امیرحسین شبانی در گفتوگو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: حملونقل شهری همانند سایر حوزهها باید در ارتباطی منسجم با سایر ابعاد شهر و اجزا و عناصر آن قرار بگیرد تا بتوان حملونقلی پایدار بر مبنای توسعه شهر داشت.
وی افزود: یکی از مهمترین ارکان حملونقل پایدار شهری گسترش خطوط حملونقل همگانی و توسعه حملونقل پاک است، در حالی که سرمایهگذاری اصلی در شهرهای ما بر گسترش راهها و مسیرهای تردد خودروها است.
این دکترای شهرسازی خاطرنشان کرد: ساخت تراموا و مترو، احداث مسیرهای مخصوص پیادهروی، استفاده از وسایل نقلیه سازگار با محیط زیست، توسعه مسیرهای دوچرخه سواری و در عین حال تعیین کاربریهای مختلط در سطح محلات شهر همگی در جایگاه خود به توسعه حملونقل پایدار کمک میکند.
شبانی تاکید کرد: حملونقل پایدار زیربنای توسعه شهر است و تا زمانی که سیستم حملونقل شهر به هم پیوسته، منسجم و در هماهنگی با سایر ابعاد و اجزای شهر نباشد، رسیدن به توسعه پایدار شهری نیز ممکن نخواهد بود؛ در وهله اول باید زیرساختهای توسعه حملونقل پاک فراهم شود.
وی اضافه کرد: دیدگاه مدیران شهر نسبت به حمل و نقل و نحوه توسعه آن باید تغییر کند به علاوه نیاز است استفاده و تولید بیش از حد خودرو به خصوص خودروی بیکیفیت در سطح کلان کنترل شود تا بتوان با برنامهریزی دقیق و فراهم کردن زیرساختهای لازم، شهرها را به سمت حملونقل پایدار شهری سوق داد.
این دکترای شهرسازی گفت: چنانچه زیرساختهای حملونقل متناسب با ساختارهای کالبدی و اقتصادی شهر نباشد، دستیابی به توسعه پایدار تقریباً ناممکن خواهد بود زیرا یکی از زیربناهای توسعه پایدار، حملونقل شهری است.
نظر شما