اجرای "قانون هوای پاک" در اصفهان، به دست باد

دیدن آسمان آبی با ابرهای سفید در بیشتر روزهای سال برای شهروندان کلانشهر اصفهان، یک رویاست و با این که قانون هوای پاک و پژوهش‌های انجام شده در اصفهان، وظایف دستگاه‌های اجرایی برای کنترل منابع آلاینده را مشخص کرده است اما بندهای اصلی این قانون اجرا نشده و باد مهمترین عامل بهبود کیفیت هوای اصفهان است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، آلودگی هوا یعنی وجود یک، چند و یا مخلوطی از آلوده کننده‌های مختلف در هوای آزاد، به اندازه‌ای که برای انسان مضر بوده و یا موجب زیان رساندن به حیوانات، گیاهان و اموال شود اما پدیده آلودگی هوا در مناطق شهری، یکی از اثرات انقلاب صنعتی است که از سیصد سال قبل شروع شد و در کشورهای توسعه یافته به دلیل تکیه بیش از اندازه بر منابع انرژی فسیلی مانند زغال، نفت، گاز و آزاد شدن مواد ناشی از احتراق این مواد، روز به روز شدت بیشتری می‌گیرد و زندگی موجودات زنده به ویژه انسان‌ها را تهدید می‌کند.

شدت گرفتن بحران آلودگی هوا در کلانشهرها باعث شد که در سال ۱۳۷۴ اعضای ستاد اجرایی کاهش آلودگی هوا برای ایجاد حساسیت در مورد آثار زیانبار آن بین اقشار مختلف جامعه، روز ۲۹ دی ماه را به عنوان «روز ملی هوا پاک» نامگذاری کنند. بر اساس اعلام سازمان جهانی بهداشت، آلودگی هوا به عنوان یک چالش جهانی و فرامرزی، پیامدهای گسترده‌ای به همراه دارد که از جمله می‌توان به اثرات جبران ناپذیر آن بر سلامت انسان که از اصلی‌ترین عوامل مرگ و میر در سطح جهان با سالانه هفت میلیون مرگ زودرس است، اشاره کرد.

آمارها نشان می‌دهد سالانه در شهر تهران بیش از چهار هزار و ۴۰۰ نفر بر اثر آلودگی هوا می‌میرند، ۵/۵ درصد از مرگ‌های شهر تهران منتسب به آلودگی هواست. در شهر تهران در هر دو ساعت یک نفر بر اثر آلودگی هوا جان خود را از دست می‌دهد و سالانه دو هزار و ۵۲۲ مورد بستری قلبی عروقی و شش هزار و ۹۲۵ بستری به دلیل بیماری تنفسی در این شهر، ناشی از آلودگی هواست.

قانونی تنها برای دو ماه از سال!

مسعود برهانی؛ عضو هیئت علمی مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان اصفهان و عضو هیئت مدیره جمعیت پیام سبز اصفهان درباره شدت گرفتن آلودگی هوا با وجود قانون هوای پاک و پژوهش‌هایی که برای تعیین سهم منابع آلاینده مختلف در اصفهان انجام شده است، به خبرنگار ایمنا می‌گوید: یکی از مشکلات اجرای قانون هوای پاک این است که تنها در مناسبت روز ملی هوای پاک و یا حداکثر در بازه زمانی ماه‌های دی و بهمن، که به دلیل پدیده اینورژن شدت آلودگی هوا بیشتر است مطرح می‌شود و در دیگر مواقع سال، از سوی مسئولان و سازمان‌های مردم نهاد، به دست فراموشی سپرده می‌شود.

وی آلودگی هوا را مشکل دائمی شهر اصفهان می‌داند و اظهار می‌کند: در طول سال‌های گذشته نیز صحبت‌های زیادی در این زمینه از سوی تشکل‌های زیست محیطی، استادان دانشگاه و پژوهشگران و حتی مقامات دولتی و قضائی مطرح شده اما در عمل می‌بینیم که نتیجه‌ای برای کاهش آلودگی هوا به دست نیامده و به نظر می‌رسد، رفع این مشکل نیازمند یک عزم و اقدام جدی است.

