فرصت‌ها و تهدیدهای اصفهان در حوزه مدیریت شهری

اجلاس رؤسای شوراهای اسلامی شهرستان‌های استان اصفهان با موضوع «فرصت‌ها و تهدیدهای استان در حوزه مدیریت شهری و روستایی و نقش شوراها در ایجاد توسعه پایدار» در محل نمایشگاه بین‌المللی اصفهان برگزار شد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، مجید نادرالاصلی، رئیس کمیسیون ویژه آب و مناطق کم برخوردار شورای اسلامی شهر اصفهان در این اجلاس ضمن تبریک ولادت حضرت زهرا (س) و امام خمینی (ره)، اظهار کرد: برگزاری این اجلاس در نوع خود کم‌نظیر است؛ در این اجلاس از رؤسای شوراهای شهرستان‌های استان و نمایندگان شوراها در شهرستان‌های استان دعوت کردیم تا با تعامل یکدیگر مسائل و چالش‌هایی که اصفهان به آن مبتلا شده را بررسی و برطرف کنیم.

وی تصریح کرد: باید در کشور حرکت فکری ایجاد کنیم و به همین منظور نخستین جلسه را با حضور اعضای شوراهای شهرستان‌ها برگزار کردیم.

رئیس کمیسیون ویژه آب و مناطق کم برخوردار شورای اسلامی شهر اصفهان با تاکید بر اینکه ظرفیت لازم برای رصد و حل مشکلات استان را داریم، گفت: باید بتوانیم کمکی برای نظام اجرایی استان باشیم و اقدامات عملیاتی را نیز انجام دهیم.

نادرالاصلی با تاکید بر اینکه در این اجلاس مسئله استان مطرح است و هیچ تقدم و تاخری بر شهر و شهرستان‌ها مطرح نیست، گفت: بنده وظیفه داشتم این اجتماع بسیار مهم را شکل دهم همانگونه که جلسه رؤسای شورای اسلامی روستاها را برگزار کردیم.

وی با اشاره به وضعیت گردشگری در کشور، خاطرنشان کرد: بهترین فرصت‌ها در حوزه گردشگری استان را به چالش تبدیل کرده‌ایم و به دلیل شیوع کرونا یا کم بینی‌ها نتوانستیم از این ظرفیت مهم استفاده کنیم.

رئیس کمیسیون ویژه آب و مناطق کم برخوردار شورای اسلامی شهر اصفهان تاکید کرد: بافت‌های تاریخی استان زبانزد دنیا است و در حالی که از این بافت‌ها می‌توان در راستای تقویت گردشگری بهره گرفت، به آن کم توجهی شده است.

وی با بیان اینکه درباره اصفهان قائل به موضوع بومی و غیر بومی نیستم، ادامه داد: در مسئله اشتغال، استان دارای ظرفیت‌هایی است که مغفول مانده که در این راستا باید به شهر فروشی و تراکم فروشی دست در جیب مردم کردن دید معکوس داشته باشیم.

نادرالاصلی با بیان اینکه تمام استان درگیر مشکل آب است، افزود: آلایندگی‌های محیطی می‌تواند عاملی برای نباریدن باران باشد، البته به دلیل همین مشکل با فرونشست روبرو هستیم که این معضل تنها مختص مرکز استان نیست.

وی با تاکید بر اینکه همه استان گرفتار داستان کم برخورداری است، تصریح کرد: شوراهای شهر و روستا ظرفیت‌های خوبی برای ایجاد اشتغال دارد و هر روستا را می‌توان پایگاهی برای ایجاد یک حرفه قرار داد.

در تصمیم‌گیری‌ها آینده‌نگر باشیم

سید رضا مرتضوی، استاندار اصفهان گفت: دایره فعالیت‌های شوراهای اسلامی گسترده است و اگر به جایگاه حقوقی آن نگاه کنیم نقش ویژه ای که شوراها در توسعه پایدار ایفا می‌کنند، روشن می‌شود.

وی افزود: بهره‌مندی از ظرفیت نخبگان و مشورت با آنها و جلب نظر آحاد مردم می‌تواند ما را در تصمیم‌گیری های درست و بلند مدت یاری کند.

استاندار اصفهان با بیان اینکه باید تلاش کنیم ابزار لازم برای تصمیم‌گیری‌های درست شوراها فراهم شود، ادامه داد: هر چه از تصمیم‌گیری‌های طولانی و بادوام فاصله بگیریم اعتماد عمومی خدشه دار و آسیب می‌بیند؛ گاهی با تصمیم‌هایمان آنچنان در حوزه عمرانی غرق می‌شویم که دیگر بخش‌ها را فراموش می‌کنیم و با کارهای موازی به بخش‌های دیگر آسیب می‌زنیم.

