تفاوت نبشی پرسی و فابریک چیست؟

تفاوت نبشی پرسی و فابریک چیست؟ از سوالات متداول افرادی است که برای خرید این کالای فولادی اقدام می‌کنند. پیش از پاسخگویی به این سوال، در تعریفی مختصر از نبشی باید بگوییم، یکی از انواع پروفیل‌های فولادی، به شکل حرف L انگلیسی است که با نام پروفیل L یا LNP نیز در بازار شناخته می‌شود.

این مقطع فولادی، دو ضلع عمود بر هم دارد که به هرکدام از این اضلاع، به اصطلاح، بال گفته می‌شود. براساس اندازه این بال‌ها، نبشی را می‌توان در دو نوع کلی بال مساوی و بال نامساوی قرار داد که هرکدام، کاربردهای مخصوص به خود را دارند.

اما نام‌های دیگری که در بازار احتمال دارد از نبشی بشنوید، نبشی پرسی و فابریک است. این نامگذاری براساس روش تولید آن‌ها صورت گرفته و تفاوت‌های بسیاری ازلحاظ خواص و قیمت بین این دو نوع نبشی وجود دارد.

اگر با این تفاوت‌ها آشنا نباشید، ممکن است با یک انتخاب نامناسب، از نظر مالی متضرر شوید. در ادامه قصد داریم تا درباره تمامی تفاوت‌های بین نبشی پرسی و فابریک صحبت کنیم.

تفاوت در روش تولید

مهم‌ترین تفاوت نبشی پرسی و فابریک به روش تولید آن‌ها مربوط می‌شود که درنهایت سایر تفاوت‌های آن‌ها را رقم می‌زند. در خط تولید نبشی پرسی، نبشی را ازطریق پرس کردن ورق فولادی تولید می‌کنند. به این‌صورت که ورق را تحت فشار بالا خم کرده و شکلی L مانند ایجاد می‌شود. از آنجا که دمای انجام این فرایند بالا نیست، ممکن است اینطور بشنوید که نبشی پرسی با فرایند نورد سرد تولید شده است.

اما تولید نبشی فابریک، با استفاده از فرایند نورد گرم انجام می‌شود. در این روش، ابتدا شمش فولادی را پیش‌گرم کرده (جهت شکل‌دهی راحت‌تر)، سپس طی چند مرحله، تحت نورد قرار می‌دهند و شکل نبشی را ایجاد می‌کنند. درواقع نبشی، در شکل نهایی خود از خط تولید خارج می‌شود و نیاز به عملیات ثانویه ندارد.

تفاوت میان نبشی پرسی و نبشی فابریک ازلحاظ قیمت

فروش نبشی به صورت وزنی انجام می‌شود. بنابرین، وزن نبشی، تعیین‌کننده قیمت آن است. اما عوامل دیگری مانند نوع، روش تولید، کیفیت و برند نیز در قیمت‌گذاری نبشی‌ها تاثیرگذارند.

قیمت نبشی پرسی در مقایسه با قیمت نبشی فابریک، کمتر است. دلیل این تفاوت قیمت نیز به خواصی که ارائه می‌دهند، بازمی‌گردد. نبشی فابریک، استحکام و کیفیت تولید بسیار بالاتری از نوع پرسی دارد. بنابراین بدیهی است که در قیمت بیشتری معامله شود.

باید گفت که صرفاً پرداخت هزینه بیشتر، نمی‌تواند خرید بهتری باشد. شما ابتدا باید خواص مورد انتظارتان از هر کالایی را درنظر بگیرید و سپس خرید کنید تا از پرداخت هزینه اضافه جلوگیری شود.

برای استعلام روزانه قیمت پروفیل فولادی در انواع مختلف مانند نبشی، ناودانی، قوطی و …، می‌توانید به وبسایت آیرومارت با نشانی www.iromart.com مراجعه کنید و جدیدترین نرخ‌های این محصول را در سایزها و برندهای مختلف ببینید.

تفاوت نبشی پرسی و فابریک چیست؟

کاربرد نبشی پرسی و فابریک

نبشی‌ها، اغلب در صنعت ساخت و ساز مورد استفاده قرار می‌گیرند و از ارکان مهم استحکام بخشی به ساختمان‌ها محسوب می‌شوند.

عاملی که تعیین می‌کند کدام نوع نبشی را برای کاربردهای مختلف استفاده کنیم، خواصی است که ارائه می‌دهد. ازجمله این خواص، می‌توان استحکام، انعطاف‌پذیری، سختی و مقاومت به خوردگی را نام برد.

به عنوان مثال، در مواردی که نیاز داریم تا نبشی، مقاوم به خوردگی و زنگ زدن باشد، از نبشی گالوانیزه استفاده می‌کنیم.

