مقایسه گوشی سامسونگ Galaxy A72 و  شیائومی POCO F3+ لیست جزئیات

خرید گوشی موبایل برای خیلی از کاربرها کار مشکلی است. مقایسه تلفن‌های همراه از نظر دوربین، سخت‌افزار، صفحه نمایش، طراحی و باتری می‌تواند به کاربران کمک کند تا انتخاب خوبی داشته باشند. در این مطلب دو گوشی پرفروش سامسونگ Galaxy A72 و شیائومی POCO F3 مورد مقایسه و ارزیابی قرار گرفت.

به گزارش خبرنگار ایمنا، بسیاری از ما به دلیل بالا بودن قیمت گوشی‌های پرچم‌دار امکان خرید این محصولات را نداریم. بنابراین در بازار گوشی‌های میان‌رده باید گوشی مورد نظر خود را جست‌وجو کنیم. حال در این میان شرکت بزرگ شیائومی که یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های تولیدکننده گوشی موبایل در جهان است، تنوع بالایی از گوشی‌های میان‌رده با کیفیت و هزینه معقول روانه بازار کرده است. سری پوکو برند شیائومی یکی از محبوب‌ترین میان‌رده‌های موجود در بازار است. شیائومی این بار گوشی موبایل POCO F3 را طراحی کرده است. این گوشی در بعضی از سطوح در حد و اندازه یک پرچم‌دار است.

گوشی‎‌های سری A شرکت سامسونگ از گوشی‎‌های میان‎‌رده این شرکت هستند. در واقع سامسونگ با تولید سری گوشی‌های A، تولیدکنندگان چینی مانند هوآوی و شیائومی را در گوشی‌های میان‌رده به مبارزه طلبیده است. سامسونگ با به‌کارگیری صفحه‌نمایش‌های Super AMOLED در این سری از گوشی‌های خود، رقیبان خود را به چالشی جدی کشیده است و موجب شده تا کاربران با صرف هزینه‌ای که برای یک گوشی میان‌رده پرداخت می‌کنند، صاحب گوشی با نمایش‌گر فوق‌العاده شوند. سامسونگ رده Aهای خود را در اصل برای کسانی ساخته است که می‌خواهند یک گوشی داشته باشند که بتوانند با آن کارهای متفاوتی انجام دهند ولی هزینه کمتری کنند.

در ادامه به بیان مشخصات و مقایسه گوشی سامسونگ Galaxy A72 و Xiaomi POCO F3 پرداخته شده است.

مقایسه Galaxy A72 و Xiaomi POCO F3 از نظر دوربین

Xiaomi POCO F3

Galaxy A72

دوربین اصلی

۴۸ مگاپیکسل

۶۴ مگاپیکسل

لنز اولتراواید

۸ مگاپیکسل

۱۲ مگاپیکسل

سنسور تشخیص عمق

-

-

ماکرو

پنج مگاپیکسل

پنج مگاپیکسل

دوربین سلفی

۲۰ مگاپیکسل

۳۲ مگاپیکسل

POCO F3 هم با سه دوربین ۴۸، ۸ و ۵ مگاپیکسل معرفی شد. دوربین مخصوص و بسیار محبوب عکاسی از اجسام بسیار ریز یا همان ماکرو دارای قدرت بیشتری شده بود و طرفداران این نوع عکاسی که از محصولات شیائومی استفاده می‌کردند نظرات بسیار مثبتی به این موضوع داشتند. حالا شیائومی، دوربین POCO F3 خود را با یک لنز فوق عریض با رزولوشن بالا و یک لنز ماکرو ۵ مگاپیکسلی ارتقا داده است. به این ترتیب دوربین POCO F3 شامل سه دوربین روی قاب پشتی است. این دوربین‌ها شامل یک لنز اصلی با رزولوشن ۴۸ مگاپیکسل، یک لنز فوق عریض ۸ مگاپیکسل و یک لنز ماکرو پنج مگاپیکسلی است.