وی با بیان اینکه در برنامه‌ریزی ها باید به مؤلفه‌های اسلامی- ایرانی که هویت فکری ما را شامل می‌شود، توجه کنیم، گفت: در مناطق مختلف استان باید نمادهای هویتی ایرانی اسلامی تجلی پیدا کند.

مرتضوی خاطرنشان کرد: با اقداماتی که انجام می‌دهیم اعتماد عمومی را به سمت حاکمیت جلب کنیم، زیرا حسن رفتار و سلوک ما با مردم بسیار اهمیت دارد؛ در این راستا باید وقت مقتضی برای دیدار با مردم و شنیدن صداهای آنها قرار دهیم و به بزرگان اعم از مشاهیر، اساتید حوزه و دانشگاه احترام بگذاریم.

وی شهدا به ویژه شهدای شاخص را یکی از مؤلفه هویتی مهم دانست و افزود: متأسفانه در تقویت هویت‌های ارتباطی بین نسلی خوب کار نکردیم.

استاندار اصفهان با اشاره به اینکه توجه به عدالت را در برنامه‌ریزی‌ها مورد توجه قرار دهیم، گفت: جهت‌گیری ما در تصمیم‌گیری‌ها و انجام مأموریت باید از نقاط کم برخوردار به سمت نقاط برخوردار باشد و به کسانی که نمی‌توانند از حقوق خودشان دفاع کنند بیشتر توجه کنیم.

وی خاطرنشان کرد: در تصمیم گیری ها باید هویت بخشی به سیما و منظر شهری و روستایی مورد توجه قرار گیرد، البته در این نوع اقدامات باید مؤلفه‌های ایرانی اسلامی در نظر گرفته شود.

مرتضوی، شفاف‌سازی و اطلاع‌رسانی در تصمیم‌گیری‌ها را برای بهره‌مند مردم مهم دانست و تصریح کرد: با استقرار نظم در حوزه اطلاع رسانی روزنه‌های فساد بسته خواهد شد.

وی با تاکید بر اینکه در تصمیم‌گیری‌ها کاری کنید که جوانان احساس تعلق خاطر کنند و نقش آفرین باشند، افزود: بسیاری از جابجایی و کوچ‌های اجباری به دلیل تصمیم‌های نادرست و نابجا رخ می‌دهد.

استاندار اصفهان با بیان اینکه در تصمیم‌گیری‌ها آینده‌نگر باشید، تصریح کرد: برخی از مشکلات امروز که در استان جلوه‌گر شده است ناشی از تصمیم‌های دیروز ما است، بنابراین تصمیم‌گیری ها باید منجر به پایداری در حرکت شود تا آیندگان به تصمیم ما خرده نگیرند.

وی افزود: نیت گذشتگان در تصمیم‌هایی که گرفته‌اند خیر و ثواب بوده است، اما نتایجش دامن ما را گرفته است.

مرتضوی با تاکید بر اینکه به نشاط اجتماعی نیازمند هستیم گفت: در شهرها مجموعه‌های فرهنگی خوب و قوی وجود دارد که می‌توانند برنامه‌ها را به خوبی انجام دهند که در این راستا با توجه به اینکه یکی از رویکردهای مهم شهرداری بخش فرهنگی است باید بیشتر به آنها توجه کنند، بنابراین با رویداد نمی‌توان نشاط اجتماعی را تقویت کرد اما با رویه می‌توان آن را انجام داد.

وی ادامه داد: با توجه به وضعیتی که در حوزه درآمدها در کشور وجود دارد، اعتبارات ملی نمی‌تواند بسیاری از بخش‌ها را پشتیبانی کند، اما شهرداری و دهیاری‌ها از این قاعده مستثنی هستند و تا آذرماه امسال ۱۴۰۰ میلیارد تومان عوارض آلاینده‌ها به حساب شهرداری‌ها و دهیاری‌ها واریز شده است بنابراین باید دقت کنیم با هزینه‌هایی که می‌کنیم باید گره‌ای از مشکلات مردم را باز کنیم.