اجرای قانون هوای پاک در اصفهان، به دست باد

سهم مردم از صنعت، کمتر است

برهانی با اشاره به پژوهشی که در سال ۱۳۹۲ از سوی جمعیت پیام سبز اصفهان درباره آلودگی هوا انجام شد، ادامه می‌دهد: این پژوهش نشان داد که در بعضی آلاینده‌ها مثل اکسیدهای گوگرد و نیتروژن، سهم صنایع به مراتب بیشتر از خودروهای بنزین سوز است و در پژوهش جدیدی که توسط دانشگاه صنعتی اصفهان انجام گرفته نیز گرچه، بعضی قسمت‌های آن هنوز جای بحث دارد اما به استناد همین پژوهش می‌توان گفت سهم صنایع حدود ۴۰ درصد و در بخش منابع متحرک بیشترین میزان آلودگی هوا ناشی از خودروهای دیزلی اعلام شده است.

وی در مورد سهم خودروهای شخصی که در شهر تردد می‌کنند، می‌گوید: نمی‌گوییم مردم نقشی در آلودگی هوا ندارند، ولی سهم آنها نسبت به صنعت و خودروهای عمومی مثل اتوبوس‌ها و کامیون‌هایی که به دلیل وجود صنایع و موقعیت شهر اصفهان در مسیر ترددهای جاده‌ای، کمتر از دو بخش دیگر است و حتی صنعت نیز سهم قابل توجهی از آلایندگی در بخش حمل و نقل دارد.

تأثیر طرح‌ها و تصمیمات مقطعی تا حد بوده است؟

عضو هیئت علمی مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان اصفهان با انتقاد از نحوه مدیریت بحران آلودگی هوای شهر اصفهان، می‌گوید: ما مخالفتی با کنترل ترددهای ماشین‌های بنزین سوز نداریم اما این شکل رویارویی با آلودگی که در این چند هفته اخیر شاهد بوده‌ایم مثل اجرای طرح زوج و فرد از درب منزل از ساعت ۶ صبح تا ۲۲ شب، فشار مضاعفی به مردم وارد می‌کند در حالی که تأثیر آن روشن نیست.

وی با طرح این پرسش که آیا تاکنون پژوهشی برای بررسی کارایی طرح‌هایی مانند زوج و فرد در کاهش آلودگی هوای اصفهان انجام شده است؟ ادامه می‌دهد: لازم است که با روش‌های نوین مانند هوش مصنوعی این موضوع بررسی شود که چنین طرح‌هایی و با این شیوه اجرایی، چه میزان در کاهش آلودگی هوا نقش دارد؟ کنترل تردد وسایل نقلیه، یکی از راهکارهاست اما نحوه اجرای آن نه به شکل کنونی بلکه از طریق مدیریت تقاضای سفر قابل اجراست.

دود ناشی از فعالیت دو واحد بزرگ صنعتی در آسمان شهر

برهانی درباره نحوه انتشار آلودگی صنایع ادامه می‌دهد: در روزهای اخیر که به دلیل جریانات هوا، شاهد هوای پاک در اصفهان بودیم، با بررسی میدانی از ارتفاعات جنوب شهر اصفهان به چشم دیدیم که دود سیاه ناشی از فعالیت دو واحد صنعتی واقع در محدوده شهر اصفهان، یعنی نیروگاه شهید منتظری و پالایشگاه اصفهان از محل استقرار آنها به سمت شرق حرکت کرده و به تدریج بر روی سطح شهر اصفهان گسترده می‌شود.

وی نقش این دو واحد صنعتی فعال در حریم و محدوده قانونی شهر را در آلودگی هوای اصفهان، بسیار زیاد می‌داند و می‌گوید: سال ۹۲ و در پژوهش جمعیت پیام سبز نیز به این موضوع اشاره شده بود، اما آیا در عمل برای کاهش آلودگی این دو واحد صنعتی کاری انجام شد؟ در چنین شرایط اضطرار آلودگی هوا، شنیده‌ها حاکی از مصرف مازوت در نیروگاه‌های شهر اصفهان در هفته‌های اخیر است که باید برای رفع این مشکل چاره‌ای اندیشیده شود.