البته یک فلش LED دوربین هم تعبیه‌شده است. در قاب جلو هم یک دوربین سلفی ۲۰ مگاپیکسل قرار گرفته است. دوربین اصلی POCO F3، عکس‌های بسیار خوبی را ثبت می‌کند و رنگ‌های طبیعی با جزئیات فراوان را برای کاربر به همراه دارد. همچنین عکس‌ها از رنگ، کنتراست و گستره داینامیک (Dynamic Range) خوبی برخوردار است. البته گستره داینامیک با استفاده از HDR هم تقویت می‌شود که البته برخی از جزئیات عکس در حین پردازش از بین می‌رود. کاهش نویز در تصاویر هم به‌خوبی انجام می‌گیرد. به‌طور کلی عکس‌های ۴۸ مگاپیکسلی پیش‌فرض برای یک گوشی میان‌رده رو به بالا کاملاً عالی و قابل‌قبول هستند. به لطف وجود سنسور ماکرو، امکان ثبت تصاویر باکیفیت از فاصله بسیار نزدیک فراهم‌شده است. دوربین ۵ مگاپیکسلی ماکرو دارای فوکس ثابت در فاصله ۳ الی ۵ سانتی‌متری است؛ از این‌رو اگر سوژه مورد نظر در این فاصله قرار نگرفته باشد، با تصاویر تار مواجه خواهیم بود. استفاده از سنسور عمق برای عکاسی‎‌های پرتره کاربرد دارد که باعث می‌‎شود تصویر پشت سوژه محو (Bukeh) به نظر برسد. گفتنی است که لنز ماکرو می‌تواند برای عکاسی از اجسام بسیار ریز هم مورد استفاده باشد. عکس‌های ثبت‌شده در نور کم نیز همچنان از کیفیت مطلوبی برخوردارند. تصاویر از رنگ‌های خوبی برخوردار است و نویز در سطح پایین نگه‌داشته می‌شود.

مقایسه گوشی سامسونگ Galaxy A72 و  شیائومی POCO F3+ لیست جزئیات

در مقابل دوربین Galaxy A72 برای خود تاریخچه‌ای دارد؛ دوربین اصلی گلکسی A71 از نوع چهارگانه و با رزولوشن‌های ۶۴، ۸، ۱۲ و ۵ مگاپیکسل در نظر گرفته شده بود. با گذشت ۱.۵ الی ۲ سال سامسونگ دوربین گلکسی A72 خود را با یک لنز فوق‌عریض با رزولوشن ۱۲ مگاپیکسل و یک لنز ماکرو ۵ مگاپیکسلی ارتقا داده است. به این ترتیب دوربین Galaxy A72 شامل چهار دوربین روی قاب پشتی است. این دوربین‌ها شامل یک لنز اصلی با رزولوشن ۶۴ مگاپیکسل، یک لنز فوق‌عریض ۱۲ مگاپیکسل، یک سنسور تله‌فوتو ۸ مگاپیکسلی و یک لنز ماکرو ۵ مگاپیکسلی است. البته یک فلش دوربین هم تعبیه شده است که از نوع تک LED است. در نمای روبه‌رویی هم یک دوربین سلفی ۳۲ مگاپیکسل قرار گرفته است. اپلیکیشن دوربین هم همانی است که در اکثر گوشی‌های سامسونگ دیده می‌شود؛ اما با تغییرات خوب و مفیدی که با One UI 3.1 معرفی شد همراه است، مانند فونت بزرگ‌تر برای حالت‌های عکاسی مختلف و طرحی که با انتخاب این حالت‌ها به آن اضافه شده است.

دوربین اصلی Galaxy A72، عکس‌های بسیار خوبی را ثبت می‌کند و رنگ‌های طبیعی با جزئیات فراوان را برای کاربر به همراه دارد. همچنین عکس‌ها از رنگ، کنتراست و گستره داینامیک (Dynamic Range) بسیار خوبی برخوردار است. البته گستره داینامیک با استفاده از Auto HDR هم تقویت می‌شود که ممکن است برخی از جزئیات عکس در حین پردازش از بین برود. با غیرفعال کردن Auto HDR، جزئیات بیشتری را در عکس‌های پیچیده‌تر شاهد خواهید بود که البته گستره داینامیک آن کاهش پیدا می‌کند. کاهش نویز در تصاویر هم به‌خوبی انجام می‌شود. به‌طورکلی عکس‌های ۳۲ مگاپیکسلی برای یک گوشی میان‌رده سطح بالا که بسیار هم طرفدار دارد کاملاً مطلوب و قابل‌قبول هستند.