اما سوال اینجاست که تفاوت نبشی پرسی و فابریک، چگونه موجب تفاوت در کاربرد آن‌ها می‌شود؟ در پاسخ باید گفت تفاوت کاربرد این دو نوع نبشی، به استحکام و کیفیت آن‌ها مربوط می‌شود. به عنوان مثال، نبشی‌های فابریک به دلیل استحکام و کیفیت بالاتری که دارند، در مواردی با حساسیت کاری بالاتر، مورد استفاده قرار می‌گیرند.

البته لازم به ذکر است که امروزه در بازار آهن ایران، نبشی‌ها معمولاً در نوع فابریک موجودند و کاربرد نبشی پرسی کمتر شده است.

تفاوت نبشی فابریک و پرسی در جنس

برای تولید نبشی پرسی، معمولاً از ورق‌های سیاه st۳۷ استفاده می‌کنند، درحالیکه تنوع متریال مورد استفاده در تولید نبشی فابریک بیشتر است. همین موضوع، دست شما را برای انتخاب ماده با خواص مورد نظرتان در تهیه نبشی فابریک، بیشتر می‌کند.

نبشی پرسی را می‌توان در هر ضخامتی تولید کرد؟

یکی دیگر از تفاوت‌های نبشی پرسی و فابریک، ضخامت آن‌هاست. نبشی پرسی، به این دلیل که از پرس ورق تولید می‌شود، محدودیت ضخامتی دارد. چراکه دستگاه‌های پرسکاری، توان مشخصی برای خم کردن ورق‌ها دارند و هر ضخامتی را نمی‌توانند خم کنند.

معمولاً ضخامت نبشی پرسی، حداکثر تا ۶ میلی‌متر است. اگر قصد خرید نبشی در ضخامت‌های بالاتر را دارید، باید از نوع فابریک استفاده کنید.

تفاوت بین نبشی پرسی و فابریک از نظر ظاهر

تفاوت در روش تولید این دو نوع نبشی موجب شده تا از نظر ظاهری نیز تفاوت‌هایی داشته باشند. به عنوان مثال، زاویه بیرونی نبشی پرسی (همان قسمتی که زاویه ۹۰ درجه تشکیل شده)، کمی گردتر از نبشی فابریک است.

یکی دیگر از تفاوت‌های نبشی فابریک و پرسی در ظاهر، مربوط به ضخامت بال‌های آن‌هاست. معمولاً در نبشی فابریک، ضخامت در طول بال یکی نیست و در انتهای بال کاهش پیدا می‌کند، اما در نوع پرسی، ضخامت در سرتاسر بال یکسان است.

تفاوت‌های ظاهری این نبشی‌ها، می‌تواند به تشخیص شما در حین خرید، کمک کند. چراکه گاهی اوقات، برخی سودجویان، از ناآگاهی مشتری استفاده می‌کنند و باری مغایر را به او می‌فروشند. البته در این موارد، بهتر است از تامین‌کنندگان معتبر مقاطع فولادی خرید کنید تا بار تضمین‌شده‌ای را تحویل بگیرید.

تفاوت نبشی پرسی و فابریک چیست؟

بال مساوی یا بال نامساوی بودن نبشی های پرسی و فابریک

همانطور که در ابتدا نیز اشاره کردیم، نبشی ها به دو صورت بال مساوی و بال نامساوی در بازار موجودند. نبشی بال مساوی همانطور که از نام آن پیداست، بال‌هایی با طول یکسان دارد، درحالیکه در نوع بال نامساوی، طول دو بال، متفاوت است.

نبشی های پرسی و فابریک در کدام دسته قرار می‌گیرند؟ نبشی پرسی، معمولاً به شکل بال مساوی تولید می‌شود. اما نبشی های فابریک، در هر دو نوع بال مساوی و بال نامساوی، تولید شده و از کیفیت خوبی برخوردارند.

برای پروژه خود، بهتر است از کدام نوع نبشی استفاده کنیم؟

باتوجه به مواردی که تاکنون به آن‌ها درباره تفاوت نبشی پرسی و فابریک اشاره کردیم، قطعاً خودتان به یک جمع‌بندی کلی رسیده‌اید که کدامیک برای کار شما مناسب‌تر است. اما باید گفت که گاهی اوقات، انتخاب محصولی که هم از نظر خواص، مناسب ما باشد و هم از نظر قیمتی مقرون‌به‌صرفه باشد، نیاز به تخصص و تجربه دارد.

علاوه‌بر این، باید گفت که تولیدکنندگان بسیاری در سراسر کشور، به تولید نبشی مشغولند و کیفیت‌های متنوعی از این کالا را به بازار عرضه می‌کنند. بنابراین، انتخاب، برای شما ممکن است کمی دشوار باشد. در این موارد، مشورت با افراد باتجربه بازار، کمک شایانی در روند خریدتان خواهد بود.

برای دریافت مشاوره فنی و تخصصی در خرید انواع نبشی، فقط کافیست با شماره ۴۵۳۰۶-۰۲۱ تماس گرفته و با کارشناسان فروش آیرومارت، گفتگو نمائید.

کد خبر 549361

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.