اعتماد عمومی را جلب کنیم

حسینعلی حاجی دلیگانی، نماینده مردم شاهین شهر، میمه و برخوار در مجلس شورای اسلامی نیز در این اجلاس اظهار کرد: در حال حاضر یکی از اصلی ترین چالش‌ها و تهدیدها عدم توجه به منابع درآمدی یا قوانینی است که به پیشرفت و رفع مشکلات در حوزه‌های شهری و روستایی کمک می‌کند.

وی افزود: سال ۹۸ یا ۹۷ ردیف بسیار خوبی در قانون بودجه وجود داشت که کلانشهرها می‌توانستند از آن استفاده کنند، تنها شهری که تمام آن بودجه را استفاده کرد، شهر مشهد بود و شهرهای دیگر از آن استفاده نکردند یا دیرتر متوجه استفاده از این بودجه شدند، گاهی پروژه‌هایی وجود دارد که به رفع موانع تولید کمک می‌کند و یا طرح‌هایی برای صرفه‌جویی وجود دارد که می‌توان در آن سرمایه‌گذاری کرد و بعد از بهره‌برداری، سرمایه اولیه و سود را بر اساس مصوبات موجود و اعتبارات مشخص شده از نهادهای مربوطه دریافت کرد.

فرصت‌ها و تهدیدهای اصفهان در حوزه مدیریت شهری

نماینده مردم شاهین شهر، میمه و برخوار در مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: لازم است از ظرفیت‌های قانونی استفاده و سلایق سیاسی و اختلاف‌ها کنار گذاشته شود تا حقی از عموم مردم ضایع نشود، عدم توجه به ظرفیت‌های قانونی و دخیل کردن سلایق سیاسی در امور یک تهدید است بر همین اساسی باید رفع شود تا برنامه‌ها و طرح‌هایی که به نفع مردم است به دور از برخی اختلافات اجرایی شود.

حاجی دلیگانی اضافه کرد: عدم استفاده از فرصت امروز نیز چالش است که باید رفع شود، چرا که امروز فرصتی است که نوع ساختاری که در کشور از بُعد ارتباط و تعاملی که بین قوه مجریه، مقننه و قضائیه وجود دارد، سبب می‌شود که وظیفه پاسخگویی ما حساس‌تر و بیشتر شود.

وی گفت: از فرصت‌ها باید در جهت خدمت به مردم بهره گرفته شود، برای اینکه شعارها تحقق یابد و بتوان به مردم خدمت رسانی کرد، لازم است از فرصت‌های موجود استفاده کنیم تا در مسیر انقلاب و شهدا گام بر داریم و اعتماد عمومی را جلب کنیم، در مجلس نیز این موضوع مطرح شده است تا بتوان با تاکید بیشتر از فرصت موجود استفاده کرد تا در عرصه‌ای خدمت‌رسانی شاهد اتفاقات خوبی باشیم.

نماینده مردم شاهین شهر، میمه و برخوار در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: باید در مجلس گفتمانی در زمینه انجام امور داشته باشیم، در وزارت کشور دو نوع فعالیت وجود دارد، وظایف حاکمیتی که سلسله مراتب آن مربوط به استاندار، فرماندار، بخش‌دار و دهدار است و وظایف غیر حاکمیتی که جنبه عمومی و مردمی دارد، در سطح شوراهای اسلامی از استان، شهرستان، بخش، شهر و روستا و شهردار و دهیار نیز به نظر می‌رسد به دو وزارتخانه نیاز داشته باشیم، زیرا شهردارها عموماً احساس می‌کنند در سطح دولت و کشور از حقوق آنها و اقداماتی که انجام می‌دهند، دفاع نمی‌شود. اگر نسبت افتتاح‌هایی که در بخش عمومی از جمله شهرداری‌ها و دهیاری‌ها انجام می‌شود در مقایسه با بخش حاکمیتی بررسی شود، مشخص می‌شود که باید در سطح کلان به این موضوع پرداخته شود.

وی افزود: بحث عدالت محوری که انتظار بیشتر افراد است نیز باید مورد توجه باشد، زیرا شاهین‌شهر در کنار کلانشهر اصفهان واقع شده و باید هزینه‌هایی را در این مورد بپردازیم، پس شهر اصفهان نیز باید نسبت به سایر شهرستان‌ها کمک‌هایی ارائه دهد، امکانات در کلانشهر اصفهان بیشتر از شهرستان‌ها است و این ارائه امکانات باید در شهرستان‌ها نیز وجود داشته باشد تا شاهد اجرای عدالت باشیم و احساس تبعیض که چالش بزرگی است رفع شود تا سبب ایجاد مهاجرت و انتقال نشود.

