ضرورت بازنگری طرح‌های شهری چیست؟

یک کارشناس شهرسازی گفت: روند تهیه طرح‎‌ها و برنامه‌ها در شهرهای کشور ما ضرورت بازنگری را انکارناپذیر می‌کند تا طرح‌ها با شرایط به روز جامعه شهری منطبق شود، اما همین طرح‌های بازنگری بار دیگر نیازمند بازنگری است.

فرزاد مؤمنی در گفت و گو با خبرنگار ایمنا، اظهار کرد: بسیاری از طرح‌ها و برنامه‌های تهیه شده شهر اعم از طرح جامع یا طرح تفصیلی پس از تهیه نیازمند بازنگری است تا نواقص آن برطرف شود.

وی افزود: یکی از مهم‌ترین دلایلی که ضرورت بازنگری طرح‌های شهری را انکارناپذیر می‌کند، واقع گرا نبودن این برنامه‌ها است.

این دکترای شهرسازی خاطرنشان کرد: متأسفانه بسیاری از معیارها و شاخصه‌هایی که در فرآیند تهیه طرح‌های شهری مدنظر قرار می‌گیرد، تطابقی با روندهای جاری و ساری شهر ندارد و ضوابطی که در قالب این طرح‌ها تدوین می‌شود، توان پاسخگویی به مسائل و معضلات شهر را نخواهد داشت.

مؤمنی تصریح کرد: بازنگری طرح‌های شهری در مراحل مختلف از تدوین تا اجرا امری معمول است، اما پس از تهیه طرح کمترین تغییر در برنامه انجام می‌شود و اعمال این تغییرات نیز اساسی نیست در حالی که اهداف، راهبردها و ضوابط طرح‌های شهری در شهرهای کشور ما بنیادین است به نحوی که جایگاه تهیه طرح و برنامه را زیر سوال می‌برد.

وی تاکید کرد: روند تهیه طرح‎‌ها و برنامه‌ها در شهرهای کشور ما ضرورت بازنگری را انکارناپذیر می‌کند تا طرح‌ها با شرایط به روز جامعه شهری منطبق شود اما در نهایت طرح‌های بازنگری نیز خود نیازمند بازنگری است زیرا از دقت و حساسیت کافی برخوردار نیست.

این کارشناس شهرسازی گفت: بازنگری، تنها به منظور افزایش انعطاف پذیری طرح‌های شهری و عمدتاً در مقیاس خرد انجام می‌شود و به معنای اعمال تغییرات کلی و گسترده نیست، اما به دلیل آنکه معیارهای در نظر گرفته شده و روند تهیه طرح‌های شهری در ایران درست نبوده و بسترهای لازم نیز فراهم نیست، این بازنگری بارها و بارها اتفاق می‌افتد که این خود نظام برنامه‌ریزی شهری را با چالش مواجه می‌کند.

مؤمنی افزود: به منظور تحقق‌پذیری هرچه بیشتر برنامه‌های شهری و جلوگیری از بازنگری‌های بی فایده و اتلاف وقت و هزینه، نیاز است حتماً طرح‌های شهری با دقت و حساسیت بیشتری تهیه شود.

کد خبر 549950

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.