مقایسه Galaxy A72 و Xiaomi POCO F3 از نظر سخت‌افزاری و نرم‌افزاری

Xiaomi POCO F3

Galaxy A72

چیپست

Snapdragon 870 5G

Snapdragon 720G

پردازنده گرافیکی

Adreno 650

Adreno 618

سیستم عامل

اندروید ۱۱

اندروید ۱۱

رابط کاربری

MIUI 12.5.6

One UI 3.1

تنوع حافظه

۱۲۸/۶ ،۱۲۸/۸ و ۲۵۶/۸

۱۲۸/۶ ،۱۲۸/۸ و ۲۵۶/۸

اگر بخواهیم به‌صورت کاملاً فنی و دقیق به مهم‌ترین بخش‌های داخلی سخت‌افزاری گوشی که تراشه، پردازنده، پردازنده گرافیکی و حافظه‌ها هستند به طور خلاصه نگاهی داشت، می‌توان گفت که گوشی موبایل پوکو مدل POCO F3 M2012K11AG دو سیم کارت ظرفیت ۲۵۶ گیگابایت به تراشه Qualcomm SM8250-AC Snapdragon 870 5G (7 nm) Chipset مجهز شده است. تراشه‌ای که برای استفاده روی گوشی‌های میان‌رده رو به بالا ساخته و طراحی‌شده است. این تراشه سه پردازنده Kryo 585، Triple-Core Kryo 585 و Quad-Core Kryo 585 با فرکانس‌های ۳.۲، ۲.۴۲، ۱.۸۰ گیگاهرتز را در خود قرار داده که بتواند سرعت و قدرت عملیاتی بالایی را برای گوشی را فراهم کند. روی این تراشه از پردازنده گرافیکی Adreno 650 GPU هم استفاده‌شده است که می‌توان با آن کارها و بازی‌های گرافیکی معمولی یا نیمه‌سنگین و در برخی اوقات سنگین را هم انجام داد. باید به این اشاره داشته باشیم که پردازنده این گوشی ۶۴ بیتی بوده و دارای سرعت بسیار بالاتری نسبت به پردازنده‌های ۳۲ بیتی است. ۸ گیگابایت حافظه رم هم برای این تلفن همراه هوشمند در نظر گرفته‌شده تا گوشی در بهترین حالت ممکن بتواند چند کار را با هم انجام دهد؛ ولی با کمی کاهش سرعت روبه‌رو می‌شود. این مقدار حافظه رم نقطه ضعفی برای این گوشی محبوب نیست. سازندگان POCO F3 برای این مدل از حافظه داخلی ۲۵۶ گیگابایت استفاده کرده‌اند. در آزمایشات ما نشان‌داده شده است که این گوشی با این مقدار حافظه و RAM می‌تواند به راحتی پاسخ گوی نیازهای شما باشد. همچنین شیائومی با به‌کارگیری فناوری LiquidCool یا خنک‌کننده مایع، موجب خنک شدن گوشی در هنگام اجرای برنامه‌های سنگین شده است که این امر باعث بهبود عملکرد کلی دستگاه می‌شود.

مقایسه گوشی سامسونگ Galaxy A72 و  شیائومی POCO F3+ لیست جزئیات

مقایسه Galaxy A72 و Xiaomi POCO F3 از نظر صفحه نمایش

Xiaomi POCO F3

Galaxy A72

نوع نمایشگر

AMOLED

Super AMOLED

سایز

۶.۶۷ اینچ

۶.۷ اینچ

رزولوشن

۲۴۰۰ × ۱۰۸۰

۲۴۰۰ × ۱۰۸۰

تراکم پیکسلی

۳۹۵ پیکسل در هر اینچ

۳۹۴ پیکسل در هر اینچ

قاب جلویی گوشی POCO F3 را یک نمایش‌گر تمام صفحه پر کرده است. گوشی F3 از صفحه‌نمایشی بزرگ بهره می‌برد که شیائومی این روزها ارائه می‌دهد. صفحه‌نمایش ۶.۶۷ اینچی Full HD Plus با فناوری AMOLED با محافظ گوریلا گلس ۵ همراه‌شده است. این صفحه نمایش با دقت تصویر ۲۴۰۰ × ۱۰۸۰ پیکسل و تراکم پیکسلی ۳۹۵ پیکسل در هر اینچ، کیفیت مرغوبی را برای تماشای ویدئو، بازی کردن و گشت‌وگذار در اینترنت برای کاربران فراهم می‌کند. در این صفحه نمایش از فناوری E4 AMOLED بهره گرفته شده است و علاوه بر اینکه می‌تواند تا ۱۶ میلیون رنگ را به راحتی آنالیز و نمایش دهد، باعث افزایش ۱۵ درصدی عمر باتری هم خواهد شد. وجود نمایش‌گر با فناوری HDR10+ و ۱۳۰۰ نیت روشنایی موجب بهبود کیفیت رنگ‌ها شده است. بنابراین شما می‌توانید رنگ‌ها را در صفحه‌نمایش POCO F3 بسیار زنده و با جزئیات مشاهده کنید.