حاجی دلیگانی گفت: لازم است رویکردهای عدالت محوری داشته باشیم و در سطح قانون‌گذاری و نظارتی باید برنامه‌ریزی شود، ما نیز آماده همکاری هستیم.

ضرورت تحقق مدیریت واحد شهری

محمدرضا فلاح، نماینده شورای استان در شورای عالی استان‌ها در این جلسه گفت: استان اصفهان جذابیت‌های طبیعی متنوعی دارد، از این رو مکانی جذاب برای گردشگری داخلی و خارجی است.

وی افزود: نمایندگان مردم در شوراها برای پیگیری نیازها و درخواست‌های مردم باید مطالبه‌گری کنند که در این راستا باید در مجامع مختلف از شوراهای پایه تا فرادستی حضوری جدی و مستمر و تأثیر گذار داشته باشند.

نماینده شورای استان در شورای عالی استان‌ها با بیان اینکه مسئولان نیز باید نظام شورایی را باور داشته باشند، افزود: با این نگاه می‌توانیم حرکت‌های مثمر ثمری را رقم بزنیم، نظام شورایی ریشه در مبانی ارزشی و اسلامی دارد در واقع شوراها ظرفیت عظیمی در کشور هستند که باید در راستای توانمندی و تقویت آنها تلاش شود.

فلاح با اظهار تأسف از اینکه با قرائت‌های مختلف از اختیارات شوراها به این نهاد مردمی آسیب وارد شده است، افزود: دولتمردان با تغییر نگاه، شوراها را معین و یاور خود بدانند و اهداف خود را در آبادانی کشور محقق سازند.

وی تقویت اختیارات شوراها را در راستای تحقق مدیریت واحد شهری مهم دانست و افزود: با تحقق مدیریت واحد شهری از موازی و دوباره کاری و صرف هزینه‌های گزاف جلوگیری می‌شود.

برای برگزاری نمایشگاه مدیریت شهری آمادگی داریم

علیرضا مرتضوی، مدیرعامل شرکت نمایشگاه‌های بین‌المللی استان اصفهان در این جلسه اظهار کرد: برای برگزاری نمایشگاه مدیریت شهری آمادگی داریم، در این راستا موضوع نمایشگاه را پیشنهاد دهید تا در تقویم نمایشگاه دیده شود.

وی به نمایش گذاشتن توانمندی مدیریت شهر در این نمایشگاه را نقطه عطفی دانست و گفت: اخیر دیداری با شهردار بصره داشتم که از وی برای سفر به اصفهان دعوت کردم در این راستا ظرفیت‌ها و توانمندی‌های استان می‌تواند در این سفر به نمایش گذاشته شود.

فرصت‌ها و تهدیدهای اصفهان در حوزه مدیریت شهری

مدیرعامل شرکت نمایشگاه‌های بین‌المللی اصفهان از برپایی نمایشگاه دائمی در بصره خبر داد و افزود: این مرکز متعلق به همه استان است و با توجه به اینکه ۹۸ درصد بصره شیعه هستند و مشترکات دینی و فرهنگی بسیاری داریم می‌توانیم تعامل خوبی داشته باشیم.

مرتضوی با بیان اینکه نمایشگاه دائمی در بصره تا قبل از سال جدید افتتاح می‌شود تصریح کرد: در هر نوبت ۳۰ تا ۵۰ شرکت در یک هفته پذیرش می‌شوند.

ارائه پیشنهاد به شورای عالی استان‌ها در راستای رفع تبعیض و توزیع عادلانه امکانات

محمدجواد توحیدی راد، رئیس شورای اسلامی استان اصفهان نیز در این اجلاس گفت: شورای اسلامی استان به عنوان عالی‌ترین مرتبه هر شورا در استان، یک شورای مشورتی و نظارتی و نهادی متشکل از نمایندگان شوراهای شهرستان است.

وی تصریح کرد: برای رفع مشکلات استان نمایندگانی در شورای استان وجود دارد و قطعاً برای رفع چالش‌ها به صورت استانی فکر می‌شود تا مشکلات و معضلات در دورترین و نزدیک‌ترین نقاط استان اصفهان رفع شود؛ نمایندگان دغدغه‌های رؤسای استان و مردم را در شورای استان مطرح می‌کنند تا برای رفع مشکلات چاره‌اندیشی شود.

