افتتاح نمایشگاه خوشنویسی اساتید انجمن خوشنویسان اصفهان

نمایشگاه خوشنویسی آثار اساتید و مدرسان انجمن خوشنویسان اصفهان در نگارستان امام خمینی(ره) با حضور اساتید و پیشکسوتان این حوزه افتتاح شد.

به گزارش ایمنا و به نقل از روابط عمومی مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی (ره)، مهدی بنکدار مدیر مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی (ره) ضمن گرامی‌داشت ولادت حضرت زهرا (س) و زادروز بنیان‌گذار انقلاب اسلامی ایران امام خمینی (ره) در تشریح سوره کوثر در قرآن کریم، اظهار کرد: در رابطه با سوره‌ای که همه ما از کودکی با آن آشنا هستیم که کوچک‌ترین سوره قرآن کریم است، باید گفت که این سوره در شأن حضرت زهرا (س) نازل شده است که شیعه و سنی نسبت به این موضوع اتفاق نظر دارند.

وی با اشاره به منحصربه‌فرد بودن سوره کوثر افزود: الفاظی که در این سوره آمده در هیچ کجای قرآن تکرار نشده است؛ خداوند در اول این سوره با جمله "انا اعطیناک‌الکوثر" به پیامبر (ص) نسبت به اعطا کردن وجود حضرت زهرا (س) به او از طرف خودش تاکید می‌کند.

مدیر مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی (س) ادامه داد: در ادبیات عرب، «اعطا» به معنای بخشیدن و فضل است که الفاظ مختلفی دارد، اما «اعطیناک» به معنای بخشیدن همراه با تکریم و بزرگداشت است که خداوند تاکید می‌کند این خیرکثیر را خودش به پیامبر اعطا می‌کند. در شأن نزول این آیه آمده که پیامبر اکرم (ص) هنگامی که ابراهیم فرزندش را از دست داد، همه به او گفتند که ادامه نسل وی خاتمه یافته است اما خداوند با عطا کردن وجود مقدس حضرت زهرا (س) به حبیب خود، به ایشان دلداری می‌دهد.

وی با اشاره به مصادف شدن ولادت حضرت زهرا (س) و امام خمینی (ره)، خاطرنشان کرد: امام خمینی (ره) فرزند حضرت زهرا (س) هستند، هم از لحاظ نسبی و هم معنوی. این مادر و فرزند با یکدیگر نقاط اشتراکی دارند. شخصیت حضرت زهرا (س) شخصیتی جامع‌الاطراف است، اما به طور معمول مناسبات ما نسبت به این شخصیت والا، تنها به برگزاری مراسم بزرگداشت وفات و ولادت ایشان محدود شده است؛ در حالی که حضرت زهرا (س) در عرصه‌های مختلف سیاسی، اجتماعی، تربیتی، مردم‌داری و سایر عرصه‌ها شاخص هستند.

افتتاح نمایشگاه خوشنویسی اساتید انجمن خوشنویسان اصفهان

بنکدار با بیان آنکه حضرت زهرا (س) در زمان حیاتشان جلسات علمی برگزار می‌کردند لذا «محدثه» لقب گرفتند و به مباحث سیاسی زمان خود به طور ویژه ورود داشته‌اند، ادامه داد: خطبه‌ای که ایشان در کمال فصاحت و بلاغت پس از فجایعی که در خانه ایشان پیش آمد، در مسجد مدینه در دفاع از حریم ولایت و امام علی (ع) قرائت کردند، نشان از عظمت و احاطه ایشان در شناخت و معرفت الهی دارد. به همین گونه امام خمینی (ره) همچون مادر خود شخصیت جامع‌الاطرافی داشتند که بر همه ابعاد زمان خود در عرصه‌های مختلفی چون علم، عرفان، فلسفه، فرهنگ، سیاست اخلاق و سایر موارد اشراف ویژه‌ای داشتند.

