شکوفایی شهر در سایه محله‌محوری

مدیریت محله‌محور در شکوفایی ارائه خدمات به شهروندان و همکاری آن‌ها برای پیشبرد اهداف بسیار مهم، نقشی بسزا دارد و زمینه‌ساز مشارکت اجتماعی است. این مشارکت همراه با توزیع عادلانه امکانات در شهر تنها در سایه مفهوم توسعه محله‌ای و برنامه‌ریزی برای محلات عینیت خواهد یافت.

به گزارش خبرنگار ایمنا، امروزه اداره شهرها به موضوعی مهم برای مدیران شهری تبدیل شده و از مهم‌ترین مفاهیم در این زمینه، مشارکت اجتماعی و احساس تعلق محله‌ای شهروندان است. مدیران شهری سعی کردند تا به باورپذیرشدن این دو مفهوم در بین شهروندان بپردازند. در پروژه‌های محله‌محوری، به ارتقای سطح تعلق شهروندان نسبت‌به محله زندگی خود توجه ویژه‌ای می‌شود تا به ایجاد هویت محله کمک کند؛ در این صورت رضایت‌مندی اجتماعی شهروندان که رابطه محکمی با محله‌محوری دارد افزایش می‌یابد.

مدیریت محله‌محور در شکوفایی خدمات به شهروندان و همکاری آن‌ها برای پیشبرد اهداف بسیار مهم است. برای فراهم شدن زمینه‌های همکاری و مشارکت اجتماعی شهروندان رویکرد محله‌محور لازم است. مفاهیمی مانند برنامه‌ریزی، مشارکت جمعی و توزیع عادلانه امکانات تنها در سایه مفهوم توسعه محله‌ای و برنامه‌ریزی برای محلات شهری عینیت می‌یابد.

از اجتماع واحدهای همسایگی در شهرها که ویژگی‌های مشترکی از لحاظ کالبدی و غیرکالبدی از قبیل فرهنگ، اقتصاد و ساختار فکری محلات در شهر شکل می‌گیرد، شکل‌گیری و ساختار محلات مختص شهرهای جدید نیست. همچنین محلات ویژگی‌های منحصربه‌فرد خود را دارد و اگر بتوانیم محلات را خوانا کنیم، عملاً آن شهر ناپیدایی که داریم خوانا خواهد شد.

اگر بتوان ویژگی‌های از دست رفته محلات را بازیابی کرد، هویت را به محلات بازگردانده‌ایم؛ زیرا هویت افراد برگرفته از محلاتی است که در آن زندگی می‌کردند. البته این موضوع طی چند دهه اخیر هویت خود را از دست داده و در این راستا، برخی از هویت‌های شهری خود را نیز از دست داده‌ایم؛ بنابراین باید با هویت‌بخشی به محلات اعتبار دهیم.

لزوم شناسایی بخش غیرکالبدی محلات؛ رویکرد جدید مدیریت شهری

وحید مهدویان، معاون شهرسازی و معماری شهردار اصفهان درخصوص لزوم توجه به محله‌محوری، به خبرنگار ایمنا، می‌گوید: شهروندان باید از ویژگی‌های محلاتی که در آن زندگی می‌کنند، اطلاع کافی داشته باشند. در این راستا شناخت افراد معروفی که در محلات زندگی می‌کردند، ویژگی‌های فکری و تشکیل‌دهنده محله از جمله مواردی است که باید در اعتباربخشی به هویت محلات مورد توجه قرار گیرد؛ در این صورت شهروندان نیز با تعلق‌خاطر بیشتری به ارتقای کیفی محلات خود اهمیت خواهند داد و در این مسیر گام برمی‌دارند.

وی با بیان اینکه محلات از دو بخش کالبدی و غیرکالبدی تشکیل شده است، ادامه می‌دهد: در دوره‌های گذشته به رویکرد کالبدی محلات و تعریف پروژه‌های کلان در شهرها بیشتر توجه شده، اما در این دوره از مدیریت شهری به شناسایی بخش غیرکالبدی محلات و پروژه‌های محله‌محوری خواهیم پرداخت.

معاون شهرسازی و معماری شهردار اصفهان تاکید می‌کند: از پیوستگی پروژه‌های محله‌محوری و بازشناسی هویتی که محلات دارند، می‌توان تعریف جدیدی در محلات داشته باشیم؛ زیرا پیوستگی و هویت‌بخشی در محلات که از نظر کالبدی و غیرکالبدی به هویت‌بخشی شهر نیز کمک خواهد کرد، تأثیر زیادی در ابعاد فرهنگی و اجتماعی شهر دارد و رویکرد جدید مدیریت شهری، محله‌محوری و استفاده از این ظرفیت برای اداره بهتر شهر است.

وی نخستین گام برای اقدامات و تغییرات مؤثر در مدیریت شهری را شناخت و تحلیل دقیق مباحث مرتبط با موضوع می‌داند و تصریح می‌کند: در حوزه معاونت شهرسازی و معماری درخصوص محلات، اطلاعات کاملی را در سنوات گذشته به دست آوردیم که طی دوره جدید، تکمیل و مورد تحلیل قرار می‌گیرد و براساس شاخص‌ها و معیارهای متفاوت از نظر خدماتی که هر محله دارد، استانداردهایی که برای زندگی در آن محله لازم است و به طور کلی شاخص‌های کیفی و کمی محلات در حوزه شهرسازی و معماری به طور دقیق بررسی می‌شود.