رئیس شورای اسلامی استان اصفهان با اشاره به وظایف شورای استان، خاطرنشان کرد: نظارت بر حُسن اجرای طرح‌های عمرانی و ملی در محدوده استان، نظارت بر عملکرد شوراهای شهرستان در محدوده استان، نظارت بر حساب درآمد و هزینه‌های مشترک شهرداری‌های استان و سازمان همیاری‌ها، ارائه پیشنهاد به شورای عالی استان‌ها در راستای رفع تبعیض و توزیع عادلانه امکانات در سطح استان از جمله وظایف قانونی شورای استان است.

وی تصریح کرد: هر ماه وظیفه داریم در شورای استان نظارت، طرح‌ها و مشکلات را جمع‌آوری و بررسی کنیم تا اعضای شورای استان در جلسات شورای شهرستان مشکلات شهرها و روستاها را در قالب لایحه به صحن شورا بیاورند که شورا در قالب آن موضوعات، مصوباتی را ارائه خواهد داد.

توحیدی راد افزود: در هفته گذشته مدیرکل آب منطقه‌ای دعوت شد تا مشکلات مطرح و از طریق شورای استان و شهرستان مشکلات پیگیری شود، باید امکان و زمینه دیدار و ارائه نظرات شورا و استاندار همیشه وجود داشته باشد تا مشکلات ریشه‌ای بررسی و رفع شود، حضور استاندار در شورای استان حائز اهمیت است، خون جگر خوردیم تا دولتی انقلابی سر کار بیاید و به رفع مشکلات و معضلات توجه کند.

وی تصریح کرد: اقدامات باید زمینه اعتمادسازی را فراهم کند، نماینده مجلس نیز باید با حضور خود و شنیدن مشکلات و چالش‌ها زمینه داشتن امکانات و منابع لازم را ایجاد می‌کرد، زیرا شوراهای فرا دست منابع مالی کافی در اختیار ندارند.

رئیس شورای اسلامی استان اصفهان اضافه کرد: مشکل آب زاینده رود را شورای استان می‌تواند رفع کند، اگر استاندار، شورای استان را به عنوان بال‌های خود بداند، بیشتر مشکلات استان رفع خواهد شد، اگر به سمتی که در حال پیش‌روی در آن هستیم، ادامه دهیم و اهمیت چندانی به شورای استان داده نشود، هیچ پیشرفتی نخواهیم داشت.

وی با بیان اینکه حدود هشت سال در شورای روستا خدمت‌رسانی کردم و آب زاینده رود را برای مردم استان آوردم، گفت: باید خدمت‌رسان مردم باشیم، مدیران ارشد استان به بالاترین و عالی‌ترین شورای استان که نماینده مردم هستند، اهمیتی نمی‌دهند، اما امیدوارم برگزاری اینگونه نشست‌ها باعث پیشرفت استان اصفهان شود.

تشکیل هیأت‌های اندیشه‌ورز در ۷ نقطه استان

مجید جوهری، مدیر کل دفتر امور روستایی و شورای اسلامی استانداری اصفهان در این همایش اظهار کرد: در استان اصفهان بیش از دو هزار نقطه سکونت گاهی وجود دارد که ۹۳۵ نقطه دارای جمعیت بیش از ۲۰ خانوار است و روستا شناخته می‌شود.

وی با بیان اینکه اعضای شوراهای روستاها در استان جمعیت چهار هزار نفری را تشکیل می‌دهند، افزود: این عدد نشان دهنده میزان مشارکت روستاییان در توسعه استان است.

مدیر کل دفتر امور روستایی و شورای اسلامی استانداری اصفهان از فعالیت ۶۶۰ دهیار در استان خبر داد و تصریح کرد: از مجموع این افراد ۷۴ دهیار زن فعال هستند.

وی با بیان اینکه ۱۲ درصد جمعیت استان را روستاییان تشکیل می‌دهند که باید با ایجاد هم افزایی در راستای عمران و آبادی روستاها حرکت کنیم، ادامه داد: محرومیت‌زدایی و اجرای طرح‌های درآمدزا از اولویت‌های دفتر امور روستایی و شورای اسلامی استانداری است در این راستا سعی کردیم با توسعه کسب و کار و اشتغال در روستاها کیفیت زندگی روستاییان را افزایش داده و هویت روستاها را بازیابی کنیم.

جوهری از تشکیل هیأت‌های اندیشه‌ورز در هفت نقطه استان خبر داد و گفت: کارگروه پیشرفت و حمایت از روستاها را تشکیل دادیم تا با بهره‌مندی از بخش خصوصی و سازمان‌های مردم نهاد حرکت‌های نو را عملیاتی کنیم.

کد خبر 550129

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.