وی بیان کرد: من در عرصه هنر خوشنویسی دستی نداشته‌ام؛ اما هنرمندان این عرصه را بسیار دوست دارم. هنر کتابت و خوشنویسی از نظر ماهیت، ویژگی ورود انحراف به خود را ندارد چراکه خیلی خالص است و از زمان شکل‌گیری آن در زمان کتابت وحی توسط امیرالمومنین (ع) تاکنون ادامه داشته است. چنین خلوصی در سایر هنرها کمتر دیده شده است، به طور مثال در عرصه شعر گاهی شاهد هجو و هزل‌گویی هستیم اما در عرصه خط تاکنون ندیده‌ایم که کسی مطالب و موضوعات غیراخلاقی را به رشته تحریر با خوشنویسی درآورد.

مدیر مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی (ره) خاطرنشان کرد: ارتباط میان هنرمند خوشنویسی و متون خوشنویسی، ارتباط دوسویه است چراکه برخلاف هنرهای دیگر که هنرمند اثر هنری را خلق می‌کند، به خاطر انسی که خوشنویس با متون دینی دارد این ارتباط به صورت دوطرفه برقرار می‌شود؛ بنابراین هنرمندان این عرصه به موجب آنکه به طور دائمی با مطالبی از جنس کلام وحی، روایات اهل بیت و شعرهای کهن اخلاقی و عرفانی شعرای برجسته ایرانی در انس و تعامل هستند، فاضلانی هستند که گاهی کم از روحانیت وارسته ندارند.

وی با بیان آنکه خداوند به هنرمند خطاط، موهبت و نعمت عطا کرده است، تصریح کرد: با همه فضیلت‌ها و ریشه‌ای که این هنر دارد، متأسفانه در سطح جامعه رویکرد و اقبال در عرصه جوانان به این هنر کم است؛ زیرا این هنر به تمرکز و خلوت نیاز دارد که این روزها جوانان و نوجوانان به موجب رشد تکنولوژی، لحظه‌ای تنها نیستند. همچنین دشمن در عرصه جنگ نرم با رسانه، تمام وقت نسل جوان را پر کرده است و هنری که به خلوت و تأمل نیاز دارد کمتر در جوانان امروز دیده می‌شود.

افتتاح نمایشگاه خوشنویسی اساتید انجمن خوشنویسان اصفهان

ضرورت طرح جامع برای جذب نسل جوان به خوشنویسی

بنکدار افزود: از انجمن خوشنویسان درخواست دارم که با هم‌فکری بتوانیم طرح جامعی برای جذب جوانان و نوجوانان ایجاد کنیم و در پی هم‌افزایی و هر آنچه که از دست ما بر بیاید نسل جدید را در عرصه رسانه و فضای مجازی با این هنر پیوند زنیم چراکه اگر جوانان با این هنر عجین شوند به نوعی خود را بیمه کرده‌اند.

وی با بیان آنکه اگر نوجوانان و جوانان به هنر خطاطی علاقه‌مند شود بسیاری از بزهکاری‌ها و فرهنگ‌های نامناسب از میان می‌روند، گفت: خیلی خوب است که ابتکار این طرح جامع با اصفهان باشد و وظیفه ما در مؤسسه نشر و حفظ آثار امام خمینی (ره) آن است که از هر هنری که انسان را به کمالات و مقام انسان کامل نزدیک می‌کند حمایت کنیم.

افتتاح نمایشگاه خوشنویسی اساتید انجمن خوشنویسان اصفهان

اصفهان باید مرکز خوشنویسی جهان اسلام شود

در ادامه علی فرزانه، رئیس انجمن خوشنویسان اصفهان، ضمن تبریک ولادت حضرت زهرا (س) و گرامی‌داشت روز مادر و تبریک زادروز امام خمینی (ره) اظهار کرد: امروز با توجه به اینکه در بطن جامعه خوشنویسی استان و کشور قرار دارم و از اوضاع خوشنویسی در سطح کشور آگاهم، شایسته است با افتخار بگویم که انجمن خوشنویسان استان اصفهان جایگاه بلند و قابل قبولی در کشور دارد و وجود اساتید مجرب چه از لحاظ کیفی و کمی، شهر اصفهان را در مرتبه و پایگاهی شایان توجه در حوزه خط و خوشنویسی قرار داده است.

