نادیده نخواهیم گرفت.»

جنگ روانی علیه مالیات از سرمایه‌داران

روزنامه کیهان در صفحه نخست امروز خود با تیتر «دومین شب ناامن دوبی و ابوظبی / اسرائیل در لیست انتظار» نوشت: اگر امارات تصور می‌کرد از سرگیری کشتار مردم یمن به قیمت ناامن شدن ابوظبی و دوبی تمام می‌شود هرگز سیاست‌های تجاوزکارانه خود علیه یمن را از سر نمی‌گرفت.

ریز کشور امارات که به یک «بنگاه اقتصادی» بیشتر شبیه است تا کشور، به دلیل محدودیت‌های مختلف توانایی مقابل با بحران‌های بزرگ را ندارد. این کشور صددرصد به سرمایه‌گذاری خارجی متکی است و بدون امنیت هیچ سرمایه‌گذاری حاضر به تداوم حضور در آن نخواهد بود. انصارالله یمن نیز این نکته را به درستی فهمیده و ابوظبی و دوبی را هفته گذشته مورد هدف قرارداد تا شاید مانع از ادامه تجاوزات این کشور کوچک به خاکش شود.

گویا این حمله شروع یک پروسه طولانی است چرا که بامداد دوشنبه بار دیگر امارات و عربستان هدف حملات موشکی و پهپادی انصارالله قرار گرفت. یحیی سریع: زیرساخت‌ها را زدیم «یحیی سریع» سخنگوی نیروهای مسلح یمن جزئیات عملیات بامداد دیروز در عمق عربستان و امارات را با عنوان «اعصار الیمن ۲» (طوفان یمن ۲) اعلام کرد: «پایگاه هوایی الظفره و اهداف حساس دیگر در ابوظبی با تعداد زیادی موشک بالستیک ذوالفقار هدف گرفته شد. اهداف حیاتی و مهم دیگری نیز در دوبی با پهپاد صماد سه مورد هدف قرار گرفتند.

تعدادی از پایگاه‌های نظامی در عمق عربستان نیز در منطقه شروره و مناطق دیگر با پهپادهای صماد یک و قاصف کی ۲ در هم کوبیده شد… مراکز حساس و حیاتی نیز در جازان و عسیر در جنوب سعودی با تعداد زیادی موشک‌های بالستیک هدف گرفته شد و اهداف این عملیات که با دقت بالا انجام شده، محقق شد.»

توقف حملات منوط به عملکرد امارات وی این را هم گفت که «نیروهای مسلح یمن بر آمادگی کامل خود برای افزایش عملیات در مرحله آینده تاکید می‌کنند. بار دیگر به شرکت‌های خارجی و سرمایه‌گذاران در کشور کوچک امارات توصیه می‌کنیم آن را ترک کنند زیرا دیگر ناامن شده است.

تا زمانی که تجاوز امارات به یمن و محاصره یمن ادامه داشته باشد این کشور مورد هدف قرار خواهد گرفت.» توقف پروازها در فرودگاه ابوظبی آژانس‌های ناوبری هوایی تأیید کرده که پس از حملات موشکی و پهپادی نیروهای یمنی پروازها در فرودگاه ابوظبی متوقف شده است.

با این حال ائتلاف سعودی طبق روال ترجیح داد با صدور بیانیه‌ای مدعی شود، پدافند هوایی سعودی با دو موشک بالستیک شلیک شده به سمت «ظهران» (جنوب) مقابله کرده و صرفاً ترکش‌های آن به منطقه صنعتی در ظهران اصابت کرده است.

جنگ روانی علیه مالیات از سرمایه‌داران

کد خبر 551077

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.