عوامل اصلی آلودگی، مدیریت نمی‌شوند

وی مدیریت یکپارچه و منسجم برای مهار آلودگی هوای اصفهان را ضروری می‌داند و می‌گوید: در حال حاضر عوامل اصلی را مورد توجه قرار نمی‌دهیم، به همین دلیل این وضعیت در سال‌های بعد نیز به شدت بیشتر ادامه خواهد داشت.

برهانی درباره راهکارهای کنترل آلودگی هوا نیز یادآور شد: همانگونه که در گذشته نیز اعلام شده، حل مشکل آلودگی هوای صنایع اطراف شهر اصفهان دو راهکار دارد، یا اینکه به روش‌هایی بتوانیم گازهای آلاینده خروجی این صنایع را فیلتر کنیم و یا در نهایت باید این دو واحد صنعتی از منطقه جا بجا شوند.

این پژوهشگر با اشاره به ساخت و ساز مناطق مسکونی تا نزدیک پالایشگاه و پتروشیمی اصفهان، ادامه می‌دهد: مناطق مسکونی تا نزدیک این دو واحد صنعتی ادامه پیدا کرده پس اگر نتوانیم به روشی، از آلودگی این دو واحد جلوگیری کنیم، راهی جز جابجایی آنها نداریم چون در مسیر جهت باد غالب شهر اصفهان قرار دارند.

آینده اصفهان در گرو حل بحران آلودگی هوا

وی خطاب به مسئولان استانی و ملی می‌گوید: آینده اصفهان به عنوان شهر تاریخی، گردشگری و قلب اقتصادی و فرهنگی کشور در گرو حل اساسی مشکل آلودگی هواست و چنانچه راهکارهای دیگر به نتیجه نرسیده و فقط گزینه جابجایی این دو واحد صنعتی باقی ماند، باید به شکل جدی، مورد توجه تصمیم گیران قرار گیرد و کارشناسان مرتبط نیز باید در این باره اظهارنظر کنند.

برهانی درباره محدودیت‌های مرتبط با چنین تصمیم‌گیری‌های استانی برای این دو واحد صنعتی بزرگ ملی نیز یادآور می‌شود: چنین اقداماتی، تنها با مطالبه عمومی امکان پذیر است، بدین معنی که سازمان‌های مردم نهاد، مقامات فرهنگی، هنری، علمی و سیاسی همه یکپارچه در این مسیر مطالبه و همراهی نمایند.

آلودگی کانون فرسایش بادی، دو ماهه است

وی ادامه وضع موجود را به زیان سلامت مردم می‌داند و می‌افزاید: در همه کشورهای دنیا وقتی تصمیمات نادرستی گرفته می‌شود، سرانجام به نقطه‌ای می‌رسند که به فکر اصلاح می‌افتند، نمونه‌های زیادی از تخریب سدها و جابجایی صنایع آلاینده در مناطق مختلف دنیا وجود دارد که ما نیز از این قاعده جدا نیستیم.

عضو هیئت مدیره جمعیت پیام سبز اصفهان درباره آلایندگی شرق اصفهان به دلیل خشکسالی و تشدید کنون‌های فرسایش بادی نیز می‌گوید: در منطقه شرق اصفهان، اداره منابع طبیعی اقداماتی برای کاهش ریزگرد انجام داده است، اما خشکی رودخانه زاینده‌رود و کاهش سطح آب سفره‌های زیرزمینی، مسئله درازمدتی است که باید با برنامه‌ریزی و اقدامات مؤثر راهکارهایی برای کاهش فرسایش بادی در منطقه شرق اصفهان پیدا کنیم.

وی افزود: تأثیر گرد و غبار ناشی از فرسایش بادی در منطقه شرق اصفهان معمولاً در دو ماه از سال به دلیل جهت باد شرقی بیشتر است و در شرایط استثنایی، گرد و غبار برخاسته از این منطقه شهر اصفهان را دربر می‌گیرد که باید برای این مسئله چاره‌اندیشی شود، اما آلودگی صنعتی پیرامون اصفهان، همیشگی و دائمی است و هر روز با آن روبه‌رو هستیم.