وی افزود: این ظرفیت گران‌بها حاصل سال‌ها تمرین، ممارست و عشق‌ورزی است. علی شریعتی گفته است که میان سه مقوله هنر، مذهب و عرفان ارتباط تنگاتنگی وجود دارد و همگی از یک جنس هستند؛ چراکه همگی این موارد یک نگاه درون‌گرا و معرفتی عمیق خودشناسی به انسان می‌دهد و اگر در احادیث و دین اسلامی بررسی کنیم متوجه می‌شویم که هنر خطاطی جایگاه ویژه‌ای در اسلام دارد.

رئیس انجمن خوشنویسان اصفهان با بیان آنکه هنر خوشنویسی تنها یک هنر نیست، ادامه داد: این هنر جنبه‌های درمانی نیز دارد که پس از تحقیقات مبسوطی که به همراه اساتید روان‌شناسی دانشگاه انجام داده‌ام، دریافتیم که هنر خطاطی نقش ویژه‌ای در حل مشکلات روحی و روانی دارد. اکنون در اصفهان و در کشور همه اذعان دارند که اصفهان به قطب هنری کشور تبدیل شده است.

وی با بیان آنکه در آینده خبرهای خوشی در حوزه خوشنویسی در راه است، خاطرنشان کرد: می‌خواستند انجمن خوشنویسیِ ما را بگیرند و به سفره‌خانه تبدیل کنند، اما کار به گونه‌ای پیش رفت که اکنون حتی آن را کرایه هم نمی‌دهیم؛ زیرا این انجمن به نام مرحوم فضایلی ثبت شده است. باید بدانیم که ما در حق بزرگان این عرصه کوتاهی کردیم و همچنان نتوانستیم موزه‌ای از هنرهای خطاطی اساتیدی چون فضایلی و معین را راه‌اندازی کنیم.

فرزانه افزود: امروز ما با توجه به اساتید مجرب در سطح کمی و کیفی که در حوزه خوشنویسی در کشور داریم، می‌توانیم اصفهان را به پایگاه اصلی ارزشمند این عرصه تبدیل کنیم؛ چراکه حاصل ریاضت فعالان این هنر است. آن قدر اصفهان بزرگ است و هنرمندان گوناگون در بخش‌های مختلف دارد که در هر محله‌ای که گام بگذاریم، هنرمندان زیادی را به چشم می‌بینیم و ضروری است که از این فرصت بهره بریم و اصفهان زیبا را با نگاهی مسئولانه و هنرمندانه به مرکز خوشنویسی جهان اسلام تبدیل کنیم.

وی با بیان آنکه باید قبول کنیم که در حق اصفهان کم‌لطفی کرده‌ایم، زیرا فرهنگ و هنر ما ظرفیت جهانی شدن دارد، گفت: یکی از خوشنویسان تُرک به من گفت که ما نشستیم تا اصفهان درخصوص خوشنویسی در جهان کاری کند، چراکه خوشنویسی حول قلم میرعماد، واله و اساتید برجسته دیگر در اصفهان می‌گردد. همیشه گفته‌ام که نگارستان حضرت امام خمینی (ره) مأمنی برای هنرمندان بوده که روی خوش به هنرمندان نشان می‌دهد.

