چطور از پوست دست‌ها در ایام کرونا محافظت کنیم؟

یک متخصص پوست، مو و زیبایی، درباره نحوه مبتلا شدن به ویروس کووید ۱۹ از طریق پوست و عوارض پوستی در کرونا، شست‌وشوی مرتب دست‌ها و ایجاد عارضه پوستی و اهمیت محافظت از پوست را در اپیدمی کرونا با ارائه راهکارها تشریح کرد.

ابوالفضل جویا در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، درخصوص اهمیت محافظت از پوست در اپیدمی کرونا اظهار کرد: ویروس کووید ۱۹ از طریق دست‌ها بیشترین احتمال آلودگی را ایجاد می‌کند. این ویروس بعد از برخورد فرد با دست‌ها یا با مواردی که با مخاط ارتباط دارد از طریق دهان یا چشم جذب بدن می‌شود.

وی اضافه کرد: با توجه به اینکه ویروس کرونا از این طریق وارد بدن افراد می‌شود و ایجاد بیماری می‌کند، بنابراین همه پزشکان به افراد توصیه دارند که به خوبی دست‌های خود را در این اپیدمی شست‌وشو دهند؛ به دلیل اینکه بیشترین راه انتقال ویروس‌ها از طریق دست‌ها است.

شست‌وشوی زیاد دست‌ها و عارضه اگزما در کرونا

این متخصص پوست و لیزرهای تخصصی تاکید کرد: بسیاری از افراد هستند که در اثر شست‌وشوی زیاد دست‌ها احتمال دارد دچار عارضه اگزما در دست‌ها شوند و این عارضه خطر مضاعفی است که می‌تواند مسائل آن‌ها را در این اپیدمی بیشتر کند.

جویا تصریح کرد: روی دست یک لایه محافظتی وجود دارد و این لایه باعث جلوگیری از ورود ویروس کرونا به بدن می‌شود. ضروری است در اپیدمی از آسیب‌دیدگی پوست پیشگیری کنیم، به دلیل اینکه وقتی پوست آسیب دیده و ویروس به مخاط برسد، بیماری را در بدن ایجاد می‌کند. در اگزماها معمولاً سد دفاعی پوست شکسته می‌شود؛ بنابراین کرونا ویروس قادر است از طریق مخاط و پوست آسیب دیده نیز جذب شود.

وی ادامه داد: علاوه بر اینکه افراد شست‌وشوی مناسب را انجام دهند، باید در کرونا مواظب اگزمای دست‌های خود باشند تا کمتر دچار آسیب‌دیدگی شوند و بتوانند از پوست دست‌های خود محافظت کنند.

عضو هیئت درمانی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان درخصوص راهکارهای معمولی برای استفاده افراد در کرونا و کاهش عارضه دست‌ها، اظهار کرد: یکی از راه‌های خوب، استفاده از مواد شوینده مانند «پن ها» است که کمترین آسیب را به دست افراد وارد می‌کند. بنابراین اگر لزوم شستن دست‌ها برای افراد ایجاد می‌شود بهترین راهکار این است که شست‌شوی دست‌ها را با استفاده از «پن» انجام دهند.

مواد شوینده مناسب استفاده کنید

جویا افزود: افراد شست‌شوی دست‌ها را با «پن هایی» که مختص دست خشک یا اگزمایی است، انجام دهند و برای تهیه آن می‌توانند از پزشک معالج درخواست کنند تا مورد مناسب را برای آن‌ها تجویز کند.

وی خاطرنشان کرد: مورد دیگر استفاده از دستکش‌های لاتکس است؛ جنس لاتکس باعث می‌شود که دست‌های افراد در کرونا کمتر دچار اگزمای پوستی شود. در واقع اگر علت‌های اگزما شناخته شود محافظت از دست‌ها بسیار آسان‌تر خواهد بود.

این متخصص پوست و لیزرهای تخصصی گفت: بنابراین برای بحث اگزماهای دست، بهترین کار استفاده از مواد شوینده مناسب و به اندازه درست، همچنین دوری از مواردی که افراد را مجبور به شست‌وشوی مرتب دست‌ها می‌کند، است. باید استفاده از وسایلی مانند دستکش‌ها که باعث کاهش برخورد افراد با کرونا ویروس و ابتلاء به آن باشد را در اولویت قرار داد.

کد خبر 548762

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.