اصفهان؛ آلوده‌ترین شهر ایران

عضو هیئت مدیره جمعیت پیام سبز اصفهان اظهار می‌کند: باید با برنامه‌ریزی مناسب، مشکلاتی که اولویت بیشتری دارند، سریع‌تر در دستور کار قرار گیرند بنابراین تصمیم‌گیری برای واحدهای صنعتی آلاینده واقع در حریم شهر اصفهان، کارگاه‌های موجود در بافت شهری نظیر شهرک‌های تعمیرگاهی محل استقرار و تردد خودروهای سنگین نیازمند اقدام فوری برای رفع مشکل آلودگی هوای شهر اصفهان است.

وی در پاسخ به این پرسش که آلوده‌ترین شهر ایران برای اصفهان آیا عنوان درستی است؟ می‌گوید: بله در زمان‌هایی شاخص‌ها همین را نشان می‌دهند، البته باید میانگین روزهای سال را در نظر بگیریم اما در بعضی روزهای سال که ما کنترل کردیم شاخص آلاینده در اصفهان به مراتب بیش از تهران است.

برهانی درباره اظهارنظر برخی کارشناسان درباره سهم بیشتر خودروها در آلودگی هوای شهر نیز می‌گوید: وقتی سیاهه آلاینده‌ها را نگاه می‌کنید، تأثیر خودروهای دیزلی در ایجاد آلودگی از خودروهای بنزین سوز بیشتر است، خودروهای دیزلی بیشتر همان خودروهای عمومی یعنی کامیون‌های وابسته به صنعت هستند که نقش مردم در آنها پررنگ نیست.

وی یادآور می‌شود: در تعیین سهم عوامل، هر یک از گازهای آلاینده شامل اکسیدهای گوگرد، اکسیدهای نیتروژن، اوزن، مونوکسید کربن و هیدروکربن‌های سوخته نشده باید جداگانه بررسی شود و بسنده کردن به یک شاخص مانند ذرات معلق، کار درستی نیست بنابراین اگر کسی بگوید آلودگی خودروها بیش از صنعت است، اشتباه است و باید بگوید در کدام گاز آلاینده سهم هرکدام چه میزان است، در بین گازهای آلاینده، اکسیدهای گوگرد و پس از آن اکسیدهای نیتروژن خطرناک‌ترین است، این گازها، تأثیرات سو بیشتری بر سلامت موجودات زنده دارند و با تعیین جایگاه هر یک از منابع در انتشار این دو آلاینده، باید برای حذف آنها اقدام شود.

ب رهانی درباره گلایه‌های محیط زیست از کمبود بودجه برای نظارت بر واحدهای صنعتی می‌گوید: این انتظار را در درجه نخست از محیط زیست داریم که از اهرم‌های قانونی که در اختیار دارد، استفاده کند، بر اساس قوانین، محیط زیست متولی برنامه‌ریزی و اقدام برای کنترل آلودگی هوا و ارائه گزارش به مردم است، قوه قضائیه نیز می‌تواند نقش مؤثری در این زمینه داشته باشد همانگونه که در گذشته دادستانی اصفهان با پلمب مشعل‌های مازوت سوز در نیروگاه اصفهان، تأثیر خوبی داشت. اهرم‌های کافی برای نظارت و اقدام در اختیار داریم اما گاهی احساس می‌کنیم که مصلحت‌اندیشی می‌شود و مصالح عمومی، به پای مصالح دیگر گذاشته می‌شود در صورتی که هیچ مصلحتی مهم‌تر از سلامت مردم نیست.

اجرای قانون هوای پاک در اصفهان، به دست باد

قانون بدون اجرا مسئله‌ای را حل نمی‌کند

مهدی بصیری، دانشیار دانشکده منابع طبیعی دانشگاه صنعتی اصفهان و عضو هیئت مؤسس جمعیت پیام سبز در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، اظهار می‌کند: قانون هوای پاک به خودی خود مسئله‌ای را حل نمی‌کند، مگر اینکه اجرا شود در حالی که این قانون به زیان شرکت‌های دولتی بزرگ و منافع عده‌ای است و با اجرای آن مخالفت می‌شود.