رئیس انجمن خوشنویسان اصفهان خاطرنشان کرد: در شرایطی که مردم به موجب وضعیت کشور دچار استرسی و نگرانی روحی و روانی شده‌اند، گاهی می‌توان تنها با یک لبخند بسیاری از مشکلات را حل کرد. پای کار برنامه‌های انجمن خوشنویسان اصفهان ایستاده‌ام و امیدوارم در دولت جدید بتوانیم از طریق تعامل هنر خوشنویسی را به جایگاه اصلی خود برسانیم.

وی درباره اشراف امام خمینی (ره) به حوزه موسیقی گفت: یکی از کارهای بزرگ حضرت امام (ره) این بود که بستر موسیقی را بسط دادند و برای موسیقی سنتی ما جایگاه ویژه‌ای قائل شدند و در رابطه با موسیقی گونه‌ای فتوا دادند که اکنون پیشرفتی که در حوزه موسیقی سنتی و مقامی داریم مدیون فتواهای حضرت امام (ره) است.

افتتاح نمایشگاه خوشنویسی اساتید انجمن خوشنویسان اصفهان

آرزوی تعامل و حل مشکلات هنر خوشنویسی

غلامرضا وکیلی، عضو شورای انجمن خوشنویسان اصفهان اظهار کرد: حدود ۴۰ سال است که عضو شورای انجمن خوشنویسان اصفهان هستم و کاری جز تعلیم در عرصه خوشنویسی که عاشق آن بوده‌ام، انجام نداده‌ام. در دانشگاه هنر نیز هنر خطاطی را آموزش داده‌ام؛ اما بازهم اگر بخواهم میان این دو انتخاب کنم، انجمن خوشنویسان انتخاب من خواهد بود.

وی افزود: فکر می‌کنم به واسطه تلاش اساتید و مدرسان عرصه خوشنویسی، هیچ دوره‌ای نتیجه‌بخش‌تر از این دوره نداشته‌ایم و باید دانست که هیچ چیز مگر با تعامل، دوستی و خواستن شکل نمی‌گیرد.

عضو شورای انجمن خوشنویسان اصفهان خاطرنشان کرد: آرزو می‌کردیم روزی در کنار هم بنشینیم و مشکلات خود را مطرح و رودررو صحبت کنیم. امیدواریم با تعامل و همدلی سعی کنیم انجمنی را که پس از مدت‌ها به اینجا رسیده است، حفظ کنیم.

افتتاح نمایشگاه خوشنویسی اساتید انجمن خوشنویسان اصفهان

انسجام، حلقه مفقوده حل مشکلات انجمن خوشنویسان

عبدالحمید سیاوش، استاد پیشکسوت عرصه خوشنویسی اظهار کرد: در ۵۰ سالی که به هنر خطاطی پرداخته‌ام شاهد بودم که هرگاه میان هنرمندان این عرصه انسجام وجود داشت مسیر خوب و شرایط مناسبی را طی کردیم، اما هرگاه تعامل و یک‌صدایی میان ما از بین رفت شرایط نیز بد شد.

وی افزود: چه پیش از انقلاب و چه بعد از انقلاب هنگامی که وزارت فرهنگ و ارشاد خوب عمل کرد و انسجام وجود داشت، انجمن خوشنویسان فصل‌نامه‌ها و برنامه‌های ویژه خود را به صورت منظم منتشر و اجرا می‌کرد، اما زمانی که تفرقه ایجاد می‌شد همه چیز متلاطم و دگرگون می‌شد. شنیده‌ام وضعیت اصفهان در حوزه خوشنویسی خوب شده است که امیدوارم با همدلی تداوم داشته باشد.

به گزارش ایمنا، علاقه‌مندان برای بازدید از نمایشگاه اساتید انجمن خوشنویسان اصفهان می‌توانند تا ۱۶ بهمن‌ماه همه روزه به‌جز روزهای پنج‌شنبه و جمعه از ساعت ۸ تا ۱۴ و ۱۶ تا ۱۸ به نگارستان امام خمینی (ره)، واقع در بلوار فیض، پل خواجو مراجعه کنند.

کد خبر 550724

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.