درگاه ملی مجوزهای کشور به پنجره واحد صدور مجوزها تبدیل شود

سخنگوی کمیسیون اصل نود مجلس شورای اسلامی بر لزوم طرح چند مرحله‌ای به منظور تبدیل تدریجی درگاه ملی مجوزهای کشور به پنجره واحد صدور مجوزها تاکید کرد.

علی خضریان در گفت و گو با خبرنگار ایمنا، در خصوص اجرا نشدن سامانه G۴B و تحقق نیافتن اهداف مدنظر آن، اظهار کرد: تبدیل درگاه ملی مجوزهای کشور (G۴B.ir) به پنجره واحد صدور مجوزهای کشور، علی‌رغم تأکیدات و زیرساخت‌های قانونی موجود، تاکنون فراهم نشده است که می‌توان در خصوص اجرا نشدن این قانون بعد از گذشت یک سال، به دلایل عدیده‌ای اشاره کرد.

وی افزود: به عنوان یکی از دلایل عمده این موضوع که بیشتر در دولت دوازدهم فراگیر بود، می‌توان به اختلافات بین دستگاهی و نبود همکاری بین نهادهای مختلف با متولی اصلی این درگاه یعنی وزارت اقتصاد اشاره کرد. صدور مجوز، در حقیقت نوعی قدرت و حاکمیت را برای مراجع صدور به همراه دارد، از این رو مقاومت در برابر کاهش قدرت را می‌توان به عنوان اصلی‌ترین انگیزه این مراجع برای مخالفت با درگاه ملی مجوزهای کشور برشمرد.

نماینده تهران در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: علی‌رغم اینکه موضوع نبود همکاری بین دستگاه‌ها با نهاد متولی تا حدودی در دولت فعلی برطرف شده است و طبق شنیده‌ها، وزارتخانه‌های صمت و تعاون، کار و رفاه اجتماعی موافقت اولیه خود را با صدور مجوزهای مربوطه از طریق درگاه مذکور اعلام کرده‌اند؛ اما هنوز هم گام عملی در این خصوص برداشته نشده و همچنان گروهی از مسئولان در همین وزارتخانه‌ها ضمن مخالفت با این موضوع، در این مسیر سنگ‌اندازی می‌کنند.

خضریان در ادامه با بیان اینکه شرایط اخذ هر مجوز هم کاملاً شفاف نیست، افزود: هر لحظه امکان دارد تا با بخشنامه یکی از این مراجع، رویه اعطای هر مجوز تغییر کند، بنابراین صدور آنها از طریق پنجره واحد ابتدا نیازمند بررسی، تدقیق و شفاف شدن فرآیند صدور در هیئت مقررات‌زدایی و بهبود محیط کسب‌‎وکار، به عنوان متولی اصلی و قانونی این موضوع، است.

وی با بیان اینکه اطلاعات موجود در درگاه ملی مجوزهای کشور، کسب و کار محور نیست، گفت: همین موضوع نیز سبب سردرگمی کاربران در ارائه درخواست می‌شود به این معنی که کاربر در زمان مراجعه به درگاه ملی مجوزهای کشور، قصد ارائه درخواست مجوز برای راه‌اندازی کسب‌وکار خاصی را دارد؛ اما در این درگاه با انبوهی از مجوزهای مستقل روبه‌رو می‌شود و نمی‌داند چه مسیری پیش‌روی وی قرار دارد.

خضریان اضافه کرد: پیچیدگی نظام استعلامات درون سازمانی و بین سازمانی، کاغذی بودن بخشی از فرآیندهای درون سازمانی و فقدان نظام ارجاع بین دستگاهی، همگی دست به دست هم داده تا این هدف حداقل در زمان حاضر، به طور کامل محقق نشود.

وی گفت: با توجه به تمام ملاحظات، پیشنهاد می‌شود که در حال حاضر ضمن اولویت‌بندی، طرحی چند مرحله‌ای به منظور تبدیل تدریجی درگاه ملی مجوزهای کشور به پنجره واحد صدور مجوزها آماده شود.

خضریان افزود: گام‌های عملیاتی برای ایجاد پنجره واحد صدور مجوزها به ترتیب اولویت شامل بازتنظیم اطلاعات موجود در درگاه G۴B به صورت کسب‌وکار محور، تفکیک مجوزهای تأیید محور توسط هیئت مقررات‌زدایی و هیئت وزیران، تدقیق و شفاف‌سازی فرآیند اخذ مجوزهای تاییدمحور کسب‌وکارها به ترتیب اولویت در هیئت مقررات‌زدایی و بهبود محیط کسب‌وکار، اطلاع‌رسانی عمومی شرایط و ضوابط مصوب و طراحی درگاه ملی مجوزهای کشور بر مبنای ضوابط مذکور، الکترونیکی کردن فرآیند ثبت درخواست، ارجاع به مرجع صدور مجوز اصلی و صدور مجوز در ظرف زمانی توافق شده، توسط درگاه به ترتیب اولویت تعیین شده یا دستگاه‌های داوطلب و تعمیم اولویت به کسب‌وکارهای جدید و راه‌اندازی فرآیند ثبت و صدور الکترونیکی مجوز با محوریت آن‌ها پیشنهاد می‌شود.

کد خبر 550219

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.