وی اجرای این قانون را به معنای ممنوعیت هرگونه اقدام توسعه‌ای در واحدهای صنعتی بزرگ اصفهان از جمله فولاد مبارکه، پتروشیمی و ذوب آهن می‌داند و می‌افزاید: اگر کسی با این پروژه‌ها مخالفت کند راه به جایی نمی‌برد، بنابراین به نظر می‌رسد، پول، درآمد و سرمایه که نقش مهمتری از سلامتی و کاهش بیماری‌های ناشی از آلودگی هوا دارد و سخنانی که کارشناسان در فضای مجازی و رسانه‌ها مطرح می‌کنند نیز تأثیری ندارد.

دانشیار دانشکده منابع طبیعی دانشگاه صنعتی اصفهان با انتقاد از رد آلایندگی شدید صنایع اصفهان از سوی محیط زیست، یادآور می‌شود: این صحبت درستی نیست که صنایع اطراف اصفهان، نقش چندانی در آلودگی هوا ندارند، اکنون اصفهان در محاصره کارخانه‌ها و واحدهای تولیدی است که به شدت هوا را آلوده می‌کنند، البته در فصل زمستان، آلودگی خودروها و مصارف گاز خانگی نیز به آن افزوده می‌شود اما این در برابر دودی که صنایع به هوا می‌فرستند بسیار کمتر است.

وی افزود: خودروها و وسایل گرمایشی خانه‌ها فقط اکسیژن می‌سوزانند و گاز CO۲ تولید می‌کنند در حالی که صنایع، انواع و اقسام گازهای سمی و خطرناک را به هوا می‌فرستند، از جمله همین گوگردی است که برخی اوقات در سوخت نیروگاه وجود دارد و اگر مازوت بسوزانند که میزان آلایندگی وحشتناک است.

ادامه تولید بدون توجه به مشکلات سلامتی

بصیری با اشاره به تصمیم اعضای شورای امنیت ملی برای استفاده از سوخت مازوت در نیروگاه‌های برق کشور، ادامه می‌دهد: در برخی مواقع، توجه اصلی مسئولان به ادامه تولید و اقتصاد است در حالی که نباید بیماران، سالمندان و اقشار آسیب‌پذیرتر جامعه از تشدید آلودگی هوا را فراموش کنیم و می‌توان با انجام راهکارهایی مانند نصب فیلتر بر خروجی واحدهای صنعتی یا پایش مستمر آنها از بار آلودگی کلانشهر اصفهان کاست.

وی جانمایی همه واحدهای صنعتی بزرگ از جمله نیروگاه، پالایشگاه و … در اطراف اصفهان را نادرست می‌داند و می‌گوید: این صنایع درست در جایی ایجاد شده‌اند که مسیر باد است و آلودگی آنها به هوای شهر اصفهان حتی شهرهای کوچک دیگری مثل زرین شهر، فلاورجان، نجف‌آباد، درچه و… می‌رود، به هر حال این اتفاقی است که افتاده و در همه جای دنیا از ادامه اشتباه جلوگیری می‌شود در حالی که هنوز در اصفهان ادامه دارد.

جای خالی نظارت و فیلتراسیون در خروجی واحدهای تولیدی

عضو هیئت مؤسس و هیئت مدیره جمعیت پیام سبز با اشاره به ادامه بحران آلودگی هوا در سال‌های آینده با شرایط کنونی، یادآور می‌شود: اگر به شاخص‌های آلودگی نگاه کنید، در یک روز تعطیل انتظار می‌رود که کیفیت هوا بهتر از روزهای قبل باشد چون خودروهای کمتری در خیابان‌ها رفت و آمد می‌کنند اما می‌بینیم که در همان زمان هم شاخص بسیار بالاست، پس این آلودگی از کجا آمده است؟

وی با رد سهم ۳۰ درصدی صنعت، ۳۰ درصدی آلاینده‌های خانگی و ۴۰ درصدی خودروها در انتشار آلودگی هوا، ادامه می‌دهد: صنایع لابی قوی دارند و وزارت صمت نیز به دنبال توسعه صنایع است اما در این سو، مردم لابی ندارند که آلایندگی برخی واحدهای تولیدی مانند صنایع فولاد، پالایشگاه، نیروگاه برق، کارخانه‌های سیمان و پتروشیمی را اثبات کنند در حالی که می‌توان با ایجاد فیلتر و پایش مستمر این واحدها، روش‌های نظارت را بهبود بخشید و منابع آلاینده در هوای شهر را کاهش داد.

