توسعه پایدار و نگاه به زیرساخت‌های حمل‌ونقل شهری

یک دکترای شهرسازی گفت: حمل‌ونقل پایدار زیربنای توسعه شهر است و تا زمانی که سیستم حمل‌ونقل شهر به هم پیوسته،منسجم و در هماهنگی با سایر ابعاد و اجزای شهر نباشد، رسیدن به توسعه پایدار شهری نیز ممکن نخواهد بود.

امیرحسین شبانی در گفت‎‌وگو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: حمل‌ونقل شهری همانند سایر حوزه‌ها باید در ارتباطی منسجم با سایر ابعاد شهر و اجزا و عناصر آن قرار بگیرد تا بتوان حمل‌ونقلی پایدار بر مبنای توسعه شهر داشت.

وی افزود: یکی از مهمترین ارکان حمل‌ونقل پایدار شهری گسترش خطوط حمل‌ونقل همگانی و توسعه حمل‌ونقل پاک است، در حالی که سرمایه‌گذاری اصلی در شهرهای ما بر گسترش راه‌ها و مسیرهای تردد خودروها است.

این دکترای شهرسازی خاطرنشان کرد: ساخت تراموا و مترو، احداث مسیرهای مخصوص پیاده‌روی، استفاده از وسایل نقلیه سازگار با محیط زیست، توسعه مسیرهای دوچرخه سواری و در عین حال تعیین کاربری‌های مختلط در سطح محلات شهر همگی در جایگاه خود به توسعه حمل‌ونقل پایدار کمک می‎‌کند.

شبانی تاکید کرد: حمل‌ونقل پایدار زیربنای توسعه شهر است و تا زمانی که سیستم حمل‌ونقل شهر به هم پیوسته، منسجم و در هماهنگی با سایر ابعاد و اجزای شهر نباشد، رسیدن به توسعه پایدار شهری نیز ممکن نخواهد بود؛ در وهله اول باید زیرساخت‌های توسعه حمل‌ونقل پاک فراهم شود.

وی اضافه کرد: دیدگاه مدیران شهر نسبت به حمل و نقل و نحوه توسعه آن باید تغییر کند به علاوه نیاز است استفاده و تولید بیش از حد خودرو به خصوص خودروی بی‌کیفیت در سطح کلان کنترل شود تا بتوان با برنامه‌ریزی دقیق و فراهم کردن زیرساخت‌های لازم، شهرها را به سمت حمل‌ونقل پایدار شهری سوق داد.

این دکترای شهرسازی گفت: چنانچه زیرساخت‌های حمل‌ونقل متناسب با ساختارهای کالبدی و اقتصادی شهر نباشد، دستیابی به توسعه پایدار تقریباً ناممکن خواهد بود زیرا یکی از زیربناهای توسعه پایدار، حمل‌ونقل شهری است.

کد خبر 548845

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.