سینومیکس چیست؟+ عوارض، نحوه مصرف و موارد احتیاط

سینومیکس یک قرص ترکیبی است که از آملودیپین و والسارتان ساخته شده است؛ آملودیپین نیز یک مسدود کننده کانال کلسیم دی‌هیدروپیریدین و والسارتان مسدود کننده گیرنده آنژیوتانسین است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، سینومیکس یک قرص ترکیبی است که از آملودیپین و والسارتان ساخته شده و در طبقه‌بندی داروهای قلبی-عروقی قرار دارد؛ آملودیپین یک مسدود کننده کانال کلسیم دی‌هیدروپیریدین و والسارتان مسدود کننده گیرنده آنژیوتانسین است. سینومیکس برای درمان و کاهش فشار خود در بیمارانی که مونوتراپی برای کنترل مشکل آن‌ها کافی نیست و درمان اولیه بیمارانی که احتمالاً برای کنترل فشار خون نیاز به چند دارو دارند استفاده می‌شود، کاهش فشار خون می‌تواند ریسک مشکلات قلبی و عروقی کشنده و غیرمهلک بخصوص سکته قلبی و آفارکتوس ماهیچه قلبی را کاهش دهد؛ این دارو با نام‌های آملودیپین و والسارتان نیز شناخته می‌شود.

سینومیکس چیست؟

این دارو یک قرص ترکیبی است که از آملودیپین و والسارتان ساخته شده است؛ آملودیپین نیز یک مسدود کننده کانال کلسیم دی‌هیدروپیریدین و والسارتان مسدود کننده گیرنده آنژیوتانسین است. سینومیکس برای درمان و کاهش فشار خون استفاده می‌شود.

موارد مصرف قرص سینومیکس

این دارو ممکن است به عنوان درمان تکمیلی برای بیمارانی که فشار خونشان با مونوتراپی کنترل نشده است، تجویز شود، همچنین در افرادی که واکنش جانبی به مونوتراپی نشان می‌دهند و باعث محدودیت دوز مصرفی می‌شود ممکن است پزشک ترکیب آملودیپین و والسارتان تجویز کند که دارای دوز کمتری از داروی اصلی است؛ این دارو بیشترین اثر خود را در طول دو هفته ایجاد می‌کند و ممکن است به همراه دیگر داروهای ضد فشار خون تجویز شود.

عوارض جانبی قرص سینومیکس

شایع‌ترین دلیل قطع مصرف داروی سینومیکس وو عدم ادامه درمان تورم دست و پاها (تورم محیطی) و سرگیجه است.

دیگر عوارض قرص سینومیکس

  • افت فشار خون: قبل از شروع برای تنظیم غلظت مایع برون سلولی
  • افزایش احتمال آنژین یا آنفارکتوس ماهیچه قلبی
  • نظارت بر عملکرد کلیه و میزان پتاسیم در افراد مستعد و در معرض خطر

موارد منع مصرف سینومیکس

  • هرگونه حساسیت شدید به هر دارو
  • عدم تجویز و مصرف همزمان آلیسکیرن با سینومیکس در بیماران دیابتی

تداخل دارویی سینومیکس

  • در صورتی که سیمواستاتین (داروی کاهنده فشار خون) همراه با آملودیپین تجویز شود دوز مصرف سیمواستاتین نباید از ۲۰ میلی‌گرم در روز تجاوز کند.
  • مصرف داروهای ضد التهاب غیر استروییدی (NSAID) ممکن است منجر به افزایش ریسک آسیب‌های کلیوی و اثرات ضد فشار خون شود.
  • سیستم بازدارندگی دوگانه رنین - آنژیوتانسین: افزایش ریسک آسیب‌های کلیوی، افت فشار خون و افزایش پتاسیم خون.
  • لیتیم: افزایش غلظت سرمی لیتیوم و مسمومیت لیتیومی.

مصرف سینومیکس در دوران بارداری

مصرف داروهایی که روی سیستم رنینآنژیوتانسین تأثیر می‌گذارد در دو ماه دوم و سوم بارداری منجر به کاهش عملکرد کلیوی جنین و افزایش بیماری‌های نوزادی یا حتی مرگ می‌شود؛ اولیگدوهیدرامنیوس حاصله (کاهش مایع درون رحمی) نیز می‌تواند هیپوپلازی ریه جنین و ناهنجاری استخوانی اسکلتی را به همراه بیاورد.

عوارض جانبی قرص سینومیکس در دوران بارداری

عوارض جانبی و مشکلات بالقوه مربوط به ابتدای تولد شامل هیپوپلازی جمجمه، آنوریا (بی‌ادراری)، نارسایی کلیوی و مرگ است؛ بنابراین با توجه به موارد ذکر شده به محض تأیید بارداری مصرف سینومیکس را متوقف کنید زیرا چنین عواقبی به طور معمول با مصرف این داروها در دوماهه دوم و سوم بارداری مرتبط است.

اطلاعات دیگر سینومیکس در دوران بارداری

در بیشتر مطالعات که ناهنجاری‌های جنینی را بعد از مصرف داروهای ضد فشار خون بالا در سه ماهه اول بررسی می‌کند، اثرات داروهای مؤثر بر سیستم رنینآنژیوتانسین از دیگر عوامل ضد فشار خون بالا قابل تمایز نیست؛ بنابراین کنترل فشار خون بالا مادر در دوران بارداری بسیار مهم است زیرا می‌تواند عواقب ناخوشایندی به همراه خود بیاورد. در مواردی که جایگزین درمانی دیگری برای بیمار وجود ندارد، باید به مادر در مرود ریسک‌های بالقوه دارو برای جنین آگاهی داد، همچنین فرد برای بررسی محیط درون مایع آمنیوتیک باید به طور متوالی سونوگرافی انجام دهد تا اگر پزشک متوجه اولیگوهیدامنیوس شد، دستور قطع مصرف سینومیکس را بدهند، مگر اینکه زندگی مادر به مصرف دارو وابسته است.

بر اساس هفته بارداری می‌توان از بررسی جنین استفاده کرد، اما مادران و پزشکان باید بدانند که با وجود این آزمایشات ممکن است اولیگوهیدرامنیوس تا زمانی که جنین دچار اسیب‌های غیر قابل برگشت شود مخفی بماند.

مصرف سینومیکس در دوران شیردهی

هنوز مشخص نیست که آیا آملودیپین در شیر مادر منتشر می‌شود یا خیر، اما با توجه به این مسئله توصیه می‌شود در صورتی تجویز از ادامه شیردهی به نوزاد صرف نظر کنید. در مورد والسارتان نیز چنین اطلاعاتی در دسترس نیست؛ البته در شیر موش‌های شیرده دیده شده، اما نمی‌توان سطح داروی موجود در شیر حیوانات را به درستی با شیر انسان مقایسه کرد.

شرایط نگهداری از سینومیکس

این دارو باید دور از دسترس کودکان نگهداری شود، همچنین باید در مکانی با دمای زیر ۳۰ درجه سانتیگراد و دور از نور و رطوبت قرار داده شود.

کد خبر 549753

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 1
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • حسین نخعی کاشمر IR ۱۴:۳۰ - ۱۴۰۲/۰۸/۲۸
    2 1
    برای فشارخون بالا وناراحتی قلب از این دارو استفاده می کنم ،هنگام مصرف دچار سرگیجه می شوم، باید چکارکنیم؟!
    • ناشناس IR ۱۶:۱۳ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۱
      1 0
      یک سومشو بخور