۱۲۸ روز هوای ناسالم از ابتدای سال تاکنون

منصور شیشه فروش؛ مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان نیز شعار امسال هفته هوای پاک را "حقوق عامه و اراده ملی" بیان می‌کند و به خبرنگار ایمنا می‌گوید: در اصل ۵۰ قانون اساسی حفاظت از محیط زیست یک وظیفه عمومی تلقی شده است و امسال در حالی روز هوای پاک را گرامی می‌داریم که از اول سال تا دی ماه امسال ۱۷۳ روز هوای قابل قبول و ۱۲۸ روز هم هوای ناسالم و از اول تا ۲۵ دی ماه، ۱۱ روز هوای سالم و ۱۴ روز هوای ناسالم داشتیم، از جمعه گذشته تاکنون نیز چهار روز هوای سالم داشتیم، قانون هوای پاک که در مرداد سال ۱۳۹۶ تصویب شد ۳۴ ماده و ۳۹ تبصره دارد.

وی ادامه می‌دهد: شرایطی که به صورت طبیعی یا انسان ساخت، به مدتی کیفیت هوا را به گونه‌ای تغییر دهد که برای سلامتی انسان و موجودات زنده و فرایندهای اکولوژیک زیان‌آور باشد را آلودگی هوا می‌نامند، منابع آلاینده هوا نیز دو دسته منابع طبیعی؛ شامل طوفان‌های گرد و غبار، شن و آتش‌سوزی جنگل‌ها و همچنین منابع انسان ساز شامل منابع ثابت و متحرک می‌شوند.

وی ادامه داد: هرگونه منبعی مانند وسایل نقلیه موتوری و غیرموتوری که در اثر حرکت، آلودگی هوا ایجاد کنند منابع متحرک هستند و منابع ثابت نیز شامل هرگونه منبعی از قبیل صنایع، عملیات معدنی، بخش‌های خدماتی، تجاری، اداری و خانگی می‌شود که در محل ثابت باشند و آلاینده انتشار دهند.

استقرار بیش از ۱۰ هزار واحد صنعتی در استان اصفهان

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان درباره برخی از مهم‌ترین الزامات قانون هوای پاک، یادآور می‌شود: استقرار بیش از ۱۰ هزار واحد صنعتی در استان و تمرکز بخش عمده آن در هشت درصد مساحت استان، وجود ۷۰ شهرک صنعتی، ۱۴۰ هزار واحد صنفی، ۶۵۰ معدن فعال، دو هزار واحد سنگبری، پنج ناحیه تولید آجر و تردد بیش از یک میلیون دستگاه خودرو و ۶۰۰ هزار دستگاه موتورسیکلت، مصرف گازوئیل و سوخت و وجود کانون‌های فرسایش بادی در ناحیه شمال و شرق اصفهان در کنار وضعیت ویژه توپوگرافی و اقلیم نیمه پایدار و سکون هوا و عدم بارش در اصفهان، باعث تشدید آلودگی هوا می‌شود.

وی درباره برخی محورهای مهم قانون هوای پاک، می‌گوید: در این قانون وظایفی برای دستگاه‌های اجرایی تعیین شده از جمله اینکه محیط زیست باید تمام مراکز و واحدهای صنعتی تولیدی، عملیات معدنی خدمات عمومی کارگاهی که آلودگی آنها بیش از حد مجاز است را مشخص کند مراتب را با تعیین نوع، میزان آلودگی، وسعت و حساسیت منطقه به مالکان و مسئولانشان اعلام و حتی آنها را جریمه کند.

۱۱۵ پیگیری قضائی برای واحدهای تولیدی متخلف

شیشه‌فروش از بازدید و پایش بیش از ۳ هزار و ۸۷ واحد صنعتی از نیمه آبان تاکنون خبر می‌دهد و می‌افزاید: ۹۱۱ واحد نیز مورد پایش شبانه قرار گرفتند که این بازدیدها منجر به انجام ۱۱۵ مورد پیگیری قضائی برای واحدهایی که استاندارد انتشار آلاینده‌ها را رعایت نکرده‌اند، شده است.

وی با اشاره به صدور ۶۲۶ اخطار برای این واحدها و پلمب ۳۲ واحد آلاینده می‌گوید: بر اساس قانون، شهرک‌ها و واحدهای صنعتی جدیدالاحداث باید دست کم ۱۰ درصد از مساحت خود را به ایجاد فضای سبز برحسب اقلیم اختصاص دهند، واحدهای صنعتی متوسط ۵۰ نفر به بالا نیز موظف به پایش و کنترل مستمر هوا هستند.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان درباره دیگر بندهای قانون هوای پاک، اظهار می‌کند: وزارت نفت موظف است که بنزین و نفت و گازوئیل را مطابق با استاندارد ملی تولید و عرضه کند که در همه ۳۶۰ جایگاهی که در استان داریم نظارت بر عرضه بنزین یورو ۴ ادامه دارد، مقرر شد اداره راه و شهرسازی در تهیه طرح‌های جامع و تفصیلی شهرها و شهرک‌ها و شهرهای جدید و بنیاد مسکن در طرح‌های توسعه هادی روستایی، مطالعات زیست محیطی را در نظر بگیرند.

وجود ۱۶ کانون بحران فرسایش بادی در استان

شیشه‌فروش با اشاره به وجود ۱۶ کانون بحران فرسایش بادی در استان، می‌افزاید: این کانون‌ها، مناطق مختلف را تحت تأثیر قرار داده است تاکنون ۱۰۷ هزار هکتار عملیات بیابان زدایی در این کانون‌ها انجام شده و امسال هم ۱۵ هکتار در دستور کار است.

وی انجام معاینه فنی وسایل نقلیه سبک و سنگین موتورسیکلت با هدف صحت عملکرد خودروها در زمینه‌های فنی و ایمنی را در کنترل آلاینده‌های هوا بسیار مؤثر می‌داند و می‌گوید: شهرداری موظف است که هم برای خودروهای سنگین هم برای موتورسیکلت‌ها، مرکز معاینه فنی در شهر اصفهان ایجاد کند همچنین هرگونه احداث، توسعه یا تغییر خط تولید واحدهای تولیدی صنعتی و معدنی مستلزم رعایت مقررات زیست محیطی است، ارزیابی زیست محیطی واحدها و پروژه‌های بزرگ و متوسط نیز در دستور کار محیط زیست قرار دارد.

اجرای قانون هوای پاک در اصفهان، به دست باد

شناسایی ۴۵۰ واحد آلاینده در حریم شهر

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان، راه‌اندازی سامانه پایش بر خط لحظه‌ای یا آنلاین و ارسال اطلاعات روزآمد به مرکز پایش محیط زیست و صدور و تمدید پروانه صنایع منوط به اجرای الزامات محیط زیستی را از دیگر وظایف محیط زیست در راستای اجرای قانون هوای پاک بیان می‌کند و ادامه می‌دهد: محیط زیست مکلف است طبق قانون نظارت و ارزیابی واحدهای تولیدی را انجام دهد، در شعاع ۵۰ کیلومتر حدود ۵۵۰ واحد صنعتی وجود دارند که حدود ۴۵۰ واحد آلاینده شناسایی شده که همواره از سوی اداره کل محیط زیست پایش می‌شود و فرایندشان باید به شکلی باشد که کاهش آلاینده‌های هوا را به همراه داشته باشند.

وی تکمیل مطالعات انتشار آلاینده‌ها، سهم انتشار آلاینده‌ها و مطالعات تعیین سهم انتشار آلاینده‌های هوا از سوی دانشگاه صنعتی و دانشگاه اصفهان در دو سال گذشته را کار بزرگی می‌داند و می‌گوید: بازنگری طرح جامع کاهش آلودگی هوا نیز در دستور کار محیط زیست قرار گرفته و این مطالعات در اختیار محیط زیست قرار داده شد که آنها را تبدیل به سناریو کرده و وظایف هر بخش متناسب با سهم آنها در آلودگی را تعیین کنند.