مقایسه گوشی سامسونگ Galaxy A72 و  شیائومی POCO F3+ لیست جزئیات

قاب جلویی گوشی A72 را یک نمایش‌گر تمام صفحه پر کرده است. گوشی A72 از بزرگ‌ترین صفحه‌نمایشی بهره می‌برد که سامسونگ این روزها می‌تواند ارائه می‌دهد. این گوشی با صفحه‌نمایش ۶.۷ اینچی Super AMOLED همراه شده است. به این ترتیب قاب جلو به‌طور کامل از شیشه ساخته شده است. فریم‌های این گوشی هم از جنس پلاستیک است که به شکل مطلوبی پولیش داده شده است و بسیار مقاوم نیز هستند. پنل Super AMOLED این گوشی با آنچه در مدل A71 دیده‌ایم شباهت زیادی دارد ولی بسیار باکیفیت‌تر و زنده‌تر است و جزئیات را بهتر نمایش می‌دهد. در گوشی A72 دوربین سلفی ۳۲ مگاپیکسلی در داخل یک حفره کامل (Punch-Hole) قرار گرفته است. در این مدل از LED برای نشان دادن نوتیفیکیشنها استفاده نشده است، اما از قابلیت Always-On بهره می‌برد که البته موجب کاهش عمر باتری می‌شود. قرار گرفتن اثر انگشت اپتیکال در زیر صفحه‌نمایش نگرانی شما را از نظر امنیت برطرف می‌کند. با این حال نمی‌توان گفت این حس‌گر از سرعت و دقت بالایی برخوردار نیست.

مقایسه Galaxy A72 و Xiaomi POCO F3 از نظر طراحی ظاهری

Xiaomi POCO F3

Galaxy A72

ابعاد

163.7x76.4x7.8 میلی‌متر

165x77.4x8.4 میلی‌متر

وزن

۱۹۶ گرم

۲۰۳ گرم

صدای استریو

دارد

دارد

طراحی و ظاهر مدل POCO F3 اندکی با سری‌های قبلی POCO متفاوت‌تر است. بدنه جلو و عقب گوشی توسط گوریلا گلس ۵ محافظت شده است. همچنین مهندسان شیائومی مدل POCO F3 را به گواهی‌نامه IP53 مجهز کرده‌اند که به این معنا است که این محصول در برابر قطرات آب و گردوغبار مقاوم است. قاب پشتی گوشی POCO F3 مانند بسیاری از گوشی‌های مدرن که درعین سادگی به کیفیت هم فکر می‌کنند از یک رنگ و بافت منحصربه‌فرد برخوردارند و دارای طراحی خاصی است. برخلاف سری‌های پیشین POCO حس‌گرهای دوربین از مرکز پشت قاب، به گوشه نقل مکان کرده‌اند. سنسور اثرانگشت هم روی لبه قاب تعبیه شده که به همراه کلیدهای کنترل صدا در یک سمت قرار گرفته است.

مقایسه گوشی سامسونگ Galaxy A72 و  شیائومی POCO F3+ لیست جزئیات

گوشی‎‌های سری A به داشتن قاب‎‌های پلاستیکی بسیار مقاوم و شیشه و در بسیاری از موارد گلستیک و صفحه‌نمایش‌های با کیفیت، معروف هستند. در گوشی A72 از ویژگی ضدآب بودن صرف‌نظر شده است. شرکت سامسونگ برای توصیف بهتر جنس قاب پشتی محصولات سری گلکسی A خود از اصطلاح Glasstic استفاده کرده است که ترکیبی از شیشه و پلاستیک است. گوشی A72 هم از قاعده مستثنی نیست. قاب پشتی جایی است که شما با انحناهایی مواجه می‌شوید که این روزها در طراحی بسیار از گوشی‌ها شاهد آن هستیم. همچنین قاب پشتی گوشی A72 مانند بسیاری از گوشی‌های مدرن که هر کدام از رنگ و بافت منحصربه‌فرد برخوردارند، دارای طراحی خاصی است. علاوه بر این نحوه چینش دوربین‌های قاب پشتی هم کمی تغییر کرده است. در واقع از زمانی که شرکت اپل تصمیم گرفت تا در دوربین‌ها را در آیفون 11S با حالت نامنظم در کنار هم قرار دهد، شرکت‌های دیگر هم از این نوع طراحی در محصولات خود الگو برداری کرده‌اند. هر چهار دوربین قاب پشتی و فلش LED در A72 روی صفحه‌ای مشکی (Black Deck) قرار گرفته‌اند.