تخصیص بودجه به پروژه‌های محله‌محور در سال آینده

مهدویان با بیان اینکه اطلاعات محلات از نظر کم‌برخورداری و برخورداری دسته‌بندی شده تا در صورت نیاز در حوزه سیاست‌گذاری به این موضوع ورود کنیم، خاطرنشان می‌کند: با توجه به اینکه مدیران شهری و اعضای شورای اسلامی شهر به ارتقای کیفی زندگی در شهر اصفهان و محلات اهمیت ویژه‌ای می‌دهند، ورود به موضوع محلات و طرح‌های محله‌محور براساس دسته‌بندی‌ها انجام خواهد گرفت تا بدانیم کدام محله کم‌برخوردار، برخوردار در حد مطلوب و بالاتر از حد مطلوب است.

وی ادامه می‌دهد: برای اجرای طرح‌های محله‌محور و اجرای سیاست‌گذاری‌ها، محلات کم‌برخوردار در اولویت قرار خواهد گرفت تا با اجرای طرح‌های محله‌محور بتوان شاهد ارتقای کیفیت در این محلات باشیم.

معاون شهرسازی و معماری شهردار اصفهان با اشاره به تخصیص بودجه به موضوع محله‌محوری، می‌افزاید: موضوع محله‌محوری در سال آینده بودجه خاصی خواهد داشت و علاوه بر اقدامات منطقه‌ای و شهری که در حال انجام است، محلات بودجه خاص خود را دارند و در هر منطقه، پروژه‌ها و بودجه محله‌محوری مشخص است.

وی تصریح می‌کند: طی سال‌های گذشته بودجه‌ای برای پروژه‌های محله‌محور نداشته‌ایم و تنها برای پروژه‌های منطقه‌ای و شهری بودجه مشخص می‌شده، اما امسال توجه شورا و شهرداری بر موضوع محله‌محوری بسیار پررنگ شده است. بر این اساس، میز محلات با حضور شهردار، مشاور شهردار در حوزه محلات و معاونان شهردار تشکیل شده است تا تحلیل‌ها و بررسی‌های لازم درخصوص پروژه‌های محله‌محور انجام شود.

مهدویان با تاکید بر اینکه با توجه به اهمیت موضوع محله‌محوری چهار میز محلات، هوشمندی، اقتصادی و فرهنگ در شهرداری اصفهان تعریف شده و شهردار در این میزها شرکت می‌کند تا موارد و موضوعات مرتبط به صورت هفتگی رصد شود، می‌گوید: مسئولان ذی‌ربط موظف هستند برنامه‌های خود و سیاست‌های کلان شهرداری را در چارچوب سیاست‌های ارائه شده در این میزها، مطرح کنند.

وی اظهار می‌کند: در سال جاری برای محلات کم‌برخوردار، اصلاح بودجه‌ای را از بودجه سال جاری انجام دادیم و بر این اساس پروژه‌هایی تعریف و وارد مرحله اجرایی شد که از جمله آن می‌توان به پروژه‌های اجرا شده در محله‌های حصه و قائمیه اشاره کرد. البته امسال اقدامات محله‌محوری را آغاز کردیم تا در سال آینده با ادامه و تقویت سایر پروژه‌های مربوط به آن شاهد پیشرفت اقدامات باشیم.

سند بازآفرینی؛ زمینه‌ساز بهبود و ارتقای کیفیت زندگی در محلات و شهر اصفهان

معاون شهرسازی و معماری شهردار اصفهان با بیان اینکه درصدد هستیم براساس پروژه‌های مشخص شده در سند بازآفرینی که برای محلات تهیه شده، بتوانیم پروژه‌ها را در سال‌جاری آغاز کنیم، می‌افزاید: سیاست‌ها در حوزه شهرسازی، معماری و شهرداری این است که تمام محلات دارای سند بازآفرینی برای بررسی موضوعاتی مانند ابعاد کالبدی، دسترسی‌ها، نمای ساختمان‌ها، ساماندهی ترافیکی محله‌ها، بازگشایی گلوگاه‌ها، جمع‌آوری زباله، روشنایی محلات و مسائل فرهنگی و اجتماعی باشد تا بتوان با هم‌افزایی و ترکیب مسائل کالبدی و غیرکالبدی در آینده شاهد بهبود و ارتقای کیفیت زندگی در محلات و شهر اصفهان باشیم.

وی تاکید می‌کند: سند بازآفرینی محلات توسط تیم مستقر در محلات و براساس ارتباطی که این گروه با شهروندان در محلات دارد، تهیه و سعی شده به تمام ابعاد و مشکلات محلات توجه شود؛ زیرا هر محله مشکلات و مسائل مربوط به خود را دارد و نمی‌توان نسخه‌ای مشابه برای تمام محلات پیچید. بنابراین باید برای هر محله با توجه به معضلات و چالش‌های آن برنامه‌ریزی‌های دقیق انجام شود تا به نتایج مؤثری در جهت رفع مشکلات دست یابیم.

مهدویان با بیان اینکه در سیاست‌گذاری‌های قبلی یک نسخه برای تمام شهر پیچیده می‌شد، می‌گوید: در سیاست‌گذاری‌های گذشته در یک پروژه تمام ایستگاه‌های اتوبوس شهر تغییر می‌کرد، اما در حال حاضر به طور ویژه به نیازهای محلات توجه می‌شود و براساس چالش‌های هر محله برای رفع آن پروژه‌هایی تعریف و خدمات ارائه می‌شود.

وی ادامه می‌دهد: در سیاست‌گذاری‌های جدید، تمام شهر به طور متوازن از توسعه خدمات و طرح‌ها و ساماندهی بهره‌مند خواهد شد تا شهروندان در محلات به حداقل‌های زندگی دسترسی داشته باشند و در شهر اصفهان شاهد بهره‌مندی برابر از خدمات باشیم و اختلاف طبقاتی را به حداقل ممکن برسانیم.

کد خبر 550874

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.