تعداد روزهای آلاینده روبه افزایش است

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان درباره افزایش تعداد روزهای آلاینده در سال ۱۴۰۰ نیز می‌گوید: بخشی از این وظایف ملی بوده و باید دستگاه‌های ملی برای اجرای آن اقدام کنند، در استان نیز وظایف تمام دستگاه‌ها در قانون هوای پاک را استخراج کردیم و برای بخش‌هایی که اجرا نشده، با همکاری قوه قضائیه و دادستانی پیگیری‌های لازم برای اجرا هستیم.

وی یکی از الزامات قانون هوای پاک را سرعت بخشیدن به نصب و راه اندازی سامانه پایش آنلاین در سطح واحدهای صنعتی مشمول ارزیابی زیست محیطی و ضرورت ایجاد سامانه‌های رصد عملیاتی معرفی می‌کند و ادامه می‌دهد: این کار باید با همکاری سازمان صمت یعنی صنایع و معادن با همکاری محیط زیست انجام شود، همچنین پیگیری ارائه گزارش‌های خوداظهاری در پایش واحدهای تولیدی و صنعتی استان نیز باید با همکاری این دو نهاد اجرا شود.

ترک فعال‌هایی که در حال پیگیری است

شیشه‌فروش درباره ترک فعل برخی دستگاه‌های اجرایی در قانون هوای پاک نیز یادآور می‌شود: رعایت حدود مجاز انتشار آلاینده‌ها در موتورخانه‌ها و سامانه‌های احتراق یکی از گزینه‌های قانون هوای پاک است که دستگاه‌های اجرایی را موظف می‌کند با همکاری شرکت گاز و اداره استاندارد آن‌را دنبال کنند، بعضی از دستگاه‌ها هنوز این وظیفه را انجام نداده‌اند که شرکت گاز در حال تهیه فهرست آنها و اعلام به عنوان یکی از ترک فعل‌های صورت گرفته است.

وی با اشاره به تشکیل جلسات مرتب کارگروه کاهش آلودگی هوا در استان، اطمینان داد: یکی از وظایف محیط زیست، تهیه فهرستی از دستگاه‌هایی است که وظایف ابلاغ شده در چهارچوب این قانون را هنوز اجرا نکرده‌اند، قرار است با همکاری بخش‌های قضائی، دلایل عدم اجرا پیگیری شود، بخشی از وظایف اجرا نشده نیز نیاز به به اعتبارات ملی دارد که سازمان محیط زیست کشور باید به عنوان دبیرخانه کشوری و مسئول اجرای این طرح‌ها باید پیگیری کند تا محقق شوند.

شیشه‌فروش درباره سهم صنعت در آلودگی هوا می‌گوید: بر اساس سهم انتشار آلاینده‌ها در بخش صنعتی کارگروه ویژه‌ای در بخش صنعت تشکیل شد که شرکت شهرک‌های صنعتی استان، استاندارد و سازمان صمت، اداره تعاون و بخش‌های مرتبط در آن عضو هستند و محیط زیست هم بر اجرای وظایف نظارت می‌کند، امیدواریم این کارگروه برای پیگیری اجرای طرح‌ها تقویت شود.

کد خبر 549650

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 1
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • متولی ۰۹:۴۳ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۹
    0 0
    محیط زیست اصفهان از سوء مدیریت شدید رنج می برد و افراد فاقد صلاحیت لازم سکاندار آن هستند تا وقتی وضعیت به این شکل است از این مجموعه انتظاری بیش از این نمی رود و وضعیت آلودگی هر روز شدیدتر می شود، بجاست که سازمان محیط زیست در سیستم مدیریتی محیط زیست اصفهان اصلاحات عمیقی انجام دهد و با به کارگیری افراد متخصص و صادق، وضعیت آلودگی تا حدودی مدیریت گردد.