مقایسه Galaxy A72 و Xiaomi POCO F3 از نظر باتری

Xiaomi POCO F3

Galaxy A72

ظرفیت

۴۵۲۰ میلی‌آمپر

۵۰۰۰ میلی‌آمپر

فست شارژ

۳۳ وات

۲۵ وات

گوشی موبایل شیائومی POCO F3 دو سیم کارت یک باتری لیتیوم-پلیمر با ظرفیت ۴۵۲۰ میلی‌آمپرساعت دارد. این میزان ظرفیت باتری فوق‌العاده است و می‌تواند این گوشی را به محصولی شگفت‌انگیز از لحاظ قدرت و ماندگاری شارژ باتری در بین محصولات میان‌رده بازار تبدیل کند. باتری در شرایط استفاده معمولی، می‌تواند دو الی سه روز گوشی را روشن نگه دارد. با این حال تماشای فیلم با صفحه نمایش کاملاً روشن و بازی کردن، مخصوصاً بازی‌های سبک، مصرف باتری را بالا می‌برد و اینجا است که مشاهده می‌کنید باتری زودتر تمام می‌شود. این باتری استفاده شده در F3 لیتیوم-پولیمری است که جدیدترین نوع باتری برای استفاده در گوشی‌ها است. گفتنی است طبق ادعای شیائومی باتری این گوشی ۵۲ زمان برای تکمیل شارژ نیاز دارد و این موضوع نشان از شارژر سریع ۳۳ واتی اسن محصول است.

گوشی موبایل سامسونگ مدل A72 دو سیم‌کارت ظرفیت ۱۲۸ گیگابایت و رم ۸ گیگابایت هم از باتری پرقدرت ۵۰۰۰ میلی‌آمپرساعت استفاده کرده است. این باتری جنس لیتیوم‌پولیمر بوده که در مقایسه با گوشی موبایل A71 که از باتری با ۴۵۰۰ میلی‌آمپرساعت با جنس لیتیوم‌یونی است، از ظرفیت بیشتری بهره برده و کیفیت و طول‌عمر بیشتری دارد.

جمع‌بندی کلی از تفاوت سامسونگ Galaxy A72 و Galaxy A72

تا اینجا به مقایسه Xiaomi POCO F3 با Galaxy A72 از نظر کیفیت دوربین، قدرت سخت‌افزاری و نمایش‌گر پرداختیم. گلکسی A72 در واقع نسخه ارتقایافته، بهبودیافته، قوی‌تر و پیشروتر از گلکسی A71 است. این گوشی از عملکرد سریع‌تر، دوربین‌های باکیفیت‌تر و نسخه اندروید جدیدتر بهره می‌برد. این گوشی موبایل شرکت سامسونگ به شکلی متوازن ساخته شده است و همه اجزای آن به‌خوبی باهم هماهنگ هستند. این گوشی موبایل مدرن، صفحه‌نمایش سوپر امولد دارد و تراشه و سخت‌افزار آن عملکرد بسیار مطلوبی دارند. اگر این ویژگی‌های مثبت را با خروجی تصویر مطلوب آن جمع ببندید به یک محصول کاملاً دلخواه می‌رسید که ارزش خرید بالایی دارد.

هر کدام از این گوشی‌ها، دارای مشخصات و محدوده قیمتی خاص خود بوده و برای قشر خاصی مناسب است. درنهایت این شما هستید که با توجه به این مزایا و معایبی که از دو گوشی در این مقایسه به آن‌ها اشاره شد باید تصمیم خود را برای انتخاب یکی از آن‌ها با توجه به نیازتان بگیرید.

کد خبر 549429

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.