مازوت‌سازی نیروگاه توس؛ ظلم آشکار در حق زائران و مجاوران بارگاه رضوی

رئیس کمیسیون عمران، حمل‌ونقل و ترافیک شورای اسلامی شهر مشهد گفت: اکسیدهای نیتروژن در مشهد، سه برابر تهران شده و اکسیدهای گوگرد که خروجی نیروگاه‌ها است، در این شهر ۱۷۵ برابر تهران است. منشا این ظلم و بی‌عدالتی در حق زائران و مجاوران بارگاه رضوی چیست؟

به گزارش ایمنا و به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی شهرداری مشهد، ایمان فرهمند اظهار کرد: ۲۹ دی‌ماه، روز «هوای پاک» است ولی همچنان در مشهد مقدس هوای پاک نداریم؛ از ابتدای سال تاکنون فقط هفت روز هوای پاک داشته‌ایم، آخرین روزی که شهرمان هوای پاک داشته، دو ماه و نیم قبل بوده و به صورت نادر، دو روز هوای ناسالم برای تمام گروه‌ها را تجربه کرده‌ایم.

وی ادامه داد: شاخص کیفیت هوای امروز ۷۴ است که نشان می‌دهد تا چه حد با هوای پاک فاصله داریم؛ شاخصی که باید ۵۰ باشد و زنگ خطر و تهدیدی برای همه ماست که داریم به سمت آسیب جدی حرکت می‌کنیم.

رئیس کمیسیون عمران، حمل‌ونقل و ترافیک شورای اسلامی شهر مشهد با بیان اینکه کارنامه عملکرد ما به عنوان جامعه بشری، کارنامه قابل دفاعی نیست، گفت: زمین، آب، خاک، هوا، صوت و نور را آلوده می‌کنیم و بیشترین آسیب را به خود و حیات جانوری در زمین وارد می‌کنیم؛ سالانه بیش از ۵۰ میلیارد تن گاز گلخانه‌ای در دنیا و ۳۴۵ هزار تن انواع آلاینده هوا در مشهد تولید می‌شود که ۶۴ درصد از آن، مربوط به منابع متحرک و ۳۶ درصد، مربوط به منابع ثابت است.

وی تاکید کرد: بیش از ۷۰ درصد آلودگی هوای شهر را حوزه حمل و نقل و ترافیک تولید می‌کند و یک سوم کل آلودگی هوای شهر ناشی از خودروهای شخصی است، تمام آلاینده‌های خطرناک اکسیدهای گوگرد در این شهر توسط چند عامل آلاینده محدود یعنی چهار نیروگاه، در این شهر تولید می‌شود.

فرهمندی افزود: ۲۰ درصد آلودگی هوای شهر ناشی از چهار نیروگاه شهر است و ۱۳ درصد آلودگی هوای شهر ناشی از کامیون‌هایی که در سطح شهر تردد می‌کنند و بیش از ۷۰ درصد آلودگی هوای شهر مشهد ناشی از حوزه حمل‌ونقل و ترافیک است؛ باید توجه داشت که یک سوم آلودگی هوای شهر، به دلیل خودروهای شخصی است.

رئیس کمیسیون عمران، حمل‌ونقل و ترافیک شورای اسلامی شهر مشهد ادامه داد: تقریباً تمام آلاینده‌های بسیار خطرناک اکسیدهای گوگرد در این شهر، توسط فقط چند عامل آلاینده یعنی چهار نیروگاه مشهد تولید می‌شود؛ منشأ ۲۰ درصد از آلودگی هوای شهرها توسط همین چهار نیروگاه است.

وی اظهار کرد: کامیون‌ها ۱۳ درصد، وانت‌بارها بیش از شش درصد، موتورسیکلت‌ها ۵ درصد، جایگاه‌های سوخت ۵ درصد، واحدهای صنعتی به جز نیروگاه‌ها ۶ درصد و خودروهای شخصی ۳۳ درصد در آلودگی هوای شهر نقش دارند.

فرهمندی ادامه داد: خودروهای شخصی درحالی یک سوم آلودگی هوای شهر را تولید می‌کنند که تنها شامل ۴۴ درصد سفرهای شهری را انجام می‌دهند؛ درحالیکه ناوگان اتوبوس‌رانی با وجود اینکه ۱۷ درصد سفرهای درون‌شهری را انجام می‌دهد، تنها ۱.۳ آلودگی هوا را باعث می‌شود؛ این اعداد یعنی راندمان تولید آلودگی هوا به‌ازای هر سفر با خودروی شخصی، ۱۰ برابر همان سفر با اتوبوس است.

وی خاطرنشان کرد: امروز برای ایجاد کوچک‌ترین و معمولی‌ترین زیرساخت‌های شهری باید میلیاردها تومان هزینه کرد؛ به‌عنوان مثال، ایجاد هر کیلومتر قطار شهری، یک‌هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان، هر مترمربع پیاده‌روسازی یک میلیون تومان، هر کیلومتر مسیر دوچرخه ۵۰۰ میلیون تومان و خرید هر دستگاه اتوبوس، ۴.۷ میلیارد تومان برای مدیریت شهری هزینه دارد؛ این در حالی است که تمام بودجه عمرانی شهر مشهد چهار هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان، معادل سه کیلومتر قطارشهری است.

فرهمندی تصریح کرد: از دولت و نماینده عالی دولت در استان تقاضا داریم که فکری به حال آلودگی هوای شهر مشهد کنند؛ چراکه با ظرفیت و توان شهرداری و مدیریت شهری این کار شدنی نیست. همه دستگاه‌های متولی از جمله سازمان محیط زیست، وزارت رفاه به عنوان مالک نیروگاه توس و… باید پای کار بیایند؛ نیروگاه توس تنها نیروگاه شهر مشهد است که برای تولید برق از مازوت استفاده و همه اکسیدهای گوگرد تولیدی در این شهر را تولید می‌کند که یک فاجعه است.

وی گفت: از سال ۹۲ تا ۹۶، میزان تولید آلاینده‌های مهم هوای تهران، عمدتاً به شدت کاهش پیدا کرده یا حذف شده و اکسیدهای گوگرد در این شهر به صفر رسیده است. همچنین ذرات معلق به یک سوم کاهش پیدا کرده و تولید هیدروکربن‌های نسوخته نیز تقریباً «صفر» شده است؛ اکسیدهای نیتروژن مشهد سه برابر تهران شده و اکسیدهای گوگرد که خروجی نیروگاه‌ها هستند، در شهرمان ۱۷۵ برابر تهران است.

رئیس کمیسیون عمران، حمل‌ونقل و ترافیک شورای اسلامی شهر مشهد افزود: منشأ این ظلم و بی‌عدالتی در حق زائران و مجاوران بارگاه رضوی، چیست؟ چرا گاز استان خراسان از خانگیران باید در نیروگاه نکا سوزانده شود و مازوت پالایشگاه تهران و اصفهان با لوله و تانکر به نیروگاه مشهد منتقل و سوزانده شود؟ این سوال را به نمایندگی از ۳.۵ میلیون شهروند مشهدی می‌پرسم و نهادهای مسئول باید پاسخ‌گو باشند؛ آیا نمی‌توانیم این نیروگاه‌ها را از شهر خارج کنیم و برنامه‌ای برای خارج کردن نیروگاه‌ها از شهر داریم؟ برنامه میان‌مدت و کوتاه‌مدت برای تغییر سوخت مازوت به سوخت‌های پاک‌تر داریم؟ که ظاهراً جواب منفی است.

کد